logo

Actualul cadru normativ al CSS permite utilizarea acestuia ca instrument politic


https://www.ipn.md/index.php/ro/actualul-cadru-normativ-al-css-permite-utilizarea-acestuia-ca-instrument-politic-7965_959297.html

Actualul cadru normativ care reglementează activitatea Consiliului Suprem de Securitate (CSS) nu este bine definit şi permite folosirea acestei structuri ca instrument politic în procesul decizional. Aceasta este una din concluziile experţilor care au contribuit la elaborarea culegerii de studii „Consiliul Securităţii Naţionale în procesul de luare a deciziilor”, care a fost lansată sâmbătă, 13 mai, la Chişinău. Potrivit preşedintelui Institutului de Politici Publice (IPP), Arcadie Barbăroşie, cadrul normativ în baza căruia activează CSS necesită un şir de modificări pentru îmbunătăţirea activităţii sale în conformitate cu legislaţia în vigoare. După cum a menţionat Victor Popa, specialist în drept constituţional, în urma studierii problemei respective a ajuns la concluzia că preşedintele ţării poate să intervină în orice domeniu sub egida securităţii naţionale. În acest sens, potrivit sursei citate, e nevoie de o strategie clar definită, care să delimiteze responsabilităţile autorităţilor statale în diferite domenii. În context, analistul politic Nicolae Chirtoacă, ex-membru al CSS, a declarat că securitatea statului ţine de competenţa mai multor structuri - preşedinţie, guvern, administraţie publică locală, CSS -, fiecare dintre acestea având locul şi atribuţiile sale. Referindu-se la situaţia în domeniu din R. Moldova, Iurie Pântea, director de proiect la IPP, a menţionat necesitatea reorganizării sistemului securităţii naţionale, pentru a răspunde la nevoile naţionale. Potrivit lui, este foarte important de a lua în consideraţie cum CCS este asistat în luarea deciziilor, care sunt procedeele de organizare şi structurile de asistenţă ale acestuia. Publicaţia, elaborată la iniţiativa IPP, reprezintă o culegere de studii consacrate analizei comparative a factorilor decizionali în domeniul politicii de securitate naţională din 3 state – R. Moldova, România şi Ucraina. Potrivit autorilor, obiectivul acestuia a fost de a stabili în ce măsură Consiliile de Securitate din cele 3 state pot să colaboreze între ele, au un loc bine şi clar stabilit şi care este capacitatea acestora de a răspunde la provocările cu care se confruntă statele. CSS al R. Moldova a fost constituit prin decret prezidenţial la 20 august 1991. Până în prezent, el a fost prezidat de cei 3 şefi de stat – Mircea Snegur, Petru Lucinschi şi Vladimir Voronin.