logo

Administraţia PUA consideră că este binevenit să fie scoşi taxatorii de pe rute


https://www.ipn.md/index.php/ro/administratia-pua-considera-ca-este-binevenit-sa-fie-scosi-taxatorii-de-pe-rute-7966_967467.html

Circa 3% din pierderile suportate de Parcul Urban de Autobuze (PUA) sunt cauzate de faptul că taxatorii nu eliberează tichete pasagerilor, afirmă directorul întreprinderii, Iacob Capcelea. Sursa citată consideră că este binevenit ca taxatorii să fie scoşi de pe rute. O declaraţie în acest sens a fost făcută în cadrul şedinţei Consiliului Municipal Chişinău, miercuri, 28 noiembrie, când a fost aprobată alocarea de mijloace financiare suplimentare PUA în sumă de 2,6 mln lei. Banii oferiţi vor fi utilizaţi pentru achitarea salariilor angajaţilor pentru luna octombrie. Potrivit lui Iacob Capcelea, cele mai mari pierderi sunt, totuşi, generate de diferenţa dintre tarif şi costul biletului. Parcul urban activează în baza tarifului de 15 bani pentru 1 km la efectuarea rutelor suburbane, pe când Ministerul transportului a trecut la tariful de 34 bani/km la rutele suburbane şi 45 de bani/km la rutele interurbane, după ultima majorare a preţurilor la combustibil. Suma pierderilor neacoperite ale întreprinderii din transportarea pasagerilor cu facilităţi şi diferenţa dintre tarif şi preţul de cost al biletului a constituit în 2006, circa 61,5 mln lei. Capcelea a subliniat că, la moment, alocările de la bugetul municipal acoperă pierderile întreprinderii în proporţie de 48,3%. Datoriile creditoare ale PUA către furnizori se cifrează la 11,6 mln lei. Potrivit lui Iacob Capcelea, introducerea unui mecanism de compensare nominativă, în schimbul celui pe categorii, va permite economisirea a circa 10 mln lei anual. Consilierul neafiliat Mihai Severovan, ales pe listele Partidului Naţional Liberal, a declarat că este necesară reorganizarea întreprinderii prin transmiterea acesteia în gestiunea unei companii private. Consilierul a menţionat că PUA generează anual pierderi de circa 100 mln lei, bani care ar putea fi redirecţionaţi către domeniile învăţământ şi medicină. În multe ţări ale lumii transportul public aparţine companiilor private, a remarcat Mihai Severovan. La moment PUA se află la autogestiune, fiind parţial subvenţionată din bugetul municipal.