logo

Audiovizualul în campania electorală, între favorizări şi defavorizări


https://www.ipn.md/index.php/ro/audiovizualul-in-campania-electorala-intre-favorizari-si-defavorizari-7965_987006.html

Numărul materialelor şi emisiunilor electorale la radio şi TV a crescut treptat pe perioada campaniei. Majoritatea din cele zece posturi audiovizuale monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei electorale, arată un raport final al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte. Directorul CJI, Nadin Gogu, citată de Info-Prim Neo, a declarat că posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au avut un comportament diferit de cel din campaniile electorale din 2009. Acestea au renunţat la practica de a începe buletinele de ştiri cu materiale privind administraţia centrală şi partidele aflate la guvernare. Jurnaliştii au reuşit să asigure pluralismul de opinie atât în ştiri, cât şi în programele electorale speciale, oferind şi multe materiale de educaţie electorală. Cu toate acestea, s-a remarcat o uşoară favorizare a PLDM şi PL, aceste partide beneficiind şi de apariţiile liderilor în calitate de prim-ministru şi preşedinte interimar. Posturile private cu acoperire naţională Prime TV, 2 Plus şi postul de radio Prime FM pe parcursul ultimelor trei săptămâni de campanie a favorizat PDM. Totodată, s-a remarcat o apariţie masivă în buletinele de ştiri a candidatului cu numărului doi pe lista PDM, Vlad Plahotniuc, acesta fiind mediatizat în contextul reflectării subiectelor ce vizau ajutorarea copiilor din familiile social-vulnerabile. Nadin Gogu afirmă că alt post privat de televiziune cu acoperire naţională, NIT, a făcut partizanat politic deschis pentru PCRM şi liderul acestuia. Rezultatele monitorizării relevă că NIT a avut un comportament de televiziune de buzunar. A eşuat să asigure un pluralism de opinie în buletinele de ştiri. PCRM a apărut în lumină favorabilă, iar partidele din Alianţa pentru Integrarea Europeană doar în context negativ. Potrivit directorului CJI, postul cu acoperire regională N4 a făcut partizanat în favoarea PLDM, oferindu-i mai mult spaţiu pentru a descrie activităţile electorale, dar şi pentru a prezenta în detaliu activităţile prim-ministrului. La postul de radio Vocea Basarabiei s-a remarcat o defavorizare a PCRM şi partizanat în favoarea PLDM şi PL, partizanatul fiind determinat în principal de frecvenţa şi durata mare a intervenţii directe atât a reprezentanţilor partidelor, cât şi a prim-ministrului şi a preşedintelui interimar. La Publika TV nu a fost evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumitor concurenţi electorali. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Jurnal TV, a spus Nadine Gogu, menţionând că postul a favorizat Partidul pentru Neam şi Ţară. Acestui concurent electoral i-a fost oferit spaţiu amplu atât în buletinele de ştiri, cât şi în emisiuni. De asemenea, Jurnal TV a defavorizat pe parcursul campaniei electorale PCRM şi PDM. Nadin Gogu a declarat că rapoartele de monitorizare sunt trimise Consiliului Coordonator al Audiovizualului, care deja s-a pronunţat pe marginea unor obiecţii. Raportul a fost realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorala”, cu susţinerea financiară a Ambasadei Marii Britanii în Moldova, Consiliului Europei şi Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţionala (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. De asemenea, elaborarea acestui raport a fost posibilă graţie ajutorului SUA oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID), în cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).