logo

Comunitatea și școala au devenit mai pregătite în acceptarea copiilor cu CES, club de presă


https://www.ipn.md/index.php/ro/comunitatea-si-scoala-au-devenit-mai-pregatite-in-acceptarea-copiilor-cu-ces-clu-7967_1038532.html

La mai bine de jumătate din termenul de implementare a Programului de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova (pentru anii 2011-2020), comunitatea și școala au devenit mai pregătite în a accepta copii cu cerințe educaționale speciale (CES). Subiectul a fost abordat de reprezentanți ai ONG-urilor și de experți în cadrul unui club de presă. Tot astăzi, 30 noiembrie, a fost lansat un spot care transmite ideea că școala este pentru toți, transmite IPN

Asociația Keystone Moldova promovează educația incluzivă în 15 grădinițe. Ludmila Malcoci, director executiv, spune că este important ca toți copiii, implicit cei cu CES, să aibă acces la educație încă din grădiniță, deoarece ulterior, copilul se integrează mai ușor în școală. Ludmila Malcoci susține că Moldova a progresat mult la capitolul educație incluzivă. Cu toate acestea, încă există o anumită rezistență din partea pedagogilor când este vorba despre copii cu dizabilități intelectuale, pentru că majoritatea dintre ei nu sunt pregătiți să lucreze cu acești copii. O altă problemă ar fi numărul mare de copii în clase, dar și reticența din partea unor părinți.

Ina Cazacu, reprezentanta Asociației Obștești „Femeia şi Copilul – Protecție şi Sprijin” din Criuleni, a spus că în grădinițe sunt puține cadre de sprijin pentru copii cu CES, iar educatorii de cele mai multe ori nu sunt gata să lucreze cu acești copii. Ea susține că, împreună cu cadrele didactice, trebuie să lucreze și părinții. Dacă acest lucru nu se întâmplă, toate eforturile de incluziune a copilului sunt în zadar. „Incluziunea nu se reduce la centrul de resurse și la cadrul didactic de sprijin, incluziunea este un lucru de echipă și este un lucru cu întreaga comunitate, la care toți ar trebui să contribuie”, a spus Ina Cazacu.

Carolina Buzdugan, secretara Alianței ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), a menționat că Moldova s-a angajat să se alinieze la Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, un cadru universal destinat tuturor țărilor în scopul de a contribui la eradicarea sărăciei și la realizarea dezvoltării durabile. Iar unul dintre obiective este cel ce ține de educație de calitate, or fiecare copil are dreptul la educație de calitate. Ea și-a manifestat speranța că mesajul spotului lansat va fi conștientizat de fiecare cetățean. „Important este ca toți să conștientizăm că dreptul la educație este un drept fundamental care nu depinde doar de autoritățile publice, ci de fiecare cetățean al acestei țări. Doar dacă fiecare va contribui, noi vom putea asigura o societate incluzivă“, a spus Carolina Buzdugan.

Veronica Chicu-Boboc, președinta Centrului Media pentru Tineri, a precizat că spotul a fost realizat de echipa centrului Media Pentru Tineri și vrea să arate că la școală trebuie să se regăsească fiecare copil, indiferent de etnie sau dizabilitate. Spotul a fost realizat la Peresecina, loc unde există instituții incluzive. Eroii sunt copii de diferite vârste, care spun ce înseamnă pentru ei școala și de ce merg la școală. Începând cu 1 decembrie, spotul va fi difuzat la mai multe posturi TV pe parcursul a trei luni. Ulterior, în cadrul aceleiași campanii, vor mai fi lansate încă două produse media.

Educația incluzivă în Republica Moldova a început în 2011, odată cu aprobarea Programului dezvoltare a educației incluzive pentru anii 2011-2020, iar până acum, peste 10 mii de copii cu CES învață în școlile din societate.