logo

Aproape 6 mii de copii au fost înscrişi în clasa I până a împlini 7 ani


https://www.ipn.md/index.php/ro/aproape-6-mii-de-copii-au-fost-inscrisi-in-clasa-7978_1017957.html

În anul 2014, în clasa întâi au mers aproape 6 mii de copii cu vârsta de până la 7 ani, dintre care 22 de copii aveau 5 ani, iar peste 5 700 – 6 ani. Specialiştii explică practica de a da copilul la şcoală mai devreme prin dorinţa părinţilor de a-şi vedea copiii mai repede adulţi şi, totodată, atenţionează că aceasta ar putea să influenţeze negativ asupra copilului. Mai mult, nu atât vârsta trebuie să preocupe părinţii, dar nivelul de pregătire pentru a merge la şcoală.

Răspunzând la o solicitare a Agenţiei de presă IPN, Ministerului Educaţiei precizează că şcolarizarea devine obligatorie după împlinirea vârstei de 7 ani. Înmatricularea în casa întâi a copiilor care nu au împlinit vârsta de 7 ani către începutul anului şcolar se decide în baza cererii părinţilor în funcţie de gradul de maturitate psihosomatică, confirmat de specialişti, în modul stabilit de către minister.

Solicitat de IPN, psihologul Maria Vârlan a declarat că părinţii contemporani, moderni, prea repede îşi vor copii crescuţi adulţi şi, astfel, mai puţin se îngrijesc de copilăria copilului –perioada pe care el trebuie să o petreacă prin joc, plimbări, excursii. „Părinţii noştri vor să facă prea repede din copiii lor adulţi, dar nu poartă ei vina. Este vorba despre sistemul şi condiţiile în care trăim, grija pentru ziua de mâine, pentru un viitor mai bun, o specialitate. Şi dacă va putea să reziste într-o societate bazată pe competiţie, pe calitate, pe eficienţă”, a notat psihologul.

Maria Vârlan a menţionat că părintele vrând să-i facă bine copilului îl dă mai devreme la şcoală ca să-l facă învăţat, dar asupra copilului astfel de momente ar putea influenţa negativ. Psihologul precizează că, în primul rând, există o vârstă biologică care este potrivită pentru a merge la şcoală. Către vârsta de 7 ani se dezvoltă procesele voluntare, iar dacă acestea lipsesc, copilului îi va fi greu să se adapteze, pentru că şcoala îi cere copilului atenţie voluntară, memorie voluntară, să nu răspundă impulsiv la ore, dar să respecte nişte reguli şi să depună efort voluntar.
 
Psihologul a explicat că este nevoie ca un copil să fie pregătit pentru şcoală şi să posede maturitatea şcolară. Şi pentru că nu fiecare părinte cunoaşte anumite lucruri, ar fi bine să consulte un psiholog, pentru că un specialist îi poate evalua gradul de pregătire pentru şcoală a copilului. „Spre regret, mulţi părinţi consideră că dacă un copil ştie a scrie şi a citi, atunci este pregătit pentru şcoală. De fapt, în clasa întâi copiii învaţă aceste lucruri şi atunci există riscul ca atunci când le cunoaşte să se plictisească la ore. Pregătirea pentru şcoală constă în a pregăti copilul să devină independent, să poată să ia anumite decizii, nu de fiecare dată în prezenţa adultului, copilul trebuie să aibă o capacitate de înţelegere a materialului, să-şi controleze atenţia asupra unei probleme, să poată comunica şi găsească un loc în colectiv”, mai spus psihologul.

Ministerului Educaţiei precizează că în anul de studii 2014-2015, în clasa întâi au fost înmatriculaţi 27 890 de copii de 7 ani; 5 741 de copii de 6 ani şi 22 de copii de 5 ani