Fenomenul migrației în scopul identificării unui loc de muncă este un fenomen obișnuit, iar miza rețelei EURES este de a transforma acest fenomen într-un proces legal, reciproc avantajos pentru angajați și angajatori. Opinia aparține Cameliei Mihalcea, coordonator național al Rețelei EURES -România, și a fost făcută în cadrul dezbaterii publice „România- Republica Moldova, eforturi conjugate în reformarea pieței muncii”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit Cameliei Mihalcea, EURES reprezintă o rețea a serviciilor publice de ocupare a forței de muncă și are menirea de a facilita angajarea în câmpul muncii.
Lansată în 1994, Rețeaua de servicii europene pentru ocuparea forței de muncă (EURES) operează portalul mobilității europene pentru ocuparea forței de muncă, conceput pentru a permite lucrătorilor să caute job-uri oriunde în Uniunea Europeană. Coordonatorul național EURES-România spune că platforma transformă fenomenul migrației în scop de muncă într-un fenomen legal.
„Fenomenul liberei circulații există, chiar și acum când Republica Moldova nu este membră a Uniunii Europene. România este membră a Uniunii Europene și cu atât mai mult acest drept a fost folosit de persoanele în căutarea unui loc de muncă. Migrația în scop de muncă este un fenomen care există, ce putem noi face ca instituții publice și rețea EURES este să facem acest fenomen unul legal, în beneficiul persoanelor în căutarea unui loc de muncă în afara granițelor propriei țări și al angajatorilor naționali. Locurile de muncă vacante din România, odată ce suntem în rețeaua EURES sunt replicate zilnic pe portalul european EURES, astfel devin vizibile și intră în proces de mediere la nivel european. Orice cetățean european poate să aplice pentru aceste locuri de muncă vacante, iar orice cetățean din Republica Moldova, de exemplu, le vede, chiar dacă se află oriunde în spațiul european și poate aplica direct pentru un loc de muncă”, a spus coordonatorul național al Rețelei EURES –România, Camelia Mihalcea.
Potrivit Cameliei Mihalcea, principalele obiective ale EURES sunt informarea și consilierea potențialilor lucrători cu privire la oportunitățile de angajare, precum și cu privire la condițiile de trai și de muncă. De asemenea, EURES acordă asistență angajatorilor care doresc să recruteze lucrători din alte țări și oferă consiliere angajaților.
„Prin rețeaua EURES aducem aceste servicii în beneficiul lucrătorilor și angajatorilor, făcându-le ofertele mult mai vizibile la nivel european. În același timp, un lucrător care pleacă prin rețeaua EURES într-un alt stat membru, se bucură de sprijinul și suportul constant al rețelei. Poate apela la serviciile consilierilor EURES din România, dar poate apela și consilierii EURES din statul de destinație. Poate să solicite orice fel de ajutor de la consilierii EURES. Rețeaua EURES poate să aducă în ajutorul persoanelor care întâmpină diverse dificultăți alte instituții naționale. Noi putem sesiza EURES din țara de destinație sau alte instituții care pot să sprijine lucrătorul român care se află într-un alt stat. Putem sesiza Inspecția Muncii sau orice altă entitate care poate să-i ofere muncitorului suportul de care are nevoie. Serviciile noastre sunt servicii complet gratuite pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă”, a explicat Camelia Mihalcea.
Coordonatorul național EURES-România a explicat că toate locurile de muncă vacante care se regăsesc pe platforma EURES sunt legale, verificate de entitățile de profil.
„Toate locurile de muncă vacante din străinătate, pe care noi le promovăm în România pentru cetățenii români, sunt verificate de serviciile publice din statele respective. Oferta de muncă, care este pe portalul EURES, este oferta de muncă din bazele de date ale serviciilor publice de ocupare sau ale partenerilor EURES”, a mai spus Camelia Mihalcea.
Dezbaterea publică la tema „România- Republica Moldova, eforturi conjugate în reformarea pieței muncii” este ediția a unsprezecea din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.