logo

Deontologia face diferența. Absolvenții Școlii de Studii Avansate în Jurnalism au semnat Codul deontologic al jurnalistului


https://www.ipn.md/index.php/ro/deontologia-face-diferenta-absolventii-scolii-de-studii-avansate-in-7542_1075339.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La 31 iulie 2020, absolvenții Școlii de Studii Avansate în Jurnalism (ȘSAJ), promoția 2019-2020, au semnat Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, angajându-se să respecte etica și deontologia profesională în cariera de jurnalist. Astfel, absolvenții SSAJ au răspuns apelului campaniei naționale „Semnăm Codul deontologic al jurnalistului”, lansată la 3 mai curent de absolvenții Programului internațional de instruire în domeniul autoreglementării jurnalistice al Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) și Consiliul de Presă din R. Moldova.

Tinerii jurnaliști au semnat o declarație prin care își asumă:
Să respect, în activitatea mea profesională, Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova și să manifest un comportament profesional demn și responsabil, în conformitate cu deontologia și normele eticii jurnalistice”.   

Deontologia trebuie să fie baza

Aneta Gonța
, directoarea ȘSAJ, spune că tinerii jurnaliști trebuie să înceapă cu deontologia, restul se crește: „Unii dintre studenții noștri sunt deja jurnaliști, având în vedere faptul că lucrările finale ale acestora au fost publicate de portaluri de știri importante de la noi. Dar ei sunt la început de cale și dacă nu vor înțelege și conștientiza importanța Codului deontologic, înseamnă că degeaba au trecut prin SSAJ. Codul trebuie să stea la căpătâiul fiecărui jurnalist, începător sau nu, și, înainte de orice cuvânt scris sau rostit, anume acest document trebuie să le risipească îndoielile. Deontologia trebuie să fie baza, în rest, totul se crește, cizelează, îmbunătățește etc. Dar dacă nu e deontologie, nici măcar nu are nici să mergi mai departe.

Maria Ivanov, absolventă ȘSAJ: „Pentru mine, semnarea Codului deontologic al jurnalistului înseamnă să îmi asum dubla responsabilitate pentru încrederea pe care o are publicul față de jurnalist și să păstrez interesul public drept prioritate. Fiind la început de cale, Codul deontologic îmi va fi ghid și pilon în exercitarea profesiei.

Prezentă la eveniment,
Natalia Porubin, membră a Consiliului de Presă, i-a asigurat pe absolvenți că gestul pe care l-au făcut îi va ajuta să devină buni profesioniști: „La fel ca și în alte domenii, în jurnalism reputația bună se câștigă greu, prin ani de muncă. O condiție de bază pentru a o menține este respectarea normelor deontologice. Tinerii care intră în profesie trebuie să își facă un obicei din a consulta Codul deontologic ori de câte ori au dileme legate de materialul pe care îl scriu. Semnarea Codului este un gest asumat, care te responsabilizează și îți oferă șansa să devii un bun profesionist.

Anterior, în cadrul ceremoniei de înmânare a diplomelor de absolvire,
au semnat Codul deontologic al jurnalistului și absolvenții de la specialitatea Jurnalism a Facultății Relații Internaționale, Șiințe Politice și Jurnalism de la ULIM. Și-au manifestat public susținerea pentru această campanie Facultatea Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, dar și Universitatea de Stat din Comrat.


În cadrul campaniei „Semnăm Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova”, sunt invitați să-și asume public principiile deontologiei profesionale, prin semnarea Codului deontologic al jurnalistului, toate redacțiile instituțiilor mass-media care nu au făcut acest lucru până acum, dar și jurnaliștii ca persoane fizice, la fel și studenții absolvenți ai facultăților și școlilor de jurnalism din țară.

Codul deontologic al jurnalistului poate fi semnat pe pagina web a Consiliului de Presă, iar lista semnatarilor – atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice – va fi actualizată de către Secretariatul Consiliului.


Semnatarilor Codului deontologic li se propune să afișeze pe paginile lor electronice (site-uri, portaluri, bloguri, vloguri; în cazul ziarelor și revistelor – și la un loc vizibil în edițiile tipărite) o imagine-simbol, prin intermediul căreia publicul este informat despre asumarea Codului deontologic. Imaginea-simbol va fi transmisă semnatarilor de Consiliul de Presă, la cerere, în formatul solicitat de semnatari. Solicitările pot fi transmise la adresa electronică: consiliuldepresa@gmail.com

 

-------
DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire