logo

Femeile candidate sunt mai puțin vizibile în spațiul mediatic decât bărbații, raport


https://www.ipn.md/index.php/ro/femeile-candidate-sunt-mai-putin-vizibile-in-spatiul-mediatic-decat-barbatii-rap-7967_1047031.html

Un raport de monitorizare a zece televiziuni, realizat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, arată că femeile candidate sunt mai puțin prezente în buletinele de știri, talkshow-uri și la dezbaterile electorale organizate de televiziuni. Într-o conferință de presă la IPN, Vasile Cantarji, expert CBS-AXA, unul din autorii raportului, a menționat că, deși în acest an avem cel mai mare număr de femei candidate din istoria țării (42% în circumscripția națională și 21% în circumscripțiile uninominale), în cele 154 de buletine de știri analizate la zece canale TV, în perioada 24 ianuarie – 3 februarie, prezența femeilor a fost de 18,5% în rol principal și de 27% în rol secundar.

Majoritatea știrilor cu conotații negative sunt la adresa bărbaților, însă se înregistrează și știri negative la adresa femeilor – 8% din totalul de știri în care o anumită femeie era subiectul principal. Iar din 12 știri negative la adresa femeilor candidate, 11 au fost împotriva Maiei Sandu. Din cele 19 runde de dezbateri organizate de televiziuni în perioada monitorizată, în aproape jumătate au fost prezenți doar bărbați, în celelalte prezența a fost mixtă, neexistând nicio rundă de dezbateri în care invitații să fie doar femei. În medie prezența femeilor la dezbateri a fost de 21%, iar de cele mai multe ori acestea aveau un rol secundar, fiind prezente în calitate de însoțitor al candidaților. Vasile Cantarji a mai spus că televiziunile preferă ca în orele de maximă audiență să invite mai mulți bărbați decât femei.

Monitorizarea spoturilor electorale a arătat că 60% din protagoniști sunt bărbați și aproximativ 40% sunt femei. Potrivit expertului, spoturile unde sunt prezenți mai mulți bărbați decât femei sunt rulate mai frecvent în orele cu audiență mare. Spoturile electorale cu femei sunt mai des rulate pe timpul nopții, când audiența este foarte mică. Și doar pe parcursul zilei există un echilibru gender între spoturile electorale.

Alina Andronache, specialistă în relațiile cu publicul și advocacy la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, a menționat, în concluzie, că femeile în continuare sunt defavorizate în raport cu bărbații. Chiar dacă la alegerile parlamentare avem cel mai mare număr de femei candidate, nu a sporit  prezența acestora în spațiul mediatic. Iar știrile pozitive despre femei în mare parte sunt bazate pe anumite stereotipuri care există în societate.