logo

Discursul rostit în cadrul conferinței de presă din 31.01.2024


https://www.ipn.md/index.php/ro/discursul-rostit-in-cadrul-conferintei-de-presa-din-31-7542_1102395.html



Dragi prieteni, buna ziua !

 

Am decis să organizez această conferință în vederea evaluării activității SIS din anul 2023 cu scopul evidențierii problemelor legate de activitatea acestei instituții, căt și înaintarea sugestiilor pentru redresarea situației, astfel încât cetățenii RM să beneficieze de un Serviciu performant cu capacități, care să asigure securitatea națională la nivelul serviciilor speciale avansate.

 

Menționez, scopul activității Serviciului constituie:

 

- asigurarea securității interne și externe a statului,

 

- apărarea ordinii constituționale,

 

- contribuirea la apărarea  sistemului economic national,

 

- asigurarea capacității de apărare a statului,

 

- combaterea terorismului și a altor amenințări la adresa securității statului.

 

Totodată, în scopul asigurării securității statului, al identificării, reducerii sau contracarării factorilor de risc și amenințărilor la adresa securității Republicii Moldova, Serviciul are atribuții de a obține:

 

  1. informații de importanță pentru securitatea Republicii Moldova, pentru menținerea și dezvoltarea potențialului științific, economic, de apărare, al resurselor umane, pentru promovarea politicii interne și externe;

 

b) informații pentru depistarea, prevenirea și contracararea activităților informativ - subversive ale serviciilor speciale străine, ale unor entități sau structuri anticonstituționale, precum și ale unor grupuri sau persoane distincte, acțiunile cărora sunt orientate spre subminarea securității statului.

 

Mai mult ca atât în anul 2023 - SIS și-a fortificat esențial potențialul prin votarea în plenul Parlamentului a celor trei proiecte de legi, prin care a obținut competențe destul de largi.

La fel, este relevant a se menționa bugetul alocat pentru SIS în anul 2023 care a constituit circa 423 mln lei (423472,2mii lei), cu 22 mln mai mult decât în anul precedent (401012,9 mii lei).

Mai clar să fiu, pentru întreținerea SIS, din bugetul statului zilnic este cheltuită suma de circa 1 de mln lei.

Iar acum să încercăm să evaluăm rentabilitatea cheltuielilor respective.

Nu în ultimul rând aș vrea să reflect concluziile unor experți de rang înalt din serviciile de informații din Marea Britanie, Austria și Slovenia, care au analizat legile votate pentru SIS, și au ajuns la concluzia că acestea oferă instituției competențe prea mari și vagi, ceea ce va duce la ineficiența Serviciului, dar și la abuz de putere.

Cu aceeași părere, s-a expus și Comisia de la Veneția, care a emis o opinie asemănătoare cu cea a experților independenți. Aceștia fac și o comparație cu serviciile de informații din Uniunea Europeană și NATO și precizează că serviciile pot fi eficiente dacă sarcinile sunt repartizate bine gândit și coerent.

Spre regret, concluziile experților europeni, în mare parte au tendința de a se materializa în activitatea actuală a SIS.

Din cauza unui management defectuos, pe parcursul anului 2023 SIS în multiple cazuri a fost implicat în colectarea de informații în alte scopuri decât prevenirea amenințărilor la adresa securității naționale.

Prin urmare, randamentul principalelor direcții operative din SIS s-a diminuat esențial.

Implementarea reformei solicitate SIS de către șefa statului Maia Sandu, precum:

 - asigurarea transparenței activității Serviciului,

- crearea unui mecanism efectiv de control parlamentar,

- creșterea încrederii cetățenilor,

- eficientizarea cooperării regionale și internaționale,

în mare parte a eșuat. 

Atrag atenția asupra faptului, pentru îndeplinirea atribuțiilor în domeniul asigurării securității  statului, Serviciul desfășoară activitate contrainformativă și activitate de spionaj extern, care de fapt sunt principalele paliere operative ale SIS.

Pe parcursul anului 2023 au fost sesizte mai multe carențe în activitatea SIS, fapt care denotă la deficiențe în planificarea și organizarea măsurilor necesare pe aceste domenii.

Inițial, aș dori să fac referire la briefingul de presă organizat de către directorul SIS, Alexandru Musteața din 3 noiembrie 2023, în care a declarat că RM este ținta unui război hibrid, lansat de Federația Rusă, prin intermediul grupărilor criminale conduse de condamnatul penal Ilan Șor.

https://www.zdg.md/stiri/stiri-justitie/live-text-directorul-sis-sumele-alocate-de-federatia-rusa-pentru-destabilizarea-r-moldova-sunt-de-peste-1-miliard-de-lei-raportul-sis/

Desigur, informația expusă în public este apreciabilă, mai ales în contextul comunicării cu societatea civilă, dar aici aș vrea să atrag atenția asupra rolului și competențelor pe care ar trebui să le dețină SIS în depistarea și contracararea serviciilor speciale străine.

