logo

Doar trei concurenți electorali au apărut pe portalurile online în context neutru, API


https://www.ipn.md/index.php/ro/doar-trei-concurenti-electorali-au-aparut-pe-portalurile-online-8011_1083103.html

Doar trei din 23 de concurenți electorali au apărut în context neutru, la zece portaluri online monitorizate în perioada 1-11 iulie. Este vorba despre Partidul Verde Ecologist, Partidul Patrioții Moldovei și Partidul Mişcarea Profesioniştilor „ Speranţa-Надежда”. Ceilalți 20 de concurenți electorali au avut și cazuri clare de favorizare și/sau defavorizare în proporții diferite. Așa arată ce-a de-a patra și ultima monitorizare a zece portaluri online, realizată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte.

Într-o conferință de presă la IPN, directorul executiv al API, Petru Macovei, a adăugat că BeCS a fost cel mai mult favorizat – 150 de cazuri. PAS a continuat să fie masiv defavorizat – 169 de cazuri.

În perioada monitorizată, cele zece portaluri au publicat împreună 1 175 de materiale. Un număr mai mare de materiale decât în perioadele precedente de monitorizare. Marea majoritate dintre acestea au fost știri – 1128. Mult mai puține au fost comentariile editoriale, interviurile, dezbaterile electorale sau vox-populi.

Pe primul loc în topul celor mai active portaluri care au reflectat campania electorală este Realiatea.md, cu 222 de materiale. În descreștere urmează: Noi.md, Actualități.md, Unimedia.info, Agora.md, Kp.md, Newsmaker.md, Timpul.md, Sputnik.md. Pe ultimul loc este portalul regional Gagauzinfo.md, cu doar șapte materiale care au vizat alegerile în ultima decadă a campaniei electorale.

Realiatea.md a publicat cele mai multe știri cu caracter electoral, Kp.md – cele mai multe comentarii. Agora.md a publicat cele mai multe interviuri, iar Newsmaker.md cele mai multe dezbateri cu participarea concurenților electorali. Tematica materialelor abordate în context electoral au vizat în cea mai mare parte domeniul politic fiind abordat de peste șase ori mai des decât domeniul procesului electoral. În proporții și mai mici produsele media au vizat corupția și crima, problemele sociale, problematica socială, relațiile externe.

Protagonistul cel mai frecvent al materialelor jurnalistice în ultima decadă a campaniei electorale a fost Blocul electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, cu 372 de apariții, urmat de Partidul Acțiune și Solidaritate – 305. Acestea sunt urmate de PSRM, AUR, cetățeni, Președinția, Partidul politic Șor etc. Toți cei 23 de concurenți electorali au apărut ca protagoniști în această perioadă.

Cel mai des, sursele de informare au fost mass-media. Petru Macovei precizează că portalurile preferă să citeze alte surse media decât să se documenteze de sine stătător asupra materialelor. PSRM și BeCS sunt următoarele cele mai citate surse.

În 36,5% din cazuri genul surselor nu e specificat în materialele jurnalistice. În 53,8% a fost vorba despre bărbați și doar în 9,7% a fost vorba despre femei. Petru Macovei concluzionează că este o prezentare disproporționată din punct de vedere al genului al surselor de informare online.

Cele 10 portaluri monitorizate sunt: Actualitati.md, Agora.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md şi Unimedia.info. Experții media au analizat comportamentul editorial a acestor portaluri, monitorizând întreg conținutul editorial, cu excepția publicității marcate corespunzător.