logo

Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu


https://www.ipn.md/index.php/ro/colaborarea-moldo-chineza-a-intrat-intr-o-noua-etapa-andrian-candu-7978_1007341.html

Interviu IPN cu Andrian Candu, vicepreşedinte al Partidului Democrat din Moldova, vicepreşedinte al Parlamentului

  - Stimate domnule Candu, săptămâna trecută, când delegaţia PDM pe care aţi condus-o, se afla încă în China, presa vă cita cu o declaraţie care a trezit interes: „colaborarea moldo-chineză a intrat „într-o nouă etapă”. Ce vă face să credeţi aşa anume acum?

  - Aş aborda acest subiect în două dimensiuni: politică şi economică. China a fost permanent un partener al Republicii Moldova, însă, din păcate, până în prezent, noi, ca stat, am fost, poate, mai puţin activi în a promova imaginea Chinei şi China în general aici, la noi. Iată de ce, pe dimensiune politică, este necesar să consolidăm şi să dezvoltăm mai multe elemente de cooperare, începând cu relaţiile interguvernamentale, cu schimbul de delegaţii ale grupurilor parlamentare de prietenie, la nivel de şef de state, de guverne, ministere de externe, de ce nu? Vorbim, de asemenea, despre Ministerul Culturii, Ministerul Economiei, Tehnologiei Informaţiei etc. Din delegaţia PDM a făcut parte şi ministrul tehnologiei informaţiei, domnul Pavel Filip, am avut discuţii cu omologul său chinez şi am găsit foarte multe puncte de tangenţă şi în acest domeniu.

Ce ţine de domeniul economic, China nu înseamnă numai unele produse pe care le ştie toată lumea ca fiind ieftine şi de o calitate mai joasă. China înseamnă şi produse de o calitate extraordinar de bună, chiar tehnologii informaţionale avansate. China înseamnă investiţii în cele mai diverse domenii, dar ea nu a jucat până acum un rol prea important de investitor în Republica Moldova. Iată de ce, prin demonstrarea oportunităţilor care există în Republica Moldova şi crearea condiţiilor adecvate, ar trebui să stimulăm investitorii chinezi să-şi regăsească locul în Moldova.

  - Din aceleaşi comunicate de presă operative privind vizita delegaţiei dvs: „Discuția s-a concentrat pe îmbunătățirea cadrului instituțional al colaborării dintre Republica Moldova și China și pe explorarea zonelor în care investițiile și comerțul pot crește”. Care sunt aceste zone, când şi cu cât investiţiile şi comerţul pot creşte?

  - I-am întrebat şi pe colegii din China, câte din cele 52 de miliarde de dolari investiţi de China în anul 2012 peste hotarele ei se regăsesc în Moldova? N-am avut nevoie de confirmare: spre regret, este o cotă foarte şi foarte mică. Fie că investitorii chinezi nu cunosc Moldova şi oportunităţile de aici, fie că există unele bariere, probabil. Şi dacă aşa stau lucrurile, să le luăm pas cu pas şi să le rezolvăm pe toate. Noi am avut ocazia să discutăm cu reprezentanţii mediului de afaceri chinez. A fost organizat un simpozion economic moldo-chinez la care au fost invitate 14 companii, cele mai mari din China, care sunt mai atractive pentru Republica Moldova, vorbesc de infrastructură, de telecomunicaţii, de energie, de agricultură, promovarea turismului, de fonduri de investiţii. Am avut ocazia să le prezentăm ce înseamnă Republica Moldova astăzi, în comparaţie cu ceea ce a fost acum 5 sau 10 ani. Le-am vorbit despre apropierea pe care o avem faţă de Uniunea Europeană, nu doar apropiere politică, ci şi economică. Odată cu semnarea Acordului de Asociere cu UE, vor apărea noi oportunităţi economice, în plus față de cele existente deja, inclusiv zone economice libere, facilităţi fiscale etc.

Este adevărat că mai este şi un cadru instituțional care trebuie îmbunătăţit. La ora actuală, există acordul de protejare a investiţiilor care este unul foarte vechi, semnat între Republica Moldova şi China, dacă nu greşesc, încă la începutul anilor 90. El deja nu prea reglementează instrumentele şi instituţiile de protecţie a investiţiilor moderne, care există la ora actuală. Iată de ce un nou acord, probabil, va fi cazul să fie renegociat. La fel, pentru a atrage investiţii directe din China, este nevoie de un acord mai bun de evitare a bunei impuneri.. Cel existent, de asemenea, este foarte vechi şi prevede rate de impozitare destul de ridicate la nivel de dividende, dobânzi şi alte capitole. Toate ţările din regiune folosesc condiţii mult mai avantajoase, iată de ce şi acest tratat ar trebui renegociat sau cel puţin îmbunătăţit la unele capitole, mai ales că avem şi modele internaţionale avansate în acest sens. Cu partenerii chinezi, nu numai investitorii, dar şi cei care promovează investiţiile, în mod special, Camera de Comerţ şi Industrie a Chinei, Ministerul Comerţului cu care am discutat, am ajuns la concluzia că, probabil, va trebui de renegociat şi semnat noi acorduri între Republica Moldova şi China.

  - Ce poate şi când poate câştiga omul din Moldova din aceste creşteri de investiţii şi comerţ, la care vă refereaţi mai sus? În caz contrar, discuţiile şi înţelegerile rămân la nivel abstract…

  - Avantajul direct pe care o să-l aibă cetăţeanul Republicii Moldova sau statul nostru este unul imediat, dacă vreţi. Odată cu venirea unor investiţii din China apar noi locuri de muncă. Este o perspectivă reală, deoarece cred că am reuşit să demonstrăm partenerilor chinezi oportunităţile din domeniul producţiei în Republica Moldova. Ele apar prin acele parcuri industriale sau zone economice libere pe care le avem şi prin faptul că Republica Moldova este foarte bine ancorată în sistemul de comerţ liber în regiune. Republica Moldova are deja facilităţi şi privilegii în exportul produselor în Uniunea Europeană şi pe care le va mai dezvolta prin semnarea Acordului de Asociere. La fel, Republica Moldova are avantaje şi pe linia CSI-ului, dar şi în relaţiile bilaterale cu ţările din fosta Uniune Sovietică, iar aceasta înseamnă că ceea ce se produce în Moldova este vândut uşor şi liber, fără restricţii şi fără taxe suplimentare, în toate direcţiile posibile. Chinezii au nevoie de o astfel de platformă de producţie. Iată de ce cetăţeanul Republicii Moldova va simţi că, prin crearea locurilor de muncă, prin venituri suplimentare la bugetul de stat, circulaţia mărfurilor şi alte elemente ale ciclului economic, consolidarea relaţiilor moldo-chineze va aduce beneficii pentru ţară şi pentru om.

  - D-voastră aţi venit în Parlament din business. Dacă aţi fi rămas acolo, ce argumente noi aţi fi găsit în cadrul acestei vizite de a institui sau consolida afacerile cu parteneri din China? Cu cât mai convenabile decât cu parteneri din alte ţări?

  - Nu este cazul să punem un partener mai presus, poate, decât altul, dar, în acelaşi timp, trebuie să luăm în considerare capacităţile deosebite ale unui investitor din China. Sunt investitori de o putere financiară considerabilă, dar şi din punct de vedere al resurselor umane şi al tehnologiilor avansate pe care le folosesc. Iată de ce spuneam că este bine să atragem măcar o mică parte din acele 52 de miliarde investite de către China în exteriorul ţării. Şi când discutăm despre parteneriate, este chiar foarte util şi foarte bine să ai o afacere comună cu partener puternic din punct de vedere financiar şi al resurselor umane, şi al experienţei. Ultimii 30 de ani de experienţă ai Chinei în domeniul economic înseamnă foarte mult. Ei au învăţat bine, repede şi au ajuns la o eficienţă de invidiat.

  - De ce credeţi că relaţiile bilaterale, în special, economice dintre două ţări aflate în categorii total diferite din toate punctele de vedere şi la o depărtare extrem de mare una de alta, pot da efecte vizibile pentru ambele părţi?

  - Da, există diferenţă, ca şi între foarte multe alte ţări, la nivel de istorie, de cultură şi chiar din punct de vedere al civilizaţiei, pentru că facem parte din civilizaţii diferite. În acelaşi timp, din punct de vedere al intereselor de stat, sunt chestiuni care ne leagă şi care ne sunt comune. Ei au o chestiune legată de integritate teritorială pe care o avem şi noi. Ei au o politică de bună vecinătate şi cu estul, şi cu vestul, şi cu toate ţările de la egal la egal, aşa cum are şi Republica Moldova. Republicii Moldova şi-a declarat neutralitatea constituţional, iar China, chiar dacă nu a declarat-o prin Constituţie, este vizibil că în ultimii 20-30 de ani a dus o politică de neagresiune. Ei fac faţă unor provocări, dar au reuşit să menţină pacea în regiunea lor.

În acelaşi timp, este simplu de înţeles de ce ar vrea China să aibă relaţii cu Republica Moldova, un stat mai mic. Republica Moldova le oferă chinezilor posibilitatea să exploreze noi pieţe europene şi estice, şi, mai ales, în regiunea în care ne aflăm noi, regiunea Balcanilor. În al doilea rând, China îşi schimbă modelul economic şi pune accentul pe consumul intern şi pe dezvoltarea individului, pe bunăstarea lui. În următorii 10 ani, este declarat, China îşi schimbă modelul de export cu ţinta spre consumul intern, ceea ce înseamnă că orice produs de calitate din Republica Moldova se va bucura de succes în China. Am discutat, evident, şi despre vinuri. Consumul vinurilor noastre în China creşte, se dublează de la an la an. Global, sunt cifre mici şi mai avem mult de lucrat, dar vinul moldovenesc este deja cunoscut în China şi, cu unele eforturi considerabile, vom reuşi să exportăm în China tot potenţialul de produse de vinificaţie pe care îl avem. Chiar glumeam cu colegii chinezi că în situaţia în care, într-o bună zi, fiecare chinez ar lua câte o înghiţitură de vin moldovenesc, noi terminăm rezerva de vin pe câţiva ani. Respectiv, potenţialul este foarte mare şi noi trebuie să ne ţinem de această piaţă.

  - Cum credeţi că apreciază China orientarea europeană a Republicii Moldova?

  - Am discutat despre politica externă a Republicii Moldova, despre vectorul principal al integrării în Uniunea Europeană. China nu este deranjată de integrarea Republicii Moldova în UE. Ba chiar mai mult, China înţelege schimbările în bine care vor avea loc la noi pe mai multe dimensiuni odată cu integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Dacă Moldova semnează Acordul de Asociere şi se apropie de Uniunea Europeană sub aspectul îmbunătăţirii mediului de afaceri, de acest lucru vor profita şi investitorii chinezi. Este vorba de domenii cum ar fi protecţia investitorului, circulaţia liberă a capitalului, concurenţa loială etc. Republica Moldova, indiferent de guvernarea care a avut-o sau pe care o va avea, va avea relaţii bune şi cu estul, cu ţările - parteneri strategici, inclusiv Rusia, ţările din Asia Mijlocie şi, evident, China.

  - În linii mari, perioada de modernizare a Chinei, de 20-30 de ani, este aproape similară cu perioada de independenţă a Moldovei. China şi chinezii au demonstrat că şi o ţară cu o populaţie de 1 miliard şi aproape 400 milioane se poate real dezvolta, poate merge foarte vizibil înainte, pe când Moldova, cu 4 milioane uşor manevrabile, practic, şi-a realizat şansa foarte puţin. De ce credeţi?

  - Este vorba de viziune şi, dacă vreţi, consecvenţă în tot ceea ce face China. De exemplu, acum 10 sau 15 ani şi-au setat anumite scopuri şi un model economic şi în aceşti ani nu au deviat deloc. Pe când Republica Moldova, din păcate, în funcţie de guvernări, o dată la patru ani, îşi schimbă şi vectorul politicii externe şi al politicii interne. Se încearcă să se schimbe şi mentalitatea oamenilor, ceea ce nu se întâmplă în China. Astfel chinezii au ajuns acolo unde sunt. În discuţiile pe care le-am avut cu colegii din China, inclusiv la nivelul cel mai înalt politic posibil în această perioadă, mi s-a spus clar că sunt stabilite noi scopuri pentru următorii 10 ani. Acum China are o nouă conducere pentru 10 ani înainte şi sunt sigur că, dacă peste 10 ani vom discuta cu ei, vom constata că s-au ţinut de aceste scopuri.

  - Şi în concluzie, ce putem învăţa de la ei?

  - Putem să învăţăm multe de la mentalitatea chinezului care înseamnă eficienţă, sârguinţă, muncă. Multe am auzit înainte de a pleca în China, dar am fost plăcut impresionat de curăţenia, disciplina şi punctualitatea pe care o au. Din păcate pentru noi şi spre fericirea lor, dar ei totuşi au şi o istorie de invidiat, de mii de ani, probabil, şi aceasta le aduce anumite avantaje în comparaţie cu alte naţiuni sau cu alte civilizaţii. Sunt multe de învăţat de la ei şi sperăm că în urma vizitei pe care noi am efectuat-o, vom trece, poate, la o nouă etapă a relaţiilor cu China, atât din punct de vedere politic, cultural, dar şi economic. Şi în următoarele 2-3 săptămâni, noi, cei din PDM, vom veni cu unele propuneri exacte, clar identificate şi oferite părţii chineze ca să intensificăm colaborarea sub toate aspectele.

Valeriu Vasilică, IPN