În campania electorală a scrutinului prezidențial, sloganul electoral al candidatei PAS, care cheamă societatea să fie de partea oamenilor buni, este unul care eminamente a discreditat, discriminat și a împărțit clar eșichierul politic. De această părere este directorul general al Companiei de cercetare sociologică, Doru Petruți. „Ca ideologie și ca politehnologie în spate, probabil, ceva efecte s-au obținut, dar, pe de altă parte, dacă e să discutăm despre efectele reale și de o consistență mai serioasă, trebuie să vedem că acesta probabil a fost unul dintre cele mai imorale slogane electorale utilizate în Republica Moldova și că el vine din partea unui electorat și a unui politician de la care nu ne așteptăm, pentru că există un anumit câmp de valori promovate de acel candidat”, a argumentat Doru Petruți în cadrul dezbaterii publice la tema: „А поутру они проснулись” (după Vasilii Șukșin). Aspecte politologice, psihologice și sociologice ale stării societății după alegerile prezidențiale”, organizate de Agenția de presă IPN.
Doru Petruți a criticat și îndemnul la violență al candidatului independent Igor Dodon și a subliniat că acesta vine pe fondul unei așteptări a unei anumite părți de electorat. „De ce acest electorat are o astfel de așteptare? Pentru că acel electorat este în permanență agresat, etichetat de cealaltă tabără politică. Noi avem cumva așteptări care sunt diferite. Pentru electoratul de dreapta, ne așteptăm la o anumită conduită, de la electoratul de stânga, poate nu avem atât de mari așteptări. Sunt tot felul de stereotipuri care se pun pe cele două mari tabere de electorat”, a spus acesta.
Directorul general al Companiei de cercetare sociologică susține că cei care proiectează campaniilor electorale ale candidaților, cunosc bine mecanismele care declanșează sau nu anumite energii. Referindu-se la rezultate, acesta a menționat că, cei aflați la putere, în timpul campaniei electorale, pot doar confirma reitingul pe care îl au, iar cei care vin din opoziție, au posiblilitatea să și-l crească. „De exemplu, Renato Usatîi, care și-a triplat reitingul electoral. Igor Dodon și Maia Sandu, în primul tur, au stat în bazinele lor electorale și „au mai ciupit” din votanții altor partide care nu au avut candidați. „Turul 2 nu putea fi la fel, trebuiau călcate anumite pedale. Vorbim de o circulație care există între politician și curentele de opinie pe care le generează fiecare decizie, fiecare luare de poziție. În turul 2, am văzut începând cu ziua de luni, întâlnirea dintre Maia Sandu și Renato Usatîi, reacții imediate, am văzut campania ofensivă a lui Igor Dodon, pentru că nu mai avea ce pierde. Sigur, s-au făcut calcule și de o parte și de alta și fiecare a ales o strategie corespunzătoare. Există o legătură. Ceea ce nu contează în momentul respectiv, e că pentru societate ajungem la fenomene extrem de grave și care apoi foarte greu se repară. E ok să critici pe cineva, indiferent de ce funcție ocupă, dar ajungem până la discreditarea instituțiilor, până la prăbușirea încrederii instituționale și definirea acestei stări ca o stare normală și fără o astfel de încredere instituțională nu se poate de construit nimic”, a remarcat Doru Petruți.
Doru Petruți e de părere că încrederea este elementul esențial care asigură victoria unui candidat și un anumit nivel de capital social. „Clasa noastră politică a uitat o regulă simplă: credibilitatea se construiește pe afirmații și nu pe negații. Cred că este prima cursă la acest nivel, după situația de la locale de anul trecut, este prima oară când principalii doi candidați, până la turul 1, pe parcursul campaniei, efectiv nu s-au mișcat în sondaje. Efectul campaniei pentru scorurile înregistrate de către Igor Dodon și Maia Sandu a fost zero. Rezultatul obținut pe intern a arătat că fiecare candidat și-a confirmat bazinul electoral. Ba mai mult, un alt fenomen pe care l-am văzut în date extrem de îngrijorător e dezamăgirea care a existat atât pe eșichierul de stânga, cât și pe eșichierul de dreapta. Să nu credem că cei care au vota fie cu Maia Sandu, fie cu Igor Dodon au votat dintr-un entuziasm extraordinar. Emoția puternică de data asta a produs-o doar diaspora, și doar pentru turul 2”, a spus acesta.
În opinia lui Doru Petruți, electoratul e în pragul epuizării, chiar dacă e vorba de un val de entuziasm și optimism. „Există un decalaj total disproporționat între, pe de o parte, nivelul de așteptări, îndeosebi pentru prima perioadă, ceea ce arată setea foarte mare a electoratului de a reinvesti speranța, odată cu aceste alegeri, și, pe de altă parte, provocările cu care se va confrunta Maia Sandu”.
Dezbaterea „А поутру они проснулись” (după Vasilii Șukșin). Aspecte politologice, psihologice și sociologice ale stării societății după alegerile prezidențiale”, este ediția a 11-a din ciclul electoral „Noi și președintele: cine pe cine alege, cine pe cine reprezintă”, susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.