logo

Expreţii consideră necesară interzicerea publicităţii politice camuflate


https://www.ipn.md/index.php/ro/expretii-considera-necesara-interzicerea-publicitatii-politice-camuflate-7978_1015662.html

Legislaţia ar trebui să interzică publicitatea politică camuflată şi tertipurile electorale. Declaraţii în acest sens au fost lansate în cadrul emisiunii „Moldova în direct”, la postul public de televiziune „Moldova 1”, transmite IPN.

Pavel Postică, expert în cadrul organizaţiei neguvernamentale „Promo-LEX”, a declarat că avem o legislaţie care poate fi interpretată diferit, iar oamenii din teritoriu nu cunosc foarte bine prevederile legislaţiei electorale, aceasta fiind o problemă destul de serioasă. „Avem deficienţe şi la capitolul transparenţei financiare a partidelor politice. Nu este o problemă că se face publicitate electorală, dar oamenii trebuie să cunoască de unde provin aceşti bani”, a subliniat expertul.

Andrei Volentir, secretarul Comisiei Electorale Centrale, a spus că publicitatea politică se află la „muchia legislaţiei”. „Pe de o parte, avem Legea cu privire la partidele politice, care nu le interzice să-şi facă publicitate pe parcursul perioadei dintre scrutine, iar pe de altă parte, legislaţia interzice publicitatea electorală în afara perioadei electorale. Deci, dacă lipseşte elementul definitoriu cum ar fi „votaţi pentru”, atunci formaţiunea politică poate să împânzească nestingherit afişe electorale cu chipurile liderilor săi peste tot”, a precizat Volentir.

Marian Pocaznoi, preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, şi-a exprimat regretul că există multă publicitate electorală ascunsă, în afara perioadei electorale. „Cu părere de rău, avem şmecheri care ştiu cum să camufleze publicitatea electorală. Un exemplu sunt felicitările adresate prim mass-media electronică de către liderii de partid cu prilejul a diferite sărbători. Pentru mass-media este rentabil să aibă cât mai multă publicitate, însă cetăţenii au de suferit fiind manipulaţi”, a spus Pocaznoi.

Şeful de la CCA a mai declarat că principalul risc în actuala campanie electorală va fi publicitatea electorală  prin intermediul posturilor de televiziune retransmise, în special a celor ruseşti, şi a atenţionat companiile specializate în retransmiterea acestor posturi că CNA va interveni prompt.