logo

Delegaţiile în CUC s-au angajat să prezinte informaţii despre doi cetăţeni dispăruţi în zona de securitate


https://www.ipn.md/index.php/ro/delegatiile-in-cuc-s-au-angajat-sa-prezinte-informatii-despre-doi-cetateni-dispa-7965_969999.html

Delegaţia R. Moldova şi cea transnistreană în Comisia Unificată de Control (CUC) s-au angajat să prezinte săptămâna viitoare o informaţie amplă despre dispariţia din zona de securitate a doi cetăţeni ai R. Moldova. Subiectul a fost abordat în cadrul şedinţei din 5 iunie şi a stârnit dezbateri aprinse, transmite Info-Prim Neo cu referire la un comunicat al Ministerului Apărării. Delegaţia transnistreană a solicitat membrilor delegaţiei R. Moldova să explice reţinerea de către forţele de drept subordonate Chişinăului, la 31 mai, a cetăţeanului Nicolae Cuicioglo. Delegaţia moldovenească nu era la curent cu acest caz şi a calificat acuzaţia neîntemeiată. „Scopul este de a învinui în toate neajunsurile din zona de securitate organele constituţionale ale R. Moldova şi de a face din fiecare eveniment o poziţie ce urmăreşte să distrugă procesul de negocieri şi măsurile de întărire a credibilităţii între părţi”, a declarat copreşedintele CUC din partea R. Moldova, Ion Solonenco. În aceeaşi şedinţă delegaţia moldovenească a cerut să fie pusă în discuţie reţinerea la 21 mai de către organele transnistrene de miliţie a cetăţeanului Ştefan Berzan. Solicitarea a fost susţinută atât de delegaţia ucraineană, cât şi de membrii OSCE, se arată în comunicatul MA. Părţile au convenit că vor reveni la subiect în şedinţa următoare. În cadrul şedinţei au fost discutate şi eventualele schimbări în mecanismul de soluţionare a situaţiei din zona de securitate, derivate din poziţia spicherului Camerei Superioare a Parlamentului Federaţiei Ruse, Serghei Mironov, şi cea a preşedintelui Comitetului Dumei de Stat, Alexei Ostrovski. Dacă poziţia lui Serghei Mironov este apreciată pozitiv de către delegaţia transnistreană şi cea a Federaţiei Ruse, atunci poziţia expusă de Alexei Ostrovschii nu este apreciată favorabil. La trimiterile repetate ale delegaţiei R. Moldova la adresa declaraţiilor lui Ostrovski, copreşedintele CUC din partea Federaţiei Ruse, Victor Şanin, citat de serviciul de presă al MA, a replicat: „acest al vostru Ostrovski a fost dezavuat chiar de conducerea R. Moldova”. La solicitarea jurnaliştilor prezenţi la şedinţă de a comenta declaraţiile făcute, Şanin a contestat expunerea unor astfel de declaraţii, menţionînd că nu a fost clar înţeles, iar toate explicaţiile pot fi primite de la consilierul preşedintelui R. Moldova, Marc Tkaciuk. Părţile au ajuns, totuşi la un numitor comun când au decis să viziteze la viitoarea şedinţă CUC din 9 iunie, posturile pacificatoare amplasate în regiunea centrală a zonei de securitate. Solicitat de Info-Prim Neo să comenteze activitatea CUC, preşedintele Asociaţiei „Promo-Lex”, Ion Manole, a declarat că din informaţiile prezentate de MA se evidenţiază că delegaţia Federaţiei Ruse în cadrul CUC are un comportament inadmisibil şi inadecvat statutului de stat-garant. Potrivit Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, în baza caruia a fost constituit acest organ (CUC), Federaţia Rusă este un actor neutru, respectă normele dreptului internaţional, suveranitatea şi integritatea R. Moldova. Or, afirmaţiile lui Victor Şanin contravin acestor principii. Totodată, Ion Manole a menţionat că de foarte multă vreme delegaţia Federaţiei Ruse şi reprezentanţii regimului de la Tiraspol au aceiaşi poziţie în cadrul discuţiilor şi deciziilor CUC, ceea ce demască odată în plus rolul negativ pe care îl joacă Federaţia Rusă prin sprijinirea regimului lui Igor Smirnov. Numeroasele incidente, provocate de către structurile paramilitare din regiune, soldate cu violarea drepturilor fundamentale, sunt imposibil de soluţionat deoarece, potrivit înţelegerilor moldo-ruse, pentru deplasarea observatorilor militari la faţa locului şi examinarea situaţiei este necesar acordul tuturor părţilor. Or, anume delegaţia rusă sau cea a Tiraspolului sunt cele care refuză sau boicotează activitatea normală a structurilor de observatori şi control, a precizat preşedintele „Promo-Lex”. El a indicat şi asupra informaţiilor difuzate de presa tiraspoleană, din care reiese că se insistă tot mai mult pe evacuarea forţelor de ordine constituţionale din oraşul Bender, ceea ce este foarte grav. Acordul moldo-rus din 1992 stipulează că Bender are statut special, constituind o zonă de securitate sporită, controlată de un număr egal de poliţişti şi miliţieni. Acum, delegaţia rusă din cadrul formatului de negocieri, pacificare şi control ignoră acest fapt şi susţine Tiraspolul în demersurile sale privind preluarea controlului total asupra urbei respective, a remarcat Ion Manole.