logo

Alegeri pe înțelesul tuturor: publicitatea electorală


https://www.ipn.md/index.php/ro/alegeri-pe-intelesul-tuturor-publicitatea-electorala-7978_1046861.html

Publicitate electorală implică acțiuni de pregătire și răspândire a informațiilor despre un candidat electoral, în perioada electorală. Publicitatea electorală poate fi făcută prin afișe electorale, panouri publicitare sau sub diverse forme în mass-media. Fiecare concurent electoral sau participant la referendum are dreptul să se expună în condiții egale, din momentul înregistrării lor de către organul electoral respectiv.

Concurenții au posibilitatea de a se promova la TV, beneficiind de un tratament egal și  nediscriminatoriu la acordarea timpilor de antenă sau a spațiului publicitar pentru publicitatea electorală, indiferent de forma de proprietate a instituțiilor audiovizuale. Radiodifuzorii publici acordă gratuit concurenților electorali înregistrați de Comisia Electorală Centrală și participanților la referendum câte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicității electorale.

Publicitatea electorală nu poate fi inclusă în programele de știri, emisiuni sportive, emisiuni pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă. Răspunderea pentru conținutul materialelor electorale publicitare o poartă concurentul electoral. Radiodifuzorii vor reflecta campania electorală, în principalele emisiuni de actualitate, în așa fel, încât să devină accesibilă persoanelor cu deficiențe de auz și vedere, prin mesaje text, interpretare, descriere audio sau alte tehnici similare.

În campania electorală în spoturile de publicitate electorală nu pot fi utilizate imagini ce reprezintă cetățeni străini, instituții de stat sau autorități publice, atât din țară cât și de peste hotare, ori organizații internaționale. Se interzice combinarea de culori sau sunete care invocă simboluri naționale ale altui stat, utilizarea materialelor în care apar personalități istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizații internaționale, sau imaginea unor persoane oficiale străine.

Fiecare spot publicitar difuzat trebuie să includă denumirea lizibilă a concurentului electoral sau a participantului referendum care l-a comandat. Fiecare insert publicitar trebuie să includă denumirea concurentului electoral, genericul și să fie însoțit de specificarea „Achitat din fondul electoral”.

Pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral pe circumscripția națională se oferă 2 minute pe zi pe durata campaniei electorale la fiecare radiodifuzor care participă la reflectarea campaniei electorale. Fiecare concurent electoral poate primi 2 minute pe zi timpi de antenă contra plată. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenților electorali fără nic o discriminare. Durata contabilizată a unui spot de publicitate electorală difuzat contra plată nu poate fi mai mică de 30 de secunde.

Tariful perceput de mijloacele de informare în masă sau agențiile de publicitate pentru plasarea publicității electorale contra plată nu va depăși tariful pentru publicitate comercială percepută în perioada preelectorală.

Publicitatea electorală și spoturile electorale distribuite în rețeaua internet, inclusiv cea plasată pe paginile web administrate de radiodifuzori, publicitatea electorală distribuită prin intermediul telefoniei mobile se asimilează publicității electorale în presa scrisă.

Pentru a se promova concurentul electoral poate obține o suprafață de un metru pătrat, într-un loc special amenajat, pe un panou publicitar din proprietate publică. Aceste locuri se stabilesc de către autoritățile administrației publice, în termen de 3 zile de la data începerii perioadei electorale.

Concurentul electoral poate, de asemenea, cumpăra publicitate pe panourile din spațiul public sau private, inclusiv cele electronice de la agențiile de publicitate. Fiecare agenție de publicitate poate oferi concurenților electorali spațiu în condiții egale, dar care să nu depășească 10% din spațiul disponibil pentru fiecare concurent. În cazul alegerilor parlamentare în circumscripții uninominale, spațiul pentru publicitatea electorală sau de promovare politică acordat fiecărui concurent electoral nu va depăși 10% din spațiul disponibil al agenției de publicitate în circumscripția electorală respectivă.

Legislația electorală interzice amplasarea afișelor electorale în transportul public de pasageri, proprietate publică, pe monumente, clădiri, obiecte și încăperi, care au o valoare istorică, culturală sau arhitecturală, indiferent de forma de proprietate, pe arbori, în incinta consiliilor și birourilor electorale și la intrare în localurile respective, pe garduri, îngrădiri, stâlpi și pe alte tipuri de construcții, precum și pe dispozitive, utilaje, indiferent de forma de proprietate, situate pe domeniul public.
–––

Rubrica IPN „Alegeri pe înțelesul tuturor” vine să explice noțiuni, termene şi practici care ţin de alegerile parlamentare în sistemul electoral mixt și de referendumul consultativ, care vor avea loc la 24 februarie.