Andrei Popov: R. Moldova nu va avea un regim liberalizat de vize cu statele Schengen nici în următorii trei ani. Comentariu Info-Prim Neo, episodul I
https://www.ipn.md/index.php/ro/andrei-popov-r-moldova-nu-va-avea-un-regim-liberalizat-7965_965900.html
La conferinţa de presa din 25 iulie, Preşedintele Vladimir Voronin s-a arătat destul de optimist cu privire la posibilitatea ca regimul de vize cu UE să fie liberalizat chiar până la sfârşitul acestui an, astfel încât cetăţenii moldoveni să poată călători în spaţiul Schengen în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii din noile state membre UE. Aceste afirmaţii însă nu sunt în conformitate cu realitatea, susţine analistul politic Andrei Popov, într-un comentariu realizat pentru Info-Prim Neo.
Popov reaminteşte esenţa declaraţiilor de atunci ale lui Vladimir Voronin: “Acordul de facilitare a vizelor este deja în vigoare. Acum se lucrează la extinderea prevederilor lui asupra tuturor cetăţenilor care călătoresc în UE şi la obţinerea unui regim liberalizat de vize, cum au toate statele membre UE. UE ne-a promis că până la sfârşitul anului va încerca să soluţioneze această problemă. Pentru asta este important de convins nu doar Bruxelles-ul, dar şi toate statele membre UE. În acest scop Moldova va organiza, la Chişinău, pe 24 august, o conferinţă cu toţi viceminiştrii de externe europeni. Mai mult de jumătate din aceştia deja şi-au confirmat participarea. Această iniţiativă reprezintă o oportunitate excelentă pentru a convinge UE să ne acorde un regim liberalizat de călătorii”.
[Afirmaţii în divorţ cu realitatea]
În opinia lui Popov, preşedintele are dreptate în una: este, într-adevăr, foarte important de lucrat cu toate statele membre UE, nu doar cu Bruxelles-ul. Pâna acum, însă, în majoritatea capitalelor europene în care există misiuni diplomatice ale Chişinăului s-a creat o altă impresie, că, dimpotrivă, Moldova desconsideră rolul statelor membre.
Restul afirmaţiilor lui Voronin sunt în divorţ cu realitatea, consideră analistul. Acordul de facilitare a vizelor nu este în vigoare. Acest lucru se va întâmpla doar în ianuarie 2008. UE niciodată nu a promis că va ajuta R. Moldova să obţină liberalizarea regimului de vize, cu atât mai puţin până la sfârşitul acestui an. Conferinţa viceminiştrilor de externe nu se convoacă la Chişinău, ci la Bruxelles. Aceasta nu este o idee minunată, ci una nereuşită, care pe deasupra se şi realizează prost. Nici vorbă de “peste jumătate dintre viceminiştri” care ar fi confirmat deja participarea. Ar fi excelent, dacă până la urmă vin măcar 4-5. Reuniunea în cauză nu poate aduce nici un fel de schimbări în bine a politicii UE faţă de Moldova, în general, şi în problema regimului de vize, în particular. Avansarea relaţiilor Moldovei cu UE se face nu prin organizarea de conferinţe, ci prin acţiuni şi reforme, menţionează analistul.
[Argumente privind „divorţul”]
Andrei Popov spune că Acordul de Facilitare a regimului de vize, parafat la 25 aprilie, va intra în vigoare abia în ianuarie 2008, după ce va fi semnat şi ratificat. Acest document prevede simplificarea procedurii de obţinere a vizelor doar pentru un număr limitat de categorii de persoane, călătorii fără vize pentru posesorii paşapoartelor diplomatice, menţinerea taxei de viză la 35 euro şi o serie de alte înlesniri de ordin secundar (bunăoară, reducerea cu câteva zile a termenului de examinare a solicitării de viză).
În context, Popov reaminteşte că în paralel cu Moldova, Uniunea Europeană a negociat şi parafat acorduri similare cu toate ţările din Balcanii de Vest, acordul cu Rusia deja a intrat în vigoare, iar cu Ucraina va intra în vigoare în următoarele luni. Unii oficiali şi diplomaţi moldoveni s-au grăbit să declare public că Moldova ar fi reuşit să obţină de la UE mai multe facilităţi decât Ucraina sau Rusia. Analistul afirmă că nu a văzut documentul parafat, dar până la proba contrarie, înclină să-i creadă pe negociatorii Comisiei Europene care i-au spus că Acordul cu Moldova este practic identic cu cel ucrainean (care, la rândul său, e foarte asemănător cu cel rusesc).
