logo

Experţii atenţionează asupra necesităţii elaborării unei strategii naţionale de export


https://www.ipn.md/index.php/ro/expertii-atentioneaza-asupra-necesitatii-elaborarii-unei-strategii-nationale-de--7966_969192.html

Şansa R. Moldova de a se integra pe piaţa economică globală ţine de capacitatea ei de a deveni o ţară cu o economie de piaţă deschisă, una liberă care să pună accent pe realizarea exporturilor, susţin experţii de la IDIS „Viitorul”, citaţi de Info-Prim Neo. Potrivit experţilor, economia R. Moldova este în prezent foarte deschisă spre exporturi. Problema constă în faptul că ţara nu are potenţial necesar de acoperire a exporturilor. Analiştii susţin că, cel puţin, la etapa actuală nu se pune accentul pe promovarea exporturilor şi pe subvenţionarea din partea statului a producătorilor şi a agenţilor economici autohtoni orientaţi spre export. Potrivit lor, nu există o strategie coerentă care ar facilita procesul de export. Astfel, luând în considerare situaţia dată, economistul Veaceslav Ioniţă susţine că nivelul de export al R. Moldova este unul extrem de scăzut. Potrivit lui Viorel Chivriga, coordonator de programe din cadrul IDIS „Viitorul”, capacitatea de export este indicatorul de bază care reflectă cât de viabilă din punct de vedere economic este o ţară. În acest context, el a ţinut să menţioneze că pentru anii 2005-2006 R. Moldova a înregistrat la capitolul exporturi probleme foarte mari. Astfel, în anul 2006, în premieră după recesiunea din anii 1998-2001, exporturile au regresat în expresia valorică comparativ cu anul 2005. Valoarea acestora a totalizat 1051,6 mln dolari SUA, ceea ce constituie o reducere cu 39,7 mln sau cu 3,6% faţă de anul 2005. Experţii susţin că regresul exporturilor în perioada respectivă a fost efectul direct al interdicţiilor instituite de Federaţia Rusă la exportul loturilor de mărfuri moldoveneşti, poziţiile tarifare ale cărora au dominat clar în structura exporturilor moldoveneşti pe această piaţă. O îmbunătăţire a situaţiei s-a înregistrat în anul 2007. Viorel Chivriga spune că în 2007 exporturile au crescut, înregistrând 1,34 miliarde dolari SUA, ceea ce constituie 128% în comparaţie cu anul 2006. Specialiştii sunt de părere că tendinţele în domeniul exporturilor, profilate în 2007 vor continua şi în anul 2008 cu ritmuri de creştere mai intense, datorate majorării volumului exporturilor de vinuri după ce a fost redeschisă piaţa Federaţiei Ruse. De asemenea, creşterea se poate înregistra şi pentru că există o deschidere mai mare pentru produsele agricole, industriale şi textile. Cu toate că în 2007 situaţia se schimbă spre bine şi exporturile cunosc o creştere, Viore Chivriga susţine că, la moment, apar o serie de alte probleme în ceea ce priveşte exportul. Un impediment pentru exportatori este cadrul normativ de reglementare în domeniu. Expertul citat este de părere că în prezent calitatea multor acte normative lasă de dorit. Totodată, susţinerea exportatorilor este sub nivelul aşteptărilor acestora şi sunt net inferioare practicilor respective din statele concurente – România, Ucraina, Rusia, Belarus, etc. Deşi există o strategie de atragere a investiţiilor şi de realizare a exporturilor, deocamdată nu se înregistrează schimbări esenţiale. Experţii atenţionează şi asupra lipsei unei strategii de promovare a brandurilor moldoveneşti. Mai există şi probleme ce ţin de calitatea produselor moldoveneşti, de productivitatea unităţilor economici şi de modul în care acestea pot sau nu pot să facă faţă rigorilor pieţii europene. O problemă a R. Moldova la capitolul exporturi este şi faptul că grupurile de mărfuri exportate sunt aceleaşi. Nu există diversitate a produselor agricole. Nu există o diversificare a regiunilor geografice unde se poate exporta. Un alt obstacol constă în faptul că principalii parteneri comerciali practic nu se schimbă. Totuşi, potrivit lui Viorel Chivriga, o schimbare destul de reuşită în ceea ce priveşte partenerii comerciali, a fost accederea în top a României. Sursa citată opinează că acesta este un lucru extraordinar de bun pentru R. Moldova, mai ales pentru a revigora şi a menţine legăturile economice cu ţara vecină. Consilierul economic din cadrul Ambasadei României la Chişinău, Ion Şerban, a afirmat că, în ciuda faptului că în 2005-2006 au existat o serie de obstacole pentru exportul din R. Moldova, inclusiv interdicţiile impuse de către Rusia pentru exportul de vinuri, pe parcursul anului 2007 s-a constatat un trend ascendent la acest capitol. Au crescut, în special, exporturile spre Uniunea Europeană. Acest lucru demonstrează că rigorile impuse de piaţa europeană au constituit pentru produsele exportate din R. Moldova o adevărată provocare. Sursa citată a menţionat că pentru anul 2008 se preconizează o creştere a exporturilor din R. Moldova spre UE de aproximativ 20%. „Este o direcţie bună care trebuie păstrată”, a concluzionat Ion Şerban. Potrivit expertului român, majoritatea ţărilor cu economii în tranziţie au trecut prin aceste situaţii dificile. Consilierul afirmă că o strategie pentru export este vitală pentru R. Moldova, deoarece piaţa internaţională este din ce în ce mai acerbă, iar concurenţa este foarte mare şi de obicei reuşesc să exporte ţările care furnizează produse de o calitate înaltă.