logo

Drumul apei în municipiul Chișinău


https://www.ipn.md/index.php/ro/drumul-apei-in-municipiul-chisinau-7978_1103786.html

Întreprinderea ,,Apă-Canal Chișinău” gestionează în jur de 4000 de kilometri de rețele de apeduct și peste 3000 de kilometri de rețele de canalizare. La rețele de alimentare cu apă se atestă un grad sporit de uzură. Uzura medie a conductelor depășește 75%, iar cea a rețelelor din oțel ajunge și până la 90%. Pe parcursul anului 2023, au fost înregistrate în jur de 10 mii de scurgeri la rețele, însă comparativ cu anul 2019 intervențiile pe scurgeri s-au diminuat, fapt ce se datorează utilizării pieselor de reparații moderne care permit preîntâmpinarea deranjamentelor care au loc la rețele cu un grad înalt de uzură. „Începând cu anul 2014, când au fost semnate contractele de împrumut cu BERD și BEI, ne-a reușit să construim în jur de 120 de kilometri de rețele de apeduct și șapte kilometri de rețele de canalizareˮ, a precizat viceprimarul municipiului Chișinău, Irina Gutnic. Însă modernizarea rețelelor nu este suficientă, este nevoie și de atitudinea responsabilă a cetățenilor. Când chișinăuienii utilizează rețelele în calitate de gunoiște, nu doar că se creează avarii sau blocări, dar este vorbă de deteriorarea sistemului public de canalizare, care necesită ulterior costuri enorme pentru remedieri.



Reabilitarea infrastructurii

Diana Tacu, directorul general interimar al întreprinderii ,,Apă-Canal Chișinău”, spune că este important ca procesul de modernizare și de dezvoltare a rețelelor să fie prioritar. Și dacă nu este posibil de schimbat un lanț întreg de rețele, anual să fie schimbate porțiuni unde sunt identificate pe parcursul anului cele mai multe avarii. Scurgerile sunt monitorizate 24/24 de ore, inclusiv prin intermediului Departamentului dispecerat, la care oricare locuitor al municipiului Chișinău poate să raporteze problema. „Noi avem angajați care lucrează în ture și care monitorizează acest proces, inclusiv prin intermediul sistemului SCADA, care ne permite monitorizarea întregului lanț de transportare a apei, respectiv putem să identificăm prin sistemul SCADA toate punctele de control și să identificăm unde avem scurgeriˮ, a spus Diana Tacu, precizând că în fiecare sector este persoana responsabilă de evidență a rețelelor de apă care de asemenea este implicată în procesul de detectare a scurgerilor.

De modernizarea are nevoie inclusiv stația de epurare din Chișinău, care se află momentan în prima fază de reabilitare. Etapa este realizată în proporție de 90-95%, în pofida rezilierii contractului cu antreprenorul care trebuia să execute lucrările. Municipalitatea își propune ca prima fază să fie finalizată până la finele anului 2026. În faza a doua a proiectului urmează să fie identificată cea mai eficace tehnologie de prelucrare a nămolului, care va fi adaptată la condițiile actuale. „A fost pusă o sarcină în numele municipiului Chișinău ca operatorul să modernizeze procesul tehnologic de epurare a apelor uzate, chiar și în cazul în care nu vorbim de o stație de epurare finisată. Noi am încercat cu forțele proprii, acolo unde antreprenorul nu și-a executat obligațiile, să punem în funcțiune diferite utilaje, pompe, bazinul de aerare, acum lucrăm la decantoarele primare care să fie puse în funcțiune de către operator, dar sunt lucrări care depășesc competențele operatorului și urmează să contractăm agenți economici noiˮ, a explicat Diana Tacu, subliniind că licitațiile vor fi realizate în strictă conformitate cu politicile și regulile Băncii Europene pentru Reconstrucție şi Dezvoltare.



Comportamentul consumatorului

Pentru a presta, în paralel cu „Apă-Canal Chișinău”, serviciul de colectare și transportare a apelor uzate la punctele amenajate de către operator, întreprinderea a eliberat 17 permise pentru agenți economici.  ,,Apă-Canal Chișinău” efectuează controalele inopinate pe parcursul săptămânii, în ultima perioadă fiind identificate cel puțin 10 cazuri de vidanjări ilegale. Procesele verbale sunt expediate către preturi responsabile pentru a aplica contravenții și ulterior să amendeze persoanele care practică ilegal serviciul de vidanjare. În cazul persoanelor juridice informația este transmisă către Inspectoratul de Protecție a Mediului pentru a fi amendați, inclusiv la Agenția Națională Transport Auto, până la ridicarea plăcuțelor de înmatriculare.

