logo

Cunoașterea limbii engleze nu mai e un avantaj, ci o normalitate – profesor


https://www.ipn.md/index.php/ro/cunoasterea-limbii-engleze-nu-mai-e-un-avantaj-ci-7967_1081214.html

Indispensabilă la angajare, utilă în călătorii și explorarea lumii virtuale, Engleza a devenit cea mai studiată limbă străină în școlile din Republica Moldova, potrivit Biroului Național de Statistică. Iar necesitatea de a o cunoaște mai bine a depășit  limitele programului curricular. Doar în perioada pandemiei, cererea de studiere a limbii engleze online s-a dublat, a  declarat pentru IPN Margarita Druță, co-fondatoare a unei școli de Engleză online, cu ocazia Zilei Limbii Engleze.

„Engleza era un „must have ” în anii 2005-2010, astăzi deja, din punctul meu de vedere, nu mai e privită ca un avantaj, dar ca o normalitate”, a menționat Margarita Druță. Beneficiarii cursurilor sunt nu doar elevii și studenții. O altă categorie ar fi tinerii de aproximativ 30 de ani care studiază engleza pentru a obține un loc de muncă mai bun, mai bine plătit sau pentru dezvoltarea personală. Dar sunt și cei care învață engleza pentru a putea pleca peste hotare.


Și pentru că anul 2020 a adus schimbări în toate domeniile de activitate, școlile de limbi străine nu au fost o excepție. „Pandemia i-a forțat pe toți cei care prestează astfel de cursuri să treacă online și astfel le ele poate avea acces nu doar o persoană din Chișinău, Edineț sau alt sat îndepărtat, dar și cei din diasporă sau România. În perioada pandemiei putem vorbi de o dublare a cererii, în special pentru cursurile online”, a precizat Margarita Druță. Această cerere crescută a favorizat și creșterea nivelului de calificare al profesorilor. „Nivelul de cunoaștere, pregătirea, flexibilitatea, metodele pe care le cunosc, este o îmbunătățire considerabilă, comparativ cu trei-patru ani în urmă, de exemplu”, a notat co-fondatoarea școlii de Engleză online.

Dacă în 2010-2011, limba a engleză a fost studiată de 50,1% din numărul total de elevi din Republica Moldova, în 2019-2020 rata acestora a ajuns la 70,2%, potrivit Biroului Național de Statistică. Or, astăzi aproape 234 de mii de elevi studiază această limbă în școli.

Mihaela Slovineanu, director adjunct la Liceul „Spiru Haret”  din Chișinău, a precizat pentru IPN că fenomenul se explică prin necesitatea aproape stringentă de a cunoaște astăzi această limbă. Engleza este solicitată la angajare, este un atu la obținerea unor studii de calitate, nemaivorbind despre posibilitatea de a explora lumea virtuală. „Copiii au o motivație internă, dacă vreți, pe care o percep ca o competență obligatorie și de la o vârstă foarte fragedă. Atunci când ajung în clasele  7, 8, 9, au un nivel de engleză foarte bun și fac alegerea asta conștient pentru că au nevoie de limba engleză. Respectiv, toți citesc, urmăresc sau privesc foarte mult conținut în limba engleză ca produs autentic”, susține Mihaela Slovineanu.

Astfel, toți cei 1235 de elevi ai liceului studiază limba engleză, care este obligatorie și la admitere, iar aproximativ 90% din absolvenți sunt scutiți de examenul de Bacalaureat la această disciplină. „În contextul în care Ministerul Educației a acceptat ca elevii să primească nota 10 din oficiu, în baza unei diplome de cunoaștere a limbii engleze, elevii claselor liceale se pregătesc din timp și susțin testele TOEFL” și Cambridge””, a explicat Mihaela Slovineanu.

Ziua Limbii Engleze este marcată anual la 23 aprilie, ca urmare a unei inițiative ONU din 2010, și vine să informeze oamenii despre istoria, cultura și realizările asociate limbii. De asemenea, 23 aprilie este ziua de naștere și moarte a lui William Shakespeare (1564-1616), considerat unul dintre cei mai mari dramaturgi ai lumii.