Mai mult, documentul moldovenesc, practic, nu a fost negociat, fiind parafat, doar cu nişte modificări minore, proiectul propus de Comisia UE. În realitate, o spun aceeaşi experţi de la Bruxelles, acordul cu R. Moldova a fost negociat cel mai puţin şi cel mai rapid dintre toate. În mod paradoxal, după ce a pornit negocierile cu ambiţii maximaliste, insistând pentru un regim liberalizat, Moldova a fost nevoită să negocieze acelaşi acord de facilitare, dar a făcut-o la repezeală, superficial, într-un sprint de doar 3 runde (în timp ce alte state au avut şi 6, şi 9 runde, iar Rusia în general a negociat timp de 5 ani).
[Mai mari poftele decât buzunarul]
Experţi din Comisie admit că dacă Moldova nu ar fi pornit negocierile cu stângul, avansând nişte solicitări absurde, ci ar fi adoptat o poziţie rezonabilă, argumentându-şi temeinic solicitările în limitele mandatului pe care Comisia l-a primit de la statele membre în decembrie 2006, ea ar fi putut obţine mai multe facilităţi. Or, Chisinăul a preferat tactica “diplomaţiei de şoc”. Potrivit analistului, la prima rundă, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE) a venit nu pentru a negocia, ci pentru a prezenta Uniunii un veritabil ultimatum: “nu avem nevoie de regim de facilitare, vom accepta liberalizare sau nimic”. Prima reacţie a Comisiei nu a fost deloc “constructivă” şi “înţelegătoare”, cum s-a scris în comunicatul MAEIE, ci una plină de stupefacţie şi iritare.
După ce şi-a revenit din şocul iniţial, Comisia Europeană a avertizat Moldova că se joacă cu focul şi că riscă să nu poată încheia nici măcar acordul de facilitare, astfel încât moldovenii să aibă cel mai complicat acces în spaţiul Schengen din toată regiunea şi să mai şi plătească dublu pentru vize, 60 şi nu 35 de euro. Poziţia Moldovei a revenit în albia normalităţii abia după ce Preşedintele Voronin a fost anunţat oficial de la cel mai înalt nivel european despre consecinţele şi costurile politice pe care îl va comporta refuzul Chişinăului de a negocia în baza mandatului Comisiei: „ori semnaţi ce vă propunem până la sfârşitul lunii aprilie, ori negocierile se vor întinde pe o perioadă nedeterminată”.
După aceasta, poziţia Chişinăului se schimbă peste noapte. Fără a obţine nimic cu excepţia unei imagini şifonate de ţară neserioasă, cu o marjă de manevră redusă la minimum, Moldova încheie în regim accelerat negocierile. Acordul de facilitare este parafat la 25 aprilie cu prilejul vizitei la Chişinău a Comisarului Franco Frattini. Europenii rămân cu gust amar, dar cel puţin cred că Chişinaul a înţeles care sunt regulile de joc şi de acum încolo nu se va mai purta adolescentin şi iresponsabil.
[Nici în 2008, nici în 2009 şi nici în 2010]
Dar iată că exact peste trei luni, la 25 iulie, Preşedintele Voronin nitam-nisam din nou vorbeşte despre posibilitatea obţinerii chiar în viitoarele şase luni a liberei circulaţii în Europa. În condiţiile în care nici măcar nu a intrat în vigoare acordul de facilitare a vizelor, şeful statului fără nici o acoperire stimulează aşteptările populaţiei, încurajând-o să creadă în ceva ce a priori nu este posibil. Acest lucru i-a fost comunicat de UE de nenumărate ori şi direct, şi prin intermediul MAEIE. Realitatea tristă este că nici până la sfârşitul acestui an, nici în 2008, şi probabil nici în 2009-2010, Moldova nu va avea un regim liberalizat de vize cu statele Schengen, conchide Andrei Popov.