Există o reticență din partea consumatorului și în ceea ce privește utilizarea rețelelor publice de canalizare. Sistemul de canalizare este folosit ca gunoiște pentru materiale de construcție, resturi menajere. Pe parcursul anului 2023, în luna februarie, au fost înregistrate în jur de 950 de avarii, dintre care jumătate doar la rețelele de canalizare. În cele mai dese cazuri s-a constatat ca înfundările sunt cauzate de resturi alimentare sau diverse materiale menajere, textile, obiecte de unica folosință, chiar și resturi de materiale de construcții. Viceprimarul municipiului Chișinău, Irina Gutnic, a spus că acest fapt poate fi preîntâmpinat doar prin responsabilitatea fiecărui consumator. Consumatorii casnici trebuie să utilizeze produse biodegradabile. Înainte de a deversa în canalizare produse alimentare cu grăsimi, acestea să fie prelucrate cu reagenți speciali.

Echipele operatorului zilnic sunt în teritoriu pentru a monitoriza care sunt parametrii maximi admisibili în apele deversate în colector. Irina Gutnic a declarat că, pe parcursul ultimelor ani, se observă o îmbunătățire a atitudinii agenților economic față de acest proces, dar mai este mult de lucrat. Din 200 de agenți economici care fac deversări pe teritoriul municipiului Chișinău în proporție de 20% au construite sisteme de pre-epurare a apelor înainte de deversare în colector. Conform normativelor, toți trebuie să aibă astfel de sisteme de pre-epurare.



Contorizare și facturarea volumelor de apă

Contoarele care se instalează astăzi la consumatori nu permit manipulări. În anul 2020, a fost lansat un proiect-pilot de instalarea la ÎMGFL nr.7 a unor contoare inteligente, cu sistem de citire la distanță a datelor de consum, prin care se propune reducerea cheltuielilor suportate pentru deplasarea citirii datelor și facturarea corectă a volumul de apă. Viceprimarul Irina Gutnic a precizat proiectul a vizat 2300 de apartamente. La 50% au fost instalate apometre inteligente, ceea ce a permis reducerea cu 70% a diferenței dintre volumul de apă intrat în bloc și cel repartizat pe apartamente. Primăria își propune să contorizeze în ansamblu municipiul Chișinău cu contoare inteligente, dar pentru implementarea acestei tehnologii este nevoie de infrastructură.





În gestiunea „Apă-Canal Chișinău” se află buveta din sectorul Botanica, care are un consum anual de peste 2300 de metri cubi de apă. Costurile de întreținere a buvetei în 2023 s-au ridicat la 300 de mii de lei. Buveta este foarte solicitată mai ales în perioada estivală, la fel ca și cișmelele instalate în Grădina Publică „Ștefan cel Mareˮ, în parcul „Valea Morilorˮ, în parcul „Alunelul”. Viceprimarul a menționat că sunt depistate deseori cazuri când cetățenii deteriorează mecanismele sau robinete de distribuție la cișmele. Sunt și locuitorii care le utilizează în calitate de coș de gunoi sau în loc de scrumieră. Este un lucru regretabil, menționează viceprimarul, făcând apel la responsabilitate și la spirit civic. Ca fiecare locuitor să se poată bucura de serviciul pus la dispoziție de municipalitate.


Obiectivul principal și continuu în domeniu este oferirea unui serviciu de aprovizionare cu apă și canalizare la cele mai înalte standarde. La fel, se planifică extinderea prestării serviciului de aprovizionare cu apă și canalizare, ca să cuprindă și alte localități decât orașul Chișinău și suburbiile acestuia. „Acum suntem în discuții ca să devenim transportatori de apă în cadrul proiectului Chișinău-Călărași-Strășeni, ca să livrăm apă în aceste localități”, a precizat viceprimarul. Alt obiectiv este valorificarea energetică a nămolului, ca rezultat al tratării și deshidratării a nămolului să fie biogaz care ar putea fi utilizat în activitatea „Apă-Canal Chișinău”.


Milena Macarciuc, IPN