logo

Accesul la educație al copiilor romi din Moldova este denivelat, raport


https://www.ipn.md/index.php/ro/accesul-la-educatie-al-copiilor-romi-din-moldova-este-7967_1103869.html

Accesul la educație al copiilor de etnie romă din Republica Moldova este denivelat. Principalele probleme țin de neșcolarizare, absenteismul nemotivat și abandonul școlar, arată raportul tematic elaborat de Oficiul avocatului poporului pentru drepturile copilului, cu sprijinul financiar al UNICEF Moldova, transmite IPN.

Se constată că absenteismul frecvent nemotivat a devenit o practică obișnuită pentru elevii romi. Acest fenomen negativ, asociat cu neșcolarizarea și abandonul școlar, generează accesul denivelat la educație al copiilor romi, menționează expertul Ion Duminică, autor al raportului.

Rata cuantificabilă a incluziunii școlare obligatorii aferente copiilor romi de vârstă școlară (7–16 ani), atestată în instituțiile de învățământ general obligatoriu (ciclul primar/gimnazial) din 54 de localități dens populate de romi, era de 72,5% în septembrie 2023.

Rata de incluziune educațională a copiilor de etnie romă de vârstă școlară este afectată de mediul social-vulnerabil casnic, determinat de profilul social complex al părinților romi, care se confruntă persistent cu cercul vicios al sărăciei din postura de „analfabeți/șomeri/persoane marginalizate social. Din cauza bugetului familial limitat, o parte semnificativă dintre părinți romi sunt nevoiți să școlarizeze doar un copil, restul copiilor romi rămân acasă.

Avocatul poporului pentru drepturile copilului, Vasile Coroi, a precizat că prin acest raport s-a vrut să se vadă cum sunt respectate standardele internaționale privind accesul la educație a copiilor de etnie romă. Raportul s-a axat pe nediscriminarea, inclusiv în educație, care este unul din cele patru principii ale Convenției ONU cu privire la drepturile copiilor.

Loujine Khoury, specialist în domeniul educației UNICEF Moldova, a declarat că accesul la educație este un drept uman fundamental. Fiecare copil, indiferent de statut sau etnie, merită să aibă oportunități egale pentru a învăța și a crește. Copiii de etnie romă sunt printre cele mai vulnerabile grupuri din Moldova și din alte țări din regiune. Chiar dacă se fac eforturi de incluziune, se atestă o rată scăzută de școlarizare și o rată mare de abandon școlar.

Raportul arată că în Soroca și Otaci, unde există o comunitate mare de romi, se înregistrează o rată scăzută de școlarizare a copiilor. Accesul îngreunat la educație expune copiii, în special fetele, la riscuri mari. Le expune la căsătorii și sarcini timpurii, la violența pe bază de gen. Educația abilitează copiii cu cunoștințe și astfel se previn riscurile, a adăugat Loujine Khoury.

Autorii raportului recomandă Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Muncii și Protecției Sociale crearea unor politici speciale și ajustarea cadrului legal pentru asigurarea și monitorizarea accesului copiilor romi la educație.