logo

Campania electorală a fost reflectată în mod tendenţios, raport. ALEGERI 2015


https://www.ipn.md/index.php/ro/campania-electorala-a-fost-reflectata-in-mod-tendentios-raport-alegeri-7967_1020910.html

Majoritatea mass-media monitorizate au reflectat tendenţios campania electorală pentru alegerile locale din 14 iunie şi nu au asigurat pluralismul de opinie în măsura necesară. O mare parte din acestea s-au axat fie pe promovarea unor anumiţi concurenţi electorali, fie pe defavorizarea sau discreditarea oponenţilor politici ai candidaţilor favoriţi. Acestea sunt  concluziile generale ale raportului final de monitorizare elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte.

Monitorizării au fost supuse 5 posturi de televiziune şi 5 portaluri informaţionale. Directorul executiv al CJI, Nadine Gogu, a declarat joi,18 iunie, la o conferinţă de presă la IPN, că pe parcursul monitorizării comportamentul instituţiilor mass-media a oscilat. La începutul campaniei poate fi atestat un comportament mai agresiv, pe la mijlocul campaniei majoritatea mass-media au făcut partizanat în favoarea unor concurenţi electorali. Iar în ultimele 2 săptămâni de campanie a fost remarcată, în special la radiodifuzori, o ameliorare a situaţiei. La fel, s-a constat că în mare parte presa monitorizată nu a difuzat materiale de educaţie electorală. Totodată, nu a fost asigurat echilibrul pe criterii de gen, predominând tendinţa de a cita preponderent surse de sex masculin.

Nadine Gogu a menţionat că postul de televiziune Moldova 1 a avut un comportament relativ echilibrat şi nepărtinitor, asigurând parţial pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Totodată, în materiale nu s-a ţinut cont de principiul asigurării echilibrului de gen. Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali în ştiri, Moldova 1 a asigurat cea mai mare vizibilitate Partidului Democrat, datorită numărului mare de materiale cu caracter electoral indirect în care au fost mediatizaţi exponenţii acestui partid.

Posturile cu acoperire naţională Prime TV şi Canal 2 au reflectat campania tendenţios, eşuând să asigure pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Totodată, posturile au asigurat parţial echilibrul surselor în materialele de conflict şi echilibrul de gen, acest indicator fiind cel mai bun în rândul posturilor monitorizate. După frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, cele 2 posturi au favorizat masiv PDM, care a fost prezentat în lumină pozitivă în marea majoritate a materialelor. În multe cazuri reportajele au fost catalogate drept agitaţie electorală directă.

Postul cu acoperire regională TV 7 a mediatizat subiectele ce ţin de campania electorală relativ corect şi echidistant, asigurând parţial pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. PL şi PLDM au avut cele mai multe apariţii directe şi menţiuni, în diferite contexte, fără a se evidenţia favorizarea sau defavorizarea clară a vreunui concurent electoral.

Postul local Accent TV nu a asigurat imparţialitatea ştirilor, pluralismul de opinie, diversitate şi echilibrul surselor. Materialele au fost dezechilibrate şi din punctul de vedere al echilibrului de gen. Analiza frecvenţei şi contextului apariţiilor şi menţiunilor în ştiri relevă că Accent TV a defavorizat masiv PL, reprezentanţii acestui partid fiind prezentaţi de cele mai dese ori în lumină negativă, şi a favorizat Partidul Socialiştilor, în ultima săptămână de campanie fiind difuzate mai multe ştiri de agitaţie electorală în favoarea acestui concurent.