Un rol determinant în această istorie cu finanțări din exterior și antrenarea unor exponenți ai serviciilor secrete rusești, evident necesita să o îndeplinească Direcția Contraspionaj din cadrul SIS.

Din păcate, nu am sesizat careva acțiuni din partea acestei  subdiviziuni, nici până la briefingul de presă organizat de către directorul Musteața, nici după.

La acest subiect, beneficiarii informațiilor SIS, cât și cetățenii RM trebuie să cunoască cu certitudine, a fost sau nu documentată și contracarată activitatea agenturii sau a rezidenturii serviciilor secrete rusești, cazahe sau altele, care reies din raportul prezentat publicului larg.

Unde sunt realizările pe profil de contracarare a spionajului extern în RM sau cazurilor de tradare de Patrie? Domenii de explorare exclusiv atribuite legislativ Direcției Contraspionaj SIS.

Din cunoașterea pe care o am, colectivul acestei subdiviziuni este unul profesionist, cu ofițeri experimentați, iar lipsa unor realizări pe profil de contraspionaj explică un singur fapt, deficiența în coordonare și aprobarea unor astfel de măsuri pe verticală și anume în persoana adjunctului SIS responsabil pe domeniul operativ.

Un alt aspect, absolut inacceptabil, ieșit din comun, care trezește semne mari de întrebări, este cazul cu filarea diplomaților ucraineni din Moldova, la fel domeniu de preocupare al Direcției Contraspionaj SIS.

Aici, aș vrea să menționez un aspect clar, în cazul în care în statul vecin nu ar fi un conlict militar, ar fi o situație.

Dar în actuala conjunctură din Ucraina, extrem de complicată, în care zilnic își jertfesc viața mii de militari ucraineni pentru apărarea Patriei, SIS a dispus  și realizat măsuri de explorare a diplomaților ucraineni, care par extrem de suspecte. Și pun la îndoială comptențele SIS.

https://youtu.be/wbnhvFSijCM?si=d39FLewCcpLTTse3

Ca să fie clar, asemenea măsuri sunt dispuse în cazuri cert stabilite, prin care acei diplomați explorați de către SIS pentru spionaj,  ar trebui să prezinte pericol real pentru securitatea națională.

În aprecierea mea, acțiunile respective, constituie un abuz, iar cei care au dispus asemenea indicații necesită să ofere explicațiile de rigoare.

Daca prin asemenea măsuri, actuala conducere SIS percepe reforma SIS, atunci situația este extrem de critică, respectiv pentru redresarea situației se impun măsuri stringente.

Relevantă este a fi luată în considerație poziția oficialilor din Ucraina la cazul dat,

https://youtu.be/w20g2vsjBak

Reieșind din calitatea de fost director-adjunct SIS, în scopul stopării ilegalităților din SIS, mă adresez colectivului SIS, să manifeste vigilență și corectitudine în executarea obligațiunilor funcționale care le revin.

 În cazul în care primesc indicații ilegale să informeze inopinat conducerea SIS despre acest fapt, iar dacă nu sunt luate măsurile de rigoare, informați necondiționat procuratura sau Parlamentul. Nu tolerați abuzul și neglijența de serviciu în SIS.

Un alt exemplu elocvent de iresponsabilitate și neglijență în prelucrarea informațiilor și luarea de decizii în actualul SIS, constituie informarea pe care am depus-o personal în luna martie 2023 pe numele conducerii SIS.

 

Prin informarea respectivă, am alertat conducerea SIS despre despre un fenomen grav înregistrat la aeroportul internațional Chișinău, în perioada anilor 2019 – 2022, prin care s-a depistat intrarea “liberă” pe teritoriul Republicii Moldova la o serie de emisari ai serviciilor speciale străine, ofițeri de rang înalt, cu pregătire specială, generali - coordonatori de operațiuni diversioniste.

Reieșind din specificul activității SIS, asemenea situații nicicum nu puteau fi omise de către SIS.  Am solictat conducerii SIS să se clarifice cu aceste “intrări” dubioase și să explice din care cauză nu s-a intervenit promt pentru returnarea lor imediată din țară.

