logo

De ce UE este mai aspră în raport cu Moldova decât cu Ucraina și Georgia? opinie


https://www.ipn.md/index.php/ro/de-ce-ue-este-mai-aspra-in-raport-cu-moldova-7978_1041032.html

Viteza lentă și caracterul incomplet al reformelor reprezintă o constatare uzuală vizavi de Moldova, care însă este aplicabilă și față de Ucraina și, într-o măsură mai mică, față de Georgia, scrie politologul Dionis Cenușa într-un articol de analiză semnat pentru Agenția IPN.

În opinia politologului, în ultimii doi ani, percepția a fost mereu mai critică față de contextul moldovenesc, din cauza unei serii de combinații de factori.

Primul factor reamintit de către Dionis Cenușa ține de faptul că Moldova a trecut printr-o prăbușire masivă a încrederii din partea UE, din cauza fraudelor din sistemul bancar, dezvăluite în 2014. Ucraina și Georgia au evitat situații critice în ultimii patru ani, asigurându-se cu o imagine mai pozitivă comparativ cu Moldova.

Prin urmare, crede politologul, nici influența intereselor oligarhice din Georgia sau Ucraina pare să nu deranjeze UE la fel de mult cum în cazul Moldovei.

Al doilea factor ce dictează o abordare mai exigentă față de Moldova rezultă dintr-o guvernare slăbită pe intern, punctează politologul. El crede că în efortul de a face transfer de imagine din exterior, guvernarea a depășit numărul de angajamente, pe care în mod realist le-ar putea onora. Astfel, sub presiunea temelor pe acasă neîndeplinite și cu o monitorizare paralelă din partea Bruxelles-ului și a societății civile locale, terenul de manevră a partidului de la guvernare s-a micșorat drastic.

Contextul electoral și tendința partidului de la conducere de a se menține la putere după 2018 îi dezactivează simțul proporționalității în adoptarea deciziilor. O situație distinctă se observă în relația destul de echilibrată a UE cu Ucraina și, în mod special, cu Georgia, unde sunt planificate scrutine abia în 2019, precizează Dionis Cenușa.

Ultimul factor menționat de politolog este dictat de afilierea politică cu Bruxelles-ul a actorilor politici din Moldova. Dionis Cenușa atrage atenția la faptul că Partidul Popular European, principala forță politică pan-europeană care impune tonul în Parlamentul European, dar și în Comisia Europeană, și-a intensificat interesul față de Moldova după ce opoziția extra-parlamentară din Moldova, Partidul Acțiune și Solidaritate și Platforma DA, a început să graviteze în jurul popularilor europeni.

Cazul Georgiei este similar, crede politologul, cu excepția faptului că opoziția georgiană asociată cu PPE (Mișcarea Națională Unită) este în descompunere și este departe de popularitatea guvernării. Totodată, Dionis Cenușa observă că neajunsurile guvernării din Ucraina par să fie tolerate și protejate de critică aspră, în mare parte datorită apartenenței formațiunii lui Petro Poroșenko la Partidul Popular European.

Până la reînnoirea politică a Moldovei, UE trebuie să găsească modalități noi pentru a mișca reformele înainte, a le înrădăcina cât mai mult și a îngreuna reversibilitatea lor, concluzionează politologul.