95 la sută din acţiunile de educaţie cu privire la drepturile omului au fost nerealizate sau realizate parţial
https://www.ipn.md/index.php/ro/95-la-suta-din-actiunile-de-educatie-cu-privire-la-7967_960316.html
70 la sută din acţiunile în domeniul educaţiei cu privire la drepturile omului, prevăzute în Planul Naţional de Acţiuni în domeniul Drepturilor Omului (PNADO) nu au fost realizate, iar 25% - au fost realizate doar parţial, susţin experţii Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) în Moldova, care au efectuat un studiu de evaluare a prevederilor acestui capitol.
În cadrul unor audieri publice la chestiunea menţionată, efectuate de Comisia parlamentară pentru drepturile omului, în parteneriat cu proiectul PNUD „Susţinere în implementarea PNADO”, reprezentanţii unui şir de ministere au prezentat acţiunile întreprinse în domeniul educaţiei privind drepturile omului, iar experţii PNUD au făcut public studiul respectiv.
La audieri, reprezentanţii a 6 ministere au raportat despre acţiunile întreprinse în acest domeniu, toţi menţionând că eforturile depuse s-au soldat cu rezultate concrete.
Pe de altă parte, experţii PNUD au reclamat un şir de neajunsuri în acest sens. Potrivit studiului, la moment nu există o Concepţie asupra educaţiei cu privire la drepturilor omului, cauza principală fiind lipsa de iniţiativă a Ministerului Educaţiei şi Tineretului. În această direcţie, PNUD propune prelungirea termenului stabilit pentru elaborarea Concepţiei până în iulie 2007, cu desemnarea Proiectului PNUD „Susţinere în implementarea PNADO” în calitate de coordonator al procesului respectiv.
De asemenea, s-a constatat că 90-95% din profesorii universitari şi şcolari nu au o pregătire specială în domeniul educaţiei privind drepturile omului, propunându-se în acest sens elaborarea unei strategii comune. Totodată, experţii PNUD au sesizat că până în prezent nu a fost creat Consiliul Naţional pentru Educaţie în domeniul Drepturilor Omului, aşa cum prