Barometrul de afaceri din Republica Moldova, ediția a treia, arată ameliorarea climatului de afaceri. În particular, numărul întreprinderilor care erau grav afectate de agresiunea rusă în Ucraina a descrescut comparativ cu indicatorii Barometrului din mai 2023. Totodată, se constată că în unele domenii, precum cel al construcțiilor, chiar se atestă o mărire a cifrei de afaceri.
În cadrul unei conferințe de presă la IPN, ambasadorul Franței în Republica Moldova, Paul Graham, a relatat că Barometrul mai arată că multe probleme încă rămân. Situația este mai puțin pozitivă pe malul stâng al Nistrului. Situația în sectorul agricol este preocupantă. În ciuda scăderii inflației, costurile de producție rămân ridicate. Lipsa resurselor umane reprezintă o frână importantă în dezvoltarea companiilor din Republica Moldova. Totodată, cei care doresc să se dezvolte, să ia credite din bănci au nevoie de încredere și, chiar dacă nivelul de încredere progresează, este încă insuficient. De aceea, consideră ambasadorul, procesul de aderare la UE trebuie să aducă acea doză de încredere pentru întreprinderile din Moldova.
Mihai Bologan, director executiv IData, a relatat că valoarea generală a indicatorului barometrului de afaceri a ajuns la -9,24, atestându-se o îmbunătățirea semnificativă față de ultimele două valuri, pentru toate categoriile de companii. Domeniul construcțiilor stă cel mai bine, iar cel al agriculturii cel mai prost. Dacă anul trecut mai multe companii se așteptau la reduceri de personal, în acest barometru mai multe companii se așteaptă la creștere de angajați decât scăderi.
Un număr semnificativ de companii din stânga Nistrului se așteaptă la creșterea investițiilor în următoarele luni. Pe restul teritoriului țării situația e mai moderată. Se așteaptă o ușoară creștere a investițiilor în companiile medii și mici. Cele din comerț și construcții. Cât privește cifra de afaceri, în stânga Nistrului situația este mai pesimistă, ceea ce ar însemna că mai multe companii se așteaptă la scăderea volumului de vânzări decât la creștere.
Mihai Bolocam a mai remarcat că, dacă un an în urmă situația privind climatul de afaceri era una critică, cu un indicator de peste -40, acum este de -10,68.
Mult mai multe companii din țară consideră că politicile statului în continuare au un impact mai curând negativ decât pozitiv. Situația totuși puțin s-a moderat față de anul trecut când indicatorul era de -70. Cele mai optimiste și cu mai mare încredere în economie sunt companiile mari.
Ovidiu-Viorel Năftănăilă, prim-colaborator la Ambasada României la Chișinău, a remarcat că Barometrul de afaceri este un instrument extrem de util nu doar pentru autorități, dar și pentru mediul de afaceri și potențialii investitori. Este un instrument important pentru societatea civilă, dar și pentru partenerii de dezvoltare care își vor calibra și profila pe viitor instrumentele de intervenție în Moldova luând în considerare elementele care vin în întâmpinarea lor din partea mediului de afaceri de aici.
Emmanuel Skoulios, președintele CCI France-Moldavie, a spus că după lansarea primului Barometru rezultatele erau îngrijorătoare, actualele indică o reziliență din partea șefilor de întreprinderi din Republica Moldova, dar și relativa încredere în acele măsuri adoptate pe parcursul anului de către autorități.
Datele au fost colectate date din 460 de companii, inclusiv 400 de companii din dreapta Nistrului și 60 de companii din stânga Nistrului. Acest studiu reprezintă al treilea val de cercetare, altele două sondaje fiind efectuate în decembrie 2022 și mai 2023.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.