În Republica Moldova serviciile de transport feroviar trebuie divizate de managementul infrastructurii feroviare. Este opinia expertului BERD, Corneliu Coteț, și a fost expusă în cadrul dezbaterii „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit expertului, restructurarea Întreprinderii de Stat Calea Ferată a Moldovei este imperios necesară, întrucât la nivel european este inadmisibil să existe o singură companie feroviară și ea să aparțină statului.
Expertul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Corneliu Coteț, spune că pentru a asigura modernizarea infrastructurii și a serviciilor de transport feroviar este necesar ca mai mulți operatori să intre pe piață. Potrivit expertului, mediul concurențial va favoriza creșterea calității serviciilor, chiar dacă numărul persoanelor care aleg transportul feroviar este unul mic.
„La nivel european nu puteam avea o companie feroviară care să aparțină doar statului. Trebuie să fie împărțită, să fie divizată partea de infrastructură de partea de business. Trebuie să ne asigurăm că punem bazele unui potențial nou sistem de transport feroviar. Probabil, nu va fi un drum eficient, din punct de vedere economic, pentru că noi nu avem o utilizare foarte mare a transportului feroviar nici pe partea de pasageri și nici pe partea de mărfuri. Suntem o țară de tranzit, dacă se întâmplă ceva în Ucraina și nu vor mai avea nevoie de rutele noastre de transport, Republica Moldova va suferi economic. Republica Moldova nu produce atât de mult încât să folosească atât de mult capacitatea feroviară. Pe partea de transport-pasageri, numărul de pasageri este foarte mic. Trebuie să ne asigurăm că pasagerii care vor să treacă de la transportul rutier la cel feroviar au rutele necesare”, a spus expertul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Corneliu Coteț.
Potrivit expertului, o infrastructură feroviară și rutieră dezvoltată va determina investitorii străini să-și deschidă afaceri în Republica Moldova, un exemplu elocvent în acest sens fiind România.
„Și la nivel european vedem un accent puternic pe partea feroviară. Transportul feroviar revine ca un mijloc de transport principal atât pentru marfă, cât și pentru pasageri. Trebuie și noi să înțelegem că transportul feroviar este esențial atât pentru cetățean, cât și pentru companii. Avem exemplul României, vedem că partea de Vest a României este mult mai bine privită de potențialii parteneri economici pentru că acolo atât infrastructura feroviară, cât și cea rutieră este mult mai dezvoltată decât în partea de Est. Multe companii aleg să-și deschidă afaceri acolo creând prosperitate economică pentru societate. Un alt aspect este interconectarea urbanului cu ruralul. Avem multe localități rurale care nu sunt conectate cu urbanul. Una dintre practicile europene este ca ruralul să fie interconectat cu urbanul pentru prosperitatea ambelor localități”, a punctat expertul.
Dezbaterea publică la tema „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, este ediția a șaisprezecea din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul dezbaterii nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.