logo

Arcadie Barbăroșie: Pentru a accepta schimbarea, electoratul are nevoie de informare obiectivă


https://www.ipn.md/index.php/ro/arcadie-barbarosie-pentru-a-accepta-schimbarea-electoratul-are-nevoie-8004_1080088.html

Pentru a accepta schimbarea în țară, electoratul moldovenesc are nevoie de o informare obiectivă, o informare care să nu fie orientată spre est sau vest, ci spre cetățean, spre nivelul de dezvoltare, salariul, plățile salariale ale acestuia. Opinia a fost exprimată de Arcadie Barbăroșie, director al Institutului de Politici Publice, companie care realizează Barometrul Opiniei Publice timp de 21 de ani, la dezbaterea publică: „Sondaje și anticipate, electorat și schimbare”, organizate de Agenția de presă IPN.

Apoi, susține Arcadie Barbăroșie, trebuie discutate clar și e bine de informat cetățenii cine și cum ajută țara. „Câți bani a trimis UE, Rusia, Ucraina etc. Câte drumuri au fost reparate și din ce bani. Acest lucru e necesar pentru ca cetățeanul să judece și apoi să i se pună în față lista de votare. Există câteva surse de informare care sunt obiective, altele neobiective, altele orientate spre est sau vest și nu informează. În acest sens nu există un cetățean informat, pentru că un cetățean informat ia decizii corecte atunci când i se pune în față o listă de votare”, a spus Arcadie Barbăroșie.

El spune că trebuie de luat în considerare nivelul de educație al cetățeanului. „Dacă nivelul de educație este înalt, cetățeanul se informează singur. El are acces la site-uri, internet, acces la surse de informare, radio, TV, poate judeca și singur. Dacă nu este educat, înseamnă că a ales postul de televiziune cel mai răspândit în regiunea sa, care e orientat spre acel cetățean și postul oferă informații care să-l determine să facă o anumită opțiune. Cred că nu este bine amplasat spectrul televiziunilor în țară, nu este bine urmărit ceea ce produc aceste televiziuni, ceea ce transmit cetățeanului și în acest sens nu este bun rezultatul pe care-l produc. Astăzi e dificil în a spune că avem un cetățean informat și el decide în baza informațiilor”, a spus directorl IPP.

Arcadie Barbăroșie constată că în Moldova, vorbind despre opțiunile de vot, există persoane care sunt orientate „spre trecut, Rusia, care nu văd încă ce înseamnă să mergi spre Rusia sau spre UE, care nu văd de ce e important să votezi pentru UE, pentru că ăsta e viitorul țării – ei, sigur, vor vota Partidul Socialiștilor. Aceste persoane se caracterizează printr-un nivel de educație mai jos, din mediul rural, mai în vârstă. Sunt și foarte mulți alegători cu un nivel de educație foarte bună care vor susține acest partid sau orientarea spre Rusia, dar ei nu sunt baza acestui partid. Persoanele mai tinere, mai bine educate se vor orienta spre Uniunea Europeană. Persoanele din grupurile de etnie ruși, ucraineni acceptă mai mult votarea pentru Partidul Socialiștilor, iar cei care sunt români aleg orientarea spre est”, a spus el.

Directorl IPP a adăugat că acei copii care aleg să studieze în universități, ei aleg să plece spre vest. „Ei deja știu unde vor învăța și cu cine vor vota, nu mai aleg fără a se gândi. Cei care au rămas în țară sunt mai puțini dezvoltați, mai puțin educați. Mulți din cei care rămân aici în sistemul universitar din țară nu termină universitatea și aleg să lucreze în alte domenii”, a spus Arcadie Barbăroșie.

Dezbaterea publică „Sondaje și anticipate, electorat și schimbare” este ediția a 175-a din proiectul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfășurat de către Agenția de presă IPN. Proiectul este susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.