logo

Cristina Cambur: Colaborarea între profesori, între școli, între universități creează beneficii sistemului educațional


https://www.ipn.md/index.php/ro/cristina-cambur-colaborarea-intre-profesori-intre-scoli-intre-universitati-8004_1105726.html

Colaborarea între profesori, între școli, între universități creează beneficii sistemului educațional, a apreciat Cristina Cambur, profesoară de română la Liceul „Gavril Gaidarji” din Comrat, participând la dezbaterea publică „Parteneriatul moldo-român în formarea continuă a cadrelor didactice”, organizată de Agenția de presă IPN.

Revenită recent de la cursurile de perfecționare din România, profesoara a împărtășit publicului larg impresii despre activitățile de învățare, organizate de formatorii români. „Când am ajuns la cursurile de formare continuă la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, m-am întrebat ce aș mai putea să aflu, ce mi-ar mai trebui să cunosc, fiind profesoară de limba română pentru alolingvi? E firesc să fie așa, pentru că un profesor se perfecționează, tinde să vadă, să cunoască, să știe mai multe. Cursurile au început cu materii importante, utile, cred, pentru practicile de predare a limbii române alogenilor, cu istoria și originea limbii. De ce zic utile, pentru că anume erudiția cadrului didactic convinge elevul să învețe, îi provoacă interes pentru disciplina pe care o predă acesta”.

„Formatorii din România ne-au vorbit nouă, profesorilor de română din Republica Moldova, despre lexic, despre gramatică, despre morfologie, sintaxă, cum să le aplicăm în cadrul unei ore. Lecția învățată de la profesorii universitari din Suceava a fost să nu o facem abuziv, mai ales, în școlile cu predare în limba rusă,  dacă complicăm lucrurile cu multă, multă gramatică, dispare dorința elevilor de a învăța. A fost o experiență extraordinară la Universitatea din Suceava, mult mai bogată decât le-am avut până acum. Prelegerile au fost îmbinate cu excursii în locurile încărcate de istorie, lucru, de altfel, bine gândit, or, studiul unei limbi se va face în mod obligatoriu prin intermediul istoriei, culturii unui popor. Impresionată fiind de locurile pe care le-am văzut, le voi sugera elevilor mei să meargă în călătorii, să cunoască România”, a relevat profesoara Cristina Cambur,

În acest context, Cristina Cambur a adăugat: „Am a le spune elevilor mei mai multe și despre Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Fiind aici la cursuri de formare continuă, am aflat că această instituție de învățământ superior din România colaborează cu Universitatea Tehnică a Moldovei, astfel că studenții de la UTM pot învăța în paralel și la o facultate din Suceava, obținând pe final de studii diplomă de licență de importanță europeană”.

Cristina Cambur predă româna elevilor de la Liceul „Gavril Gadarji” din municipiul Comrat, în orele de dimineață, tot dumneaei predă româna și adulților în cadrul Programului național de studiere a limbii române, în orele serale. Întrebată fiind dacă adulții învață și vara și ce anume îi motivează să o facă, profesoara a răspuns: „Da, se învață și vara, și acum, în luna lui cuptor. În fiecare seară am ore, chiar și în zilele de sâmbătă. Generația matură este motivată să învețe limba română nu doar pentru a obține certificat. Vin la ore de română persoane cu vârste de peste șaizeci de ani, care, pur și simplu vor, doresc să cunoască și să vorbească limba țării. Sunt unii cursanți care au beneficiat de câteva ori la rând de cursuri, asta pentru ca să însușească mai bine lexicul, să biruie fricile exprimării orale. Facem lecții de la ora 17:00 până la 19:30, în sălile de clasă ale Liceului „Gavril Gaidarji”. Lucrăm intens. Maturii sunt puși în situații de problemă ca și elevii, merg la tablă, alcătuiesc dialoguri. Mă străduiesc să organizez lecții interactive, să le fie elevilor interesant, să-i implic în învățare prin diferite metode”.

Ar fi româna o limbă care se învață cu dificultate? La această întrebare doamna profesoară răspunde astfel: „Noi, profesorii, înțelegem că româna pentru alolingvi se studiază ca o limbă străină. Sunt dificultăți, dar nu e adevărat că limba română ar fi complicată, pentru că sunt succese vădite printre discipolii mei, ceea ce demonstrează contrariul. E în puterea fiecăruia dintre profesori să demonstreze contrariul”, a conchis doamna Cristina Cambur.  

Dezbaterea publică „Parteneriatul moldo-român în formarea continuă a cadrelor didactice” este ediția a 13-a din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.