logo

APEL - Către Parlamentul Republicii Moldova


https://www.ipn.md/index.php/ro/apel-catre-parlamentul-republicii-moldova-7542_1064979.html

 

APEL - Către Parlamentul Republicii Moldova

În atenţia fracţiunii parlamentare”Fracţiunea Partidului Comuniştilor din Moldova”

 În atenţia fracţiunii parlamentare”Fracţiunea Partidului Liberal Democrat din  Moldova”

În atenţia fracţiunii parlamentare”Fracţiunea Partidului Democrat din Moldova”

În atenţia fracţiunii parlamentare”Fracţiunea Partidului Liberal din Moldova”


Stimaţi Deputaţi,

 

Potrivit Hotărîrii Curţii Constituţionale nr. 5 din 17 martie 2009,  procesul penal are  două scopuri majore. Pe de o parte urmăreşte protejarea persoanei,comunităţii şi a statului împotriva infracţiunilor. Pe de altă parte, ca şi contrabalanţă, are scopul ”protejării persoanei şi societăţii de faptele ilegale ale persoanelor cu funcţii de răspundere în activitatea lor legată de cercetarea infracţiunilor presupuse sau săvîrşite”

La o lectură atentă pe marginea Legii nr.66 din 05 aprilie 2012 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală al Republicii Moldova nr. 122-XV din 14 martie 2003, putem desprinde că unele modificări efectuate nu vor spori atingerea acestor scopuri.Dimpotrivă, fenomenul încă nestârpit de pornire a dosarelor penale fără temei justificat şi pe criterii selective - poate lua amploare. La alt capăt, prin noua lege efectiv se demontează şi acel mecanism furav existent astăzi de protecţie împotriva acestor abuzuri, mecanism care de fapt trebuie consolidat.

Astfel, potrivit modificărilor aduse la art.1 din Codul de procedură penală” Procesul penal se consideră început din momentul sesizării sau autosesizării organului competent  despre pregătirea sau săvîrşirea unei infracţiuni”

Tradus din limba juridică aceasta normă, în aplicare, înseamnă - că  de la 27 octombrie 2012 în Republica Moldova orice  aluzie calomnioasă depusă în formă scrisă de către o persoană, care se pretinde victimă, generează necondiţionat intentarea unui dosar penal împotriva persoanei. Este relevant aici şi faptul că potrivit noilor modificări aduse la art.58 al.7 - de la 27 octombrie curent pretinsa victimă la depunerea cererii  nu mai este avertizată de răspunderea penală pentru denunţ calomnios.

În loc să ofere posibilitatea de apărare împotriva unor astfel de denunţuri calomnioase, autorii modificărilor aduse la art.64 pct.5 propun ca  în unele cazuri să nu fie comunicat persoanei timp de 6 luni despre faptul că este bănuit. Este relevant aici că pe tot acest parcurs de urmărire, potrivit modificărilor aduse la art.56 al.2-2 -  de la  27 octombrie 2012 atât conducătorul organului de urmărire penală cât și procurorul nu mai sunt  responsabili de calitatea actelor procedurale întocmite de ofiţerii de urmărire penală în cadrul dosarului penal pornit.

Dincolo de faptul că pe alocuri normele numite mai sus sunt stupide - modificările aduse la art.452 al.3 demontează efectiv mecanismul existent astăzi împotriva pornirilor dosarelor în stil abuziv sau reluărilor de urmărire penală, în scop de şantaj a persoanei, cu dosarele odată încetate.

Şi încă altceva, modificările aduse la art. 6 pct.37-1, art.52 al.2 pct.1 înseamnă că de la 27 octombrie 2012 un grup restrâns, în frunte cu Procurorul General, vor avea de fapt la cheremul lor şi sub evidenţă necondiţionată, fără mecanisme de contrabalanţă, tot procesul de urmărire penală din ţară. Tot de la 27 octombrie curent - nu va mai conta opinia procurorului teritorial sau a celui care gestionează nemijlocit urmărirea deoarece, în condiţiile art. 52 al.2 pcr.2 - Procuratura Generală, din oficiu, poate  să intervină determinant pentru finalitatea dosarului.

În concluzia celor expuse mai sus - este cel puţin jenant faptul că atât în textul de însoţire a proiectului cu pricina cât şi di raportul comisiei de specialitate nu pot fi gasite raţionamentele care au determinat atât Ministerul Justiţiei cât şi comisia respectivă să renunţe la norma al.8 din art.51 care astăzi mai spune încă ”În cazul pornirii neîntemeiate a unui proces penal în privinţa persoanei, precum şi în cazul pronunţării unei sentinţe de achitare, procurorul care a condus sau a exercitat urmărirea penală ori procurorul ierarhic superior aduce scuze oficiale persoanei respective”

Pornind de la cele expuse mai sus venim cu prezentul apel şi solicităm după cum urmează:

      1.Elaborarea,în regim prioritar şi de urgenţă, a  unui proiect de lege prin care să fie amânată până la 01.06.2013  punerea în aplicare a Legii nr.66 din 05 aprilie 2012 pentru modificarea şi completarea Coduluide procedură penală al Republicii Moldova nr. 122-XV din 14 martie 2003

      2.În perioada de amânare, un alt grup de lucru şi sub control parlamentar,  pe o platformă de dezbateri publice să elaboreze un raport de impact cu propuneri de implimentare a legii nominalizare după 01.06.2013.

Cu deosebit respect, Preşedintele Organizaţiei Neguvernamentale „Centrul de Iniţiative şi Monitorizare a Autorităţilor Publice”

Ion Dron