logo

„Conectați prin Știință” – primul summit școlar moldo-american organizat la Chișinău


https://www.ipn.md/index.php/ro/conectati-prin-stiinta-primul-summit-scolar-moldo-american-organizat-la-chisinau-7967_1104264.html

Elevi de diferite vârste au participat sâmbătă la primul summit școlar moldo-american „Conectați prin Știință”, la care au prezentat cele mai de succes inițiative școlare din Chișinău și Carolina de Nord, SUA, care abordează încălzirea globală, sustenabilitatea urbană și protejarea mediului înconjurător. Cele mai reușite proiecte implementate în instituțiile din municipiul Chișinău au fost premiate, transmite IPN.



Șeful adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport a Consiliului municipal Chișinău, Daniela Munca-Aftenev, a declarat că inițiativele STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, în traducere Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) sunt fascinante. Echipele lucrează împreună pentru a găsi soluții la problemele globale. Toate proiectele prezentate la summit fac un primul pas în lumea miraculoasă a științei.

Viceprimarul municipiului Chișinău, Angela Cutasevici a menționat că primul summit școlar moldo-american „Conectați prin Știință” va intra în istorie.  „Eu tare mă bucur că există această oportunitate de a ne conecta prin știință, dar și cu știință, pentru că voi știți să rezolvați împreună cu semenii voștri probleme globale, probleme legate de climă, de sustenabilitate, de ecologie, ceea ce este, de fapt, extrem de important. Sunt aceleași probleme cu care se confruntă întreaga lume, întreg globul pământesc”, s-a adresat viceprimarul participanților la eveniment.



Conferențiarul universitar Diana Chișca de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, membră a comisiei de evaluare, a comunicat că în concursul au aplicat 27 de participanți cu diferite proiecte STEM, realizate nu doar la nivel de echipă școlară, dar și în cooperare cu colegi din alte state. Copiii au dat dovadă de abilități și cunoștințe vaste, în special abilități de lucru în echipă chiar și în momentul în care se aflau la o distanță foarte mare unul de altul. Multe proiecte au fost realizate în decursul unei perioade mai mari de timp. S-a observat munca asiduă depusă. Atât munca elevilor participanți, cât și a cadrelor didactice care au coordonat proiectele. „Putem să ne mândrim că în Republica Moldova avem copii care pot să devină cercetători și oameni de știință”, a menționat conferențiarul universitar.

Fiecare proiect a fost evaluat în baza criteriului încadrarea în domeniile STEM, impact, în ce măsură au fost rezolvate probleme. STEM presupune realizarea unui produs care va fi palpabil și funcțional. Pentru Republica Moldova este ceva nou, dar se vede cum acest domeniu se dezvoltă.

Cele mai multe proiecte s-au axat la rezolvarea problemelor de mediu, inclusiv în municipiul Chișinău. S-au propus soluții pentru îmbunătățirea calității aerului, soliții pentru casă inteligentă. Este o muncă enormă în afara orelor de curs, în timpul liber al elevilor. Este nevoie de mult mai mult decât pur și simplu să faci matematică, informatică, este nevoie de programare deosebită, este nevoie de alte abilități pe care le învață elevii la toate disciplinele școlare, au precizat participanții la eveniment.