logo

CJI monitorizează zece posturi TV care reflectă campania electorală


https://www.ipn.md/index.php/ro/cji-monitorizeaza-zece-posturi-tv-care-reflecta-campania-electorala-8013_1107707.html

Centrul pentru Jurnalism Independent monitorizează comportamentul a zece posturi de televiziune în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie. Primul raport vizează perioada 20-26 septembrie și a fost prezentat în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, a precizat că
posturile TV monitorizate sunt: Cinema 1, Exclusiv TV, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N 4, TVC 21, TVR Moldova, Pro TV și TV 8.  Monitorii urmăresc principalul buletin informativ al zilei, emisiunile cu caracter electoral difuzate seara și vor fi monitorizate și dezbaterile electorale, care nu au fost organizate până acum.

În prima săptămână de monitorizare, cele zece posturi au avut în total 316 produse electorale: 33 de emisiuni și 283 de știri.

În top 5 surse sau protagoniști citați/menționați sunt: cetățenii (datorită materialelor de tip Vox-Populi), reprezentanții Guvernului, Comisia Electorală Centrală, experți străini și locali și Parlamentul.

Printre candidații la funcția de președinte, cea mai mare frecvență o are Maia Sandu: 71 de apariții și mențiuni. Ea este urmată de Alexandr Stoianoglo : 51 de apariții și mențiuni. Irina Vlah este pe locul trei: 49 de apariții și mențiuni. După durata aparițiilor, în Top 3 se înscriu Ion Chicu, Vasile Tarlev și Tudor Uleanovschi.

Potrivit Polinei Panainte, de la Coaliția pentru Alegeri Libere și Corecte, monitorizarea reflectării campaniilor electorale continuă să aibă loc fiindcă în Republica Moldova televiziunea rămâne o sursă populară de informare, în special în mediul rural și în rândul persoanelor în etate. Deși internetul are o creștere semnificativă și foarte multă lume recunoaște că principala sursă de informare este internetul, televiziunea rămâne totuși populară. „Din acest considerent, este oportun să fim mai atenți și să observăm în ce măsură televiziunea reușește să furnizeze cetățenilor, alegătorilor, informații obiective despre procesul electoral”, a precizat Polina Panainte.

Pe lângă cele zece posturi TV monitorizate, alte 51 de posturi TV și 48 de posturi radio au anunțat că nu doresc să reflecte campania electorală și nu vor desfășura dezbateri și nu vor difuza conținut ce vizează procesul electoral.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.