logo

Autoritățile ar trebui să investească în aeroportul din Chișinău, decât în alt aeroport - IPRE


https://www.ipn.md/index.php/ro/autoritatile-ar-trebui-sa-investeasca-in-aeroportul-din-chisinau-7966_1096012.html

Moldova reprezintă un potențial pentru companiile din industria aeronautică. Eforturile autorităților de a atrage operatori noi pe Aeroportul Internațional Chișinău trebuie continuate, iar eforturile de a dezvolta alte aeroporturi din țară – oprite. La momentul actual, aeroportul Internațional Chișinău nu are nicio constrângere operațională care ar limita dezvoltarea acestuia, se arată într-o notă analitică a Institutului pentru Politici și Reforme Europene, citată de IPN.

Potrivit analizei, în condițiile în care autoritățile urmează să preia managementul integral al Aeroportului Internațional Chișinău, ar fi mult mai justificat de continuat investițiile în acest aeroport, având în vedere că există deja o bază solidă de infrastructură. Iar sursele financiare care vor fi utilizate pentru modernizarea unui alt aeroport ar putea fi redirecționate pentru dezvoltarea și implementarea unei politici atractive de creștere a numărului de companii care ar fi interesate să opereze zboruri de la acest aeroport.

Investițiile autorităților pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere vor continua să îmbunătățească accesul tuturor cetățenilor la aeroportul internațional Chișinău. Pentru acest an se estimează investiții de 600 milioane de euro pentru reabilitarea drumurilor naționale. Amplasarea în centrul țării a aeroportului de la Chișinău este net superioară față de zona în care ar putea fi operaționalizat cel de-al doilea aeroport, se precizează în nota analitică.

Institutul pentru Politici și Reforme Europene recomandă evaluarea politicii de taxe aeroportuare și oferirea de noi instrumente pentru atragerea companiilor aeriene. Nu există claritate dacă politica de stimulare introdusă în 2019 este în vigoare. Reieșind din nivelul înalt de concentrare pe Aeroportul Internațional Chișinău, este crucial ca politica de stimulare să fie evaluată și ajustată pentru a atrage noi operatori.

În analiza se menționează că discuțiile în jurul companiilor Wizz Air și Air Moldova denotă o discrepanță între viziunea și percepția autorităților și a pieței. De asemenea, declarațiile contradictorii cu referire la Air Moldova sugerează că relația dintre companie și autorități este tensionată. Întrucât călătoriile cu avionul au devenit practic un bun public, este important ca orice comunicare publică privind situația din industrie să fie obiectivă și bine calculată. În caz contrar, anumite declarații ar putea prăbuși și mai mult încrederea pe care o au consumatorii în companii, forțând de altfel intrarea acestora în dificultăți financiare.

Ideea deschiderii unui nou aeroport a tot reapărut pe agenda factorilor de decizie din
diferite partide și diverse guvernări. Începând cu 2013, autoritățile au analizat situația aeroportului de la Bălți, de la Cahul și de la Mărculești. Conform rezultatelor, aeroportul Mărculești ar fi cel mai bine poziționat pentru eventualele investiții. Cu toate acestea, pentru operaționalizarea acestuia este nevoie de reabilitat pista de aterizare, de construit un terminal de pasager, parcare, drumuri de acces, iluminat și  echipamente de siguranță pentru aterizarea și decolarea aeronavelor. La această etapă, autoritățile estimează costul total al investițiilor la aproximativ 5 milioane de euro.