Administraţia unei filiale a „Victoriabank” a fost schimbată in corpore la începutul anului curent
https://www.ipn.md/index.php/ro/administratia-unei-filiale-a-victoriabank-a-fost-schimbata-in-corpore-7966_962920.html
Directorul, contabilul-şef şi doi manageri ai filialei nr.11 a BC “Victoriabank” au fost schimbaţi în funcţie la începutul anului curent. Ca şi în cazul jafurilor din bănci, în cazul remanierilor de cadre, conducerea centrală a băncii, dar şi persoanele demise, păstrează tăcerea asupra acestui subiect.
Fiind solicitată să comenteze motivele schimbării in corpore a administraţiei filialei, fostul director al filialei nr. 11, Ecaterina Tcaci, a refuzat să discute cu reporterul Agenţiei Info-Prim Neo, menţionând că nu consideră necesară mediatizarea acestui caz. După solicitarea opiniei mai multor oficiali din cadrul băncii, secretarea din anticamera “Victoria Bank” a declarat pentru Info-Prim Neo că directorul filialei nr.11 a depus din iniţiativă proprie cererea de demisie, lăsând fără comentarii informaţia cu privire la demisia celorlalţi angajaţi din cadrul administraţiei filialei.
Întrebat de Info-Prim Neo în ce măsură clienţii filialei unei bănci pot fi afectaţi de demiterea in corpore a administraţiei, precum şi în ce măsură aceştia trebuie să cunoască informaţia respectivă pentru a fi în stare să-şi protejeze banii depuşi, economistul Veaceslav Ioniţă a declarat că băncile, de regulă, au două tipuri de instituţii subordonate: filialele şi reprezentanţele. Diferenţa între cele două este că filiala are un grad de autonomie mai sporită, iar reprezentanţa nu poate decide absolut nimic. Spre exemplu, în cazul creditelor, toate deciziile sunt luate de filială sau de banca centrală.
În cazul demiterii administraţiei unei bănci, spune Ioniţă, pot exista mai multe motive. Unul din ele ar fi analiza indicatorilor de performanţă, inclusiv volumul rulajului timp de un an, care să demonstreze că o filială lucrează foarte prost. O altă problemă ar putea să fie împrumuturile acordate, în cazul în care banca centrală constată mare procentul de credite nerambursate băncii de către clienţi. Această situaţie este numită „creditare proastă”, ca urmare a întârzierilor la plata dobânzilor şi chiar la rambursarea creditele contractate. Exemplificând, în context, cu situaţia existentă la Banca de Economii, care are un număr mare de filiale comparativ cu numărul filialelor „Victoriabank”, economistul a spus că, în fiecare an, cel puţin în 10 filiale, este schimbată conducerea.
Potrivit sursei citate, ceea ce ar trebui să înţeleagă clienţii din schimbarea administraţiei filialelor este că banca lucrează şi că totul se face pentru a îmbunătăţi situaţia financiară a acesteia. Mai mult ca atât, fluctuaţiile de cadre din conducerea unei filiale nu ar trebui să-i determine pe clienţii acesteia să nu mai facă depuneri bancare în acelaşi loc, pentru că depunerile de la orice filială se duc direct la banca centrală, a mai spus economistul.
În privinţa reticenţei administraţiilor centrale de a comenta astfel de cazuri, Veaceslav Ioniţă a menţionat că în această situaţie, ca şi în cazul jafurilor, băncile evită să afişeze astfel de informaţii pentru a nu atrage o reacţie negativă din partea clienţilor. Mediatizarea unor astfel de informaţii aduc băncilor prejudicii financiare mai mari decât adevăratele motive ale demiterii administraţiei unei filiale, a mai spus Veaceslav Ioniţă, citat de Info-Prim Neo.