Astfel, prin ”asigurarea” intrărilor și ieșirilor nestingherite prin Aeroportul din Chișinău, de fapt s-a acordat suport în antrenarea acestor străini la consolidarea capacităților de ofensivă/defensivă a structurilor paramilitare din regiunea transnistreană, cât și în consultanța staffului politic separatist. Nu în ultimul rând, s-a adus prejudiciu grav sistemului național de securitate, mai ales în contextul războiului din Ucraina.

 

După 3 luni de tăcere și lipsa oricărei reacții din partea actualei conduceri SIS la realizarea măsurilor impuse conform atribuțiilor SIS, pe cazul dat am fost obligat să sesizez Președintele Parlamentului RM.

Prin urmare, în baza informației respective, procuratura a intentat un proces penal, iar persoanele vinovate au fost audiate.

Culmea în toată această istorie, constă în faptul că conducerea SIS, conștientizând abaterile în Serviciu pe care le-am evidențiat, în special de către unii conducători de departamente apropiați acesteia, înloc să dispună măsuri de contracarare a riscului la frontieră, a dispus o anchetă de serviciu pe faptul informării expediate în adresa dlui Grosu. 

 

Apare întrebarea aici, ale cui interese apără SIS ?! Dacă în Legea SIS sunt stipulate concret atribuții în contracararea factorilor de risc și amenințărilor la adresa securității Republicii Moldova.

Sau poate informarea conducerii statului RM constituie risc de securitate națională?!

Acesta este unul dintre exemplele prin care din păcate supozițiile experților europeni pe marginea lărgirii atribuțiilor în SIS, duc nu numai la ineficiența Serviciului, dar și la abuzul de putere.

 

Să trecem mai departe, la aprecierea activității informative sau a spionajului extern SIS, situația la fel nu este mai salutabilă.

După ce în 2019 la indicațiile fostului director SIS, Esaulenco a fost destructurată una dintre subdiviziunile de elită din SIS, care activa sub acoperire în străinătate, cu greu îmi vine să cred în succesele misiunilor realizate la momentul actual de către acest department peste hotare. De altfel, a fost lichidată o structură, în care s-a investit mulți ani la rând, inclusiv cu treninguri oferite de către serviciile speciale partenere.

 

Unele concluzii ale activității direcției informații externe SIS pot fi făcute și după calitatea numirilor reprezentanților oficiali SIS din Moscova, Kiev și mai recent la București. Colectivul SIS, mă înțelege perfect despre ce vorbesc.

 

Un alt aspect despre care ar trebui să cunoască societatea cu referire la aprecierea nivelului calității în activitatea departamentului de spionaj SIS constituie insuccesele în vederea stabilirii locului de aflare,

nemaivorbind de planificarea unor misiuni de returnare a persoanelor anunțate în căutare interstatală și internațională pentru comiterea infracțiunilor contra securității statului, altor infracțiuni care subminează securitatea Republicii Moldova.

 

Cel puțin, dl. director Musteață, după ultimul briefing ar trebui să înțeleagă și să ia măsuri drastice față de activitatea defectuoasă a conducerii departamentului informații externe SIS.

 

Faptul că, Ilan Shor este în căutarea internațională și circulă bine-mersi prin diverse state, indică direct la iresponsabilitatea și neglijența ce revine acestui departament. Și aici scuzele nicidecum nu pot fi accepate, dacă ne dorim un serviciu cu capacități de acțiune. 

 

La fel aș vrea să menționez și despre departamentul securitate economică din SIS, care ar trebui să constituie unul dintre senzorul principal în prevenirea și contracararea riscurilor la securitatea economică din RM.

 

Și aici la fel au fost înregistrate discrepante grave, generate de neglijență in serviciu admise de catre actualul sef al departamentului securitatii economice din SIS.

Această situatie e explicabila din 2 considerente, -

  1. acest ofiter nu are studii in domeniu;
  2. este suspectat de implicare in acte de coruptie.

 

Pentru a fi mai explicit de calitatea muncii realizate de catre acest absolvent FSB, aș dori să mentionez tranzactia dubioasa a intreprinderii cu capital rusesc din Moldova “Topaz”, vândută pe 9 octombrie - cu 16 milioane de euro, valoarea reala fiind de fapt de 3 ori mai mare.

https://podul.md/articol/840/uzina-militara-topaz-din-chisinau-suspectata-ca-produce-componente-pentru-rachete-rusesti-a-fost-vanduta-unui-afacerist-rus-chiar-sub-nasul-autoritatilor-proeuropene-ale-rmoldova-de-ce-nu-au-confiscat-europenii-maiei-sandu-dubioasa-intreprindere-desi-s-a-solicitat-public-asta

 

Afacerea cu ”Topaz” s-a făcut în secret, la Moscova, fără implicarea Guvernului. Reamintim că directorul general al uzinei ”Topaz” este o cetățeanca Federației Ruse, care anterior a activat în administrația de la Tiraspol.

O intreprindere specializata în producerea pieselor pentru rachetele militare rusesti.

Subiectul este unul  alarmant. Atât timp cât corupția mai este prezentă în sistemul de drept, nu poate fi exclusă acționarea concertată sau intenționată a unor factori de decizie din SIS pentru a facilita această tranzacție. Este o lovitura directa asupra securitatii economice a statului.

Rămânem in speranta că cei de la CNPF au soluții și după blocarea acestei tranzacții.

 Chestiuni de felul acesta, care sunt foarte suspecte, este un motiv pentru ca Procuratura si CNA să se ocupe de astfel de cazuri.

SIS prin competentele sale directe se face responsabil de asa o tranzactie evident dubioasa. Departmentul securitatii economice SIS a avut obligatia sa dispuna de informatii prealabile privind această afacere si sa intervina cu sugestii catre conducerea statului pentru reactii imediate la caz. Acest lucru nu s-a intamplat, prin urmare RM a primit o lovitura de serioasa de imagine in plan extern.

La capitolul asigurarea securității statului privind prevenirea si combaterea terorismului, la fel nu am sesizat careva rezultate pozitive. Mai ales dupa atacul cu tentă teroristă, soldat cu decesul a 2 ofiteri la aeroportul din Chișinău din 30 iunie 2023.

Dupa demisia lui Rosian Vasiloi, responsabilul de la SIS la fel trebuie sa plece, deoarece direct se face vinovat de acel masacru din aeroport. Dovezi clare in acest sens, le-am prezentat la precedentul briefing de presă.

https://youtu.be/OeZ5LIU6O1g?si=ZPnEKG_2VwPoayPa

Aici as vrea sa atrag atentia publica la faptul, pentru a se distanta de neglijenta admisa, SIS a difuzat în spațiul media informații false, precum cetateanul din Tadjikistan, n-ar avea tangenta la careva organizatii teroriste.

La capitolul resurselor umane în SIS, pe parcursul asa numitei reforme SIS realizate de catre actualul staff de comanda din SIS situatia a ajuns la apogeul unui dezastru vizibil. Сu părere de rău țin să constat, că profesionalismul si meritocratia in SIS la ziua de azi nu mai conteaza.

Înregistrăm plecari masive din SIS atit din rândul ofiterilor experimentati cat si din randul tinerilor dupa 1 an 2 de activitate, dupa ce constientizeaza în ce mediu au nimerit.

Situatia cu cadrele a devenit întru atit de penibila, incat s-a ajuns la aceeea, ca angajarile in SIS, sa se faca prin plasarea de anunturi pe site-ul oficial al SIS. Din care motiv Institutul SIS - luni in sir nu a avut studenti și nu e clar cum au fost justificate cheltuielile pentru intretinere, în  toata perioada aceasta.

https://sis.md/ro/content/fii-tu-cel-care-va-aduce-plus-valoare-echipei-sis

Un alt aspect constituie fabricarea dosarelor penale împotriva ofiterilor incomozi actualei conduceri SIS.

Mă adresez catre conducerea Procuraturii, MAI și instanțelor de judecată, nu va lăsati influentati si rugati de catre emisarii trimisi din SIS. Sunt solicitari ilegale si ignorati-le din start.

Chiar si in situatiile in care considerati a initia careva verificări, cereți de la SIS, să vi se expedieze demersuri în forma scrisă.

Revenind la rentabilitatea cheltuirii unui  milion de lei pe zi de către SIS, mă adresez repetat către conducerea SIS, să stopeze imediat finanțarea activităților ofițerilor sau surselor SIS implicați în ilegalități, inclusive de gestionare a așa-numitele telegram-canale, în interes de securitate națională. Sunt finanțări ilegale și nejustificate, iar banii alocați în aceaste domenii urmează a fi restituți statului.

 

În concluzie, actuala formulă de activitate a SIS, poate fi apreciată la un nivel scăzut din cauza reformei eșuate și a conducerii defectuoase, fapt care necesită intervenții radicale imediate.

Primordial, sunt necesare schimbări în personalul de conducere atât pe verticală cât și pe orizontală.

Cu respect și o zi bună tuturor !

Alexandru Balan, ex-director adjunct al Serviciului de Informații și Securitate al RM

*******
DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.