logo

CNTM a lansat o petiție: „Spunem NU orelor cu prezența fizică în apogeul pandemiei!”


https://www.ipn.md/index.php/ro/cntm-a-lansat-o-petitie-spunem-nu-orelor-cu-7967_1080400.html

Consiliul Național al Tinerilor din Moldova (CNTM) a lansat o petiție, prin care cere stoparea procesului de învățământ cu prezenta fizică a elevilor în clase și revenirea la ore online, până se va constata o reducere a cazurilor active de COVID-19, la cel puțin nivelul din ianuarie curent, transmite IPN.

Potrivit autorilor petiției, țara se află în apogeul pandemiei, numărul cazurilor de COVID-19 continuă să crească, iar în acest context profesorii claselor IX, XII, cât și cadrele universitare activează în regim obișnuit.

„Conform unui laborator medical privat din Chișinău, din 100 de teste confirmate pozitiv la moment, circa 90 conțin tulpina britanică. Autoritățile britanice spun că noua tulpină este cu 70% mai contagioasă decât cea depistată inițial. Totodată, un studiu publicat recent în „British Medical Journal” arată că noua tulpină este între 32% și 104% mai ucigașă decât versiunea initial”, se arată în petiție.

CNTM amintește datele făcute publice de autorități, potrivit cărora numărul profesorilor confirmați pozitiv cu COVID a fost de 20% mai mare decât cel al elevilor: „Tinerii sunt mai puțin afectați de virus în comparație cu adulții, însă datorită modului activ de viață, aceștia prezintă un risc sporit de contaminare și răspândire a virusului pentru profesori și persoanele în vârstă. La moment paturi în spitale nu mai sunt, iar medicii roagă autoritățile să nu trimită copiii și profesorii la școală, deoarece nu mai sunt în stare să le ajute în caz de infectare. De altfel, profesorii infectați sunt nevoiți să acopere din propriile buzunare tratamentul pentru virus și pentru complicațiile ulterioare”.

„Totodată, potrivit unui studiu efectuat de către CNTM, condițiile de lucru ale profesorilor s-au înrăutățit considerabil pe timp de pandemie, iar expunerea constată la stres îi face și mai vulnerabili. Aceștia sunt împovărați cu multiple sarcini noi: lucrul pe două fronturi: atât ore online, cât și offline, adaptarea curriculei la educația online, raportări multiple, verificarea temelor în format electronic, incluziunea elevilor care nu au acces la calculatoare și multe altele, fără remunerare suplimentară. Pentru siguranța elevilor, profesorii sunt nevoiți să meargă din clase în clase, iar pauza o petrec în compania elevilor care vin cu solicitări diverse. De altfel, autoritățile și administrația instituțiilor nu le garantează alimentație, loc și timp de recreere la locul de lucru”, afirmă autorii petiției.

Potrivit CNTM, îmbolnăvirea cadrelor experimentate va face imposibilă nu doar întoarcerea în clase după valul pandemic, dar și lecțiile la distanță. Astfel, tinerii vor pierde iarăși materialul și interesul față de învățătură. Un singur profesor de matematică afectat este echivalentul la 90 de elevi absolvenți care vor rămâine fără ore timp de 1-2 săptămâni, în cel mai bun caz.

Autorii petiției solicită autorităților să ia măsuri urgente pentru asigurarea accesului tuturor copiilor de vârstă școlară la educația online, echiparea profesorilor cu tehnică și condiții corespunzătoare, dar și identificarea unor mijloace pentru părinți și profesori de a monitoriza activitatea elevilor pe online, cât și a reușitei școlare.

La 5 martie Asociația Obștească „Părinți Solidari” a desfășurat o acțiune de protest în fața Guvernului, prin care a cerut revenirea la lecții cu prezența fizică a elevilor în clase.