logo

Franzeluţa importă 30% din făină şi insistă pe necesitatea ajustării preţului la pâine


https://www.ipn.md/index.php/ro/franzeluta-importa-30-din-faina-si-insista-pe-necesitatea-ajustarii-pretului-la--7966_1024465.html

Combinatul de panificaţie „Franzeluţa”, cel mai mare producător autohton de pâine,  este nevoit să importe 30% din făina de care are nevoie în procesul de producere, deoarece făina autohtonă nu este de calitatea necesară. Preţul la făină e în creştere, ceea ce generează tot mai multe pierderi, motiv pentru care conducerea instituţiei insistă pe necesitatea de a ajusta preţurile la pâine, transmite IPN.

Directorul general alîntreprinderii, Victor Cojocaru, a spus că anual combinatul are nevoie de 44-45 de mii de tone de făină sau 63 de mii de tone de grâu. „Cu părere de rău, astăzi, cât de calitativ ar fi grâul, din grâul autohton la morile autohtone nu iese făina de calitatea de care avem nevoie pentru produsele precum pastele făinoase, torturi, turte dulci. Suntem nevoiţi să folosim făină de import. Acum importăm din Ucraina şi România. Astăzi folosim 70% de făină autohtonă şi 30% făină de import. Am invitat morari, au luat probe la făina importată, dar n-au reuşit să ne ofere acea calitate”, a comunicat Victor Cojocaru.

Toţi producătorii de pâine sunt dependenţi de un lanţ valoric: costul grâului – costul făinii – costul pâinii. „Comparativ cu anul trecut, a crescut preţul făinii, iar aceasta formează o mare parte din costul pâini. Noi astăzi cumpărăm făina de calitate superioară cu 5 lei per kilogram, dar mulţi producători deja cer 5,70 lei. Credem că după Anul Nou iarăşi se va majora preţul. Majorarea tarifelor la energie la fel ne influenţează. Fluctuaţia cursului valutar, de asemenea, ne provoacă pierderi”, a precizat directorul.

Victor Cojocaru a menţionmat că, în august, s-a făcut o tentativă de a ajusta preţul la pâine, însă decizia a fost suspendată, iar până în decembrie profitul ratat din cauza suspendării este de circa 10 milioane de lei. Directorul subliniază că Franzeluţa are nevoie de profit pentru a se dezvolta, mai ales că are utilajul uzat în proporţie de peste 80%.

Potrivit lui Victor Cojocaru, compania trebuie să poată comercializa pâinea la preţul real şi să nu mai sufere pierderi. Iar pentru  populaţia social-vulnerabilă autorităţile ar trebui să acorde compensaţii, ca să facă faţă unei eventuale scumpiri a pâinii.