logo

Circa 30 de asociaţii ale oamenilor de afaceri subscriu la Agenda Naţională de Business 2009


https://www.ipn.md/index.php/ro/circa-30-de-asociatii-ale-oamenilor-de-afaceri-subscriu-la-7966_972246.html

Cel puţin 30 de asociaţii reprezentative ale oamenilor de afaceri au subscris la Agenda Naţională de Business 2009, lansată joi, 23 octombrie, în cadrul unei conferinţei cu genericul „Agenda Naţională de Business: lista provocărilor şi oportunităţilor economice în Republica Moldova". Agenda Naţională reprezintă o platformă comună de priorităţi, formulate de către mediul de afaceri, pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova. Peste 30 de asociaţii de business, naţionale şi regionale, au participat la stabilirea acestor priorităţi, întrunind acordul principial al celor mai importante medii de business ale ţării. Agenda Naţională de Business reprezintă un instrument eficient de consolidare a mediului de afaceri, dar şi o bază serioasă pentru susţinerea dialogului public-privat, îmbunătăţirea comunicării orizontale în cadrul comunităţii de business, astfel încât deciziile legislative să reflecte aşteptările reale ale mediului de afaceri, au declarat în cadrul conferinţei reprezentanţii asociaţiilor patronatelor, a asociaţiilor producătorilor agricoli, constructorilor etc. În Republica Moldova procesul de consolidare şi promovare a fost facilitat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale ”Viitorul”, cu sprijinul CIPE (Centrul Internaţional pentru Antreprenoriatul privat din SUA). „Am deplina încredere în energia iniţiativei private, care poate reconstrui economia Moldovei pe temeiul unei platforme comune veritabile a unei viziuni pe termen lung de dezvoltare a ţării definită prin interesul cetăţenilor săi de a deschide noi locuri de muncă, de a stimula creşterea economică, de a spori competitivitatea şi modernizarea business-ului autohton în unison cu aspiraţiile noastre de integrare a RM în Uniunea Europeană”, a sublianiat directorul executiv al IDIS ”Viitorul” Igor Munteanu. „Am participat activ, chiar de la bun început în elaborarea acestei Agende, în care s-au regăsit multe din problemele pe care le abordăm şi noi”, a declarat pentru Info-Prim NEO Grigore Popa, directorul general al Federaţiei patronale a constructorilor şi producătorilor de materiale de construcţie. „Dacă ar fi să vorbim de probleme, în legislaţia fiscală se spune clar că alte acte nu pot să conţină taxe şi plăţi obligatorii pentru agenţii economici, dar la tot pasul în legislaţia nefiscală (regulamente elaborate de Guvern, de alte instituţii), putem găsi taxe şi plăţi, care nu sunt altceva decât nişte impozite ascunse. Am insistat să fie inclusă această chestiune în agendă şi propunerea a fost susţinută de alte asociaţii de business. Am insistat şi direct, prin intermediul Confederaţiei patronatelor sau chiar apelăm la autorităţi, mai ales că suntem incluşi în grupul privind aşa-numita Ghilotină”. O altă problemă este formarea profesională, mai spune Grigore Popa. În opinia acestuia ar trebui să fie constituite comitetele sectoriale în toate ramurile, ca agenţii economici să participe la elaborarea acelor programe de formare profesională. Sunt programe vechi, care nu mai corespund condiţiilor de astăzi. S-au schimbat tehnologiile. Avem nevoie de un program actualizat. Am propus un an în urmă să fie format un comitet sectorial în construcţie. Deja am făcut mult în această direcţie”. Un alt aspect, care nu şi-a găsit locul în agendă este dezvoltarea infrastructurii, nu numai a celei rutiere, spune Grigore Popa. Agenda Naţională de Business stabileşte cinci priorităţi şi obiective de realizat în următorii cinci ani pentru dezvoltarea unui mediu de business competitiv şi atractiv: reducerea barierelor administrative şi asigurarea unui mediu concurenţial sănătos; optimizarea sistemului fiscal; promovarea investiţiilor străine; consolidarea instituţiilor de drept; dezvoltarea şi utilizarea eficientă a capitalului uman.