logo

Consiliul de Presă: antrenarea în campanii de discreditare compromite atât reputația jurnaliștilor, cât și încrederea publicului în mass-media


https://www.ipn.md/index.php/ro/consiliul-de-presa-antrenarea-in-campanii-de-discreditare-compromite-atat-reputa-7542_1065638.html



Apel al Consiliului de Presă din Republica Moldova
 


Consiliul de Presă: antrenarea în campanii de discreditare compromite atât reputația jurnaliștilor, cât și încrederea publicului în mass-media
 


Consiliul de Presă din Republica Moldova ia act cu îngrijorare de intensificarea, în ultimul an, a diferitelor campanii de discreditare și stigmatizare a unor persoane sau grupuri, în care sunt antrenate o parte din instituțiile mass-media. Auzim practic în fiecare zi etichete de felul „mafiot”, „ucigaș”, „rider”, „oligarh” etc., pe care jurnaliștii le aplică fără să existe decizii definitive ale instanțelor de judecată. Etichetarea și stigmatizarea sunt practici contrare Codului Deontologic al jurnalistului și normelor jurnalismului de calitate, iar catalogarea cuiva drept „criminal”, „infractor”, „ucigaș” este pasibilă și de răspundere legală. Folosirea pe larg a etichetelor este confirmată de rapoartele de monitorizare a presei, dar și de cazurile care au fost sau sunt în proces de examinare la Consiliul de Presă.

De asemenea, urmărim implicarea unor jurnaliști în realizarea seriilor de materiale care au drept scop denigrarea unor persoane, uneori prin provocarea la reacții neadecvate, și nu aflarea adevărului pentru o bună informare a publicului. În unele cazuri, cu scopul de a compromite imaginea adversarilor politici ai patronilor de presă, sunt preluate de pe bloguri ori resurse anonime și dubioase articole bazate pe falsuri sau pe informații parțial adevărate, materiale nedocumentate, bazate pe presupuneri sau pe opinii exprimate unilateral. Unii manageri de presă acceptă ca resursele mediatice pe care le administrează să devină platforme pentru campanii de denigrare.

Consiliul de Presă reamintește că rolul jurnalistului este să informeze corect, echidistant și operativ societatea despre chestiunile de interes public și să monitorizeze activitatea guvernării. Antrenarea în orice fel de campanii de discreditare compromite atât reputația jurnaliștilor, cât și încrederea publicului în mass-media.

Consiliul de Presă face apel către toți jurnaliștii să se abțină de la implicarea în reglările de conturi dintre politicieni sau oameni de afaceri prin intermediul materialelor jurnalistice și reamintește că au dreptul să refuze sarcinile redacționale care contravin propriilor convingeri sau normelor jurnalismului etic.


17 ianuarie 2017
 

Secretariatul Consiliului de Presă:
mun. Chişinău, str. Bucureşti 41/5,
tel./fax: (022) 220996
secretariat@consiliuldepresa.md
www.consiliuldepresa.md
www.mediaforum.md 
 

DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire.