logo

Cu privire la fraude în colectarea semnăturilor pentru organizarea referendumului republican legislativ privind aderarea la Uniunea Vamală Rusia-Belorusi-Kazahstan


https://www.ipn.md/index.php/ro/cu-privire-la-fraude-in-colectarea-semnaturilor-pentru-organizarea-referendumulu-7542_1064945.html

31 iulie 2012, Chişinău, Moldova

                                                                               Comunicat de presă

                  Cu privire la fraude în colectarea semnăturilor pentru organizarea referendumului republican legislativ

                                                    privind aderarea la Uniunea Vamală Rusia-Belorusi-Kazahstan

Din spusele intervievaţilor: “…eu nu am înţeles sensul colectării acestei semnături…”, “…am fost de acord să semnăm pentru a face drumurile…”, “…semnătura nu este a mea şi nu m-am semnat în nici într-o listă…”, “…propus să semnez lista pentru că Republica Moldova să intre în Europa…am copii în Italia…”.

Din 13.04.2012 grupul de iniţiativă, înregistrat de Comisia Electorală Centrală[1], colectează semnăturile pentru organizarea referendumului privind aderarea la uniunea vamală Rusia-Kazahstan-Belorusi. În presă se vehiculează că grupul de iniţiativă deja a colectat numărul necesar de semnături.

Investigaţiile organizaţiilor neguvernamentale specializate în monitorizarea alegerilor şi proceselor electorale au identificat o serie de carenţe în integritatea şi corectitudinea prezentării semnăturilor. În demersurile parvenite de la primăriile or.Vatra şi din sat.Cîrnăţeni (Căuşeni) se afirmă despre contrafacerea semnăturilor, inducerea în eroare a semnatarilor, colectarea semnăturilor de către persoane neabilitate, figurarea sufletelor moarte pe listele de subscripţie.

Atenţionăm Comisia Electorală Centrală că drept urmare a verificărilor aleatorii, realizate de echipele mobile ale organizaţiilor semnatare în aceste două localităţi, constatăm cazuri de fraudă în colectarea semnăturilor probate prin descoperirile directe şi probele prezentate de primarii localităţilor menţionate. Verificarea rapidă denunţă cel puţin 10 cazuri de încălcare a legislaţiei electorale cu privire la corectitudinea colectării semnăturilor.

Am constatat următoarele tipuri de încălcare a legislaţiei electorale: contrafacerea semnăturilor[2], inducerea în eroare a semnăturilor şi semnarea contra unei promisiuni materiale[3].     

 

            Solicităm Comisiei Electorale Centrale:

1)      verificarea autenticităţii semnăturilor de pe listele de subscripţie în vederea verificării cazurilor denunţate precum că semnăturile ar fi false,

2)      verificarea dacă semnăturile au fost colectate de către persoanele desemnate şi aprobate conform legislaţiei electorale[4], 

3)      acordarea accesului reprezentanţilor societăţii civile la listele colectate pentru examinarea deplină a integrităţii semnăturilor,

4)      desfăşurarea publică a şedinţei de examinare a dosarului dat şi admiterea reprezentanţilor societăţii civile ca partea interesată pentru a prezenta opinia scrisă şi verbală,

5)      constatarea încălcărilor legislaţiei electorale, invalidarea listelor eronate şi în cazul numărului substanţial, examinarea respingerii propunerii de a efectua referendumul, anularea înregistrării grupului de iniţiativă[5].

           

            Solicităm autorităţilor responsabile de aplicarea legislaţiei contravenţionale şi penale:

1)      autosesizarea în cazurile denunţate pentru constatarea circumstanţelor şi încadrării contravenţionale şi penale,

2)      informarea publică asupra acţiunilor întreprinse.

 

Organizaţiile semnatare:

-          Sergiu Ostaf, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO),

-          Vanu Jereghi, Institutul pentru drepturile Omului (IDOM),

-          Lilia Carasciuc, Transparency International Moldova,

-          Sorin Mereacre, Fundaţia Est Europeană,

-          Ion Manole, Promolex.



[1] Codul Electoral. Articolul 144. Iniţierea referendumului republican. (1) Referendumul republican poate fi iniţiat de: a) un număr de cel puţin 200 000 de cetăţeni ai Republicii Moldova cu drept de vot. În cazul referendumului constituţional, se aplică prevederile art.141 alin.(1) lit.a) din Constituţie;

[2] Codul Electoral. Art. 42 (4) se consideră nule şi neavenite, b) semnăturile din listele de subscripţie considerate ca fiind false, Codul cu privire la Contravenţiile administrative. Articolul 2001. Încălcarea legislaţiei electorale. Falsificarea semnăturilor  în listele  …atrage după sine  aplicarea  unei  amenzi în mărime de la cincisprezece la douăzeci şi cinci de unităţi convenţionale.

[3] Codul Penal. Articolul 1811. Coruperea alegătorilor.  (1) Oferirea sau darea de bunuri, servicii ori de alte avantaje patrimoniale alegătorului pentru a-l determina să-şi exercite drepturile sale electorale într-un anumit mod în cadrul alegerilor parlamentare, prezidenţiale, locale ori în cadrul referendumului se pedepseşte cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 100 la 200 de ore sau cu închisoare de pînă la 3 ani.

[4] Codul Electoral. Art. 42 (2) Au dreptul de a colecta semnături … membrii grupurilor de iniţiativă care desemnează, (6) persoana care colectează semnăturile alegătorilor semnează fiecare foaie din listele de subscripţie în prezenţa conducătorului autorităţii administraţiei publice locale pe al cărei teritoriu s-au colectat semnăturile.. confirmă autenticitatea semnăturilor

[5] Codul Electoral. Art.157 Prezentarea şi verificarea listelor de subscripţie. (3) În cazul în care nu a fost prezentat numărul necesar de semnături, Comisia Electorală centrală adoptă o hotărîre privind respingerea propunerii de a efectua referendumul republican şi anularea înregistrării grupului de iniţiativă