logo

Acțiunile la care recurg candidații pentru a-și crea o imagine favorabilă: Maia Sandu


https://www.ipn.md/index.php/ro/actiunile-la-care-recurg-candidatii-pentru-a-si-crea-8008_1077072.html

Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie afirmă că își dorește să ajungă președinte de țară. Pe lângă promisiunile lansate, candidații recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în fața alegătorilor, astfel încât aceștia să pună ștampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenția de presă IPN a contactat o echipă de experți pentru analiza comportamentului celor opt aspiranți la fotoliul de președinte, în ordinea înregistrării, și a acțiunilor la care recurg aceștia pentru a-și crea o imagine favorabilă: Nr.6 Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate.

Ion Tăbârță, comentator politic, susține că Maia Sandu a ajuns la o anumită doză de maturitate politică, ca proiect politic și ca politican. „Probabil, domnia sa se află acum în apogeul, cel puțin în acest moment, în apogeul carierei sale politice. Și ceea ce se poate întâmplat acum poate fi o consolidare a poziției, dacă domnia sa reușește să câștige mandatul. Din acest punct de vedere, dacă ea va reuși să se impună în fața lui Igor Dodon, atunci proiectul ei devine viabil pentru o anumită perioadă și nu va fi un proiect apărut într-un anumit context politic din Republica Moldova”, a notat Ion Tăbârță.

În caz de o înfrângere, îi va fi destul de dificil să facă față tuturor atacurilor mediatice care ar putea veni asupra ei, atât din stânga, dar în mod special din dreapta politică. Se va face referință la faptul că este politicianul care a pierdut de două ori în fața lui Igor Dodon. „Domnia sa, ca politician, a ajuns la un moment al adevărului. Ce va urma deja vom vedea. Dar trebuie să recunoaștem că domnia sa are bune șanse să facă o figură frumoasă. Este un politician real cu șanse de a câștiga”, opinează Ion Tăbârță.

Expertul este de părere că prezentarea liderei PAS în lansarea în campanie a fost una amplă și bine pregătită. Și din punct de vedere polit-tehnologic mișcarea ei este de înțeles. Maia Sandu reprezintă electoratul pro-european mai elevat, mai informat, inclusiv o parte din electoratul pro-românesc, alegători care nu se regăsesc în cele două proiecte unioniste care sunt. Ion Tăbârță crede că Maia Sandu trebuie să-și lărgească bazinul electoral, îndreptându-se mai mult spre stânga, trebuie să vină cu mai multe mesaje.

„Pentru că, dacă e să ne uităm cum s-a votat până acum în Republica Moldova, vedem că electoratul de stânga, din punct de vedere de numeric, cantitativ, tot timpul a fost mai mare decât cel de dreapta, care a fost mai degrabă calitativ. De aici, domnia sa, neapărat trebuie să facă această mișcare cu unele mesaje spre centrul politic sau poate chiar pe stânga, pentru a aduna electorat cât mai mare posibil. Dacă ea va veni cu mesaje canalizate pe anumite segmente de electorat, atunci riscă să piardă din nou în fața lui Igor Dodon”, a mai spus Ion Tăbârță.

Valeriu Pașa, expert „WatchDog.MD”, a menționat că Maia Sandu pornește din pole-position. Ea este cea mai bine plasată pentru a ajunge în turul doi împreună cu Igor Dodon. Deci, scopul ei principal, în această campanie, pentru primul tur, este să evite dezbinarea excesivă, conflicte cu alți candidați de dreapta, astfel încât să nu respingă acești alegători pentru turul doi. Și asta face prin tot discursul său.

„În rest, ea utilizează o campanie bazată pe trezirea unor speranțe pentru a duce alegătorii la vot. Utilizează bagajul său pozitiv din perioada când a fost prim-ministru. Este nevoită să se apere de atacuri, în special de la partenerii de dreapta, dar și de pe stânga, de același Igor Dodon. Scopul ei este să treacă cu pierderi de imagine minime în turul doi, astfel încât să se poată adresa dacă nu contracandidaților săi de pe dreapta, cel puțin alegătorilor acestor contracandidați. Și se cuvine să vină la vot, pentru că asta ar fi rețeta victoriei sale în turul doi. Dacă ea nu va reuși să-i atragă de partea sa și ei vor sta acasă, atunci ea probabil nu va câștiga”, opinează Valeriu Pașa.

Aneta Gonța, expertă media, a precizat că Maia Sandu beneficiază, fără îndoială, de o atenție mediatică importantă, ea fiind candidata care ar avea cele mai mari șanse să acceadă în turul doi al alegerilor, împreună cu Igor Dodon. În opinia sa, candidata pare ea însăși încrezătoare că lucrul acesta se va întâmpla, de aceea își concentrează mesajele transmise prin intermediul presei mai cu seamă asupra unui singur contracandidat. La rândul lor, instituțiile media care îl susțin deschis pe candidatul Igor Dodon își îndreaptă săgețile spre Maia Sandu, aceasta fiind nu doar criticată, ci și atacată personal, discreditată și insultată, fără a i se oferi dreptul la replică.

„Candidata PAS deține recordul absolut în ceea ce privește defavorizarea evidentă la mai multe televiziuni și în mai multe publicații online afiliate direct sau indirect candidatului independent susținut de PSRM, fiind vizată nu doar în știri, ci și în mai multe comentarii, articole de opinie vădit malițioase. Acestea nu sunt echilibrate cantitativ cu susțineri masive și eminamente pozitive din partea altor instituții media, dar prezentări neutre spre pozitive ale candidatei pot fi sesizate într-o măsură mai mare sau mai mică. Maia Sandu a adoptat în această campanie o atitudine ușor diferită față de acum patru ani, în ceea ce privește aparițiile în presă, declarând că nu va participa la dezbateri decât cu Igor Dodon”, explică experta.

Aneta Gonța a mai declarat că, în anumite cazuri, Maia Sandu și-a trimis reprezentanții, iar în câteva rânduri s-a prezentat, totuși, la astfel de emisiuni, știind că Igor Dodon nu va veni, dar mizând, poate, pe faptul că acesta s-ar fi putut răzgândi. Aceste apariții i-ar putea asigura un credit de imagine, candidata contând pe faptul că alegătorii și alegătoarele îi vor contrapune prezența în emisiuni absenței lui Igor Dodon.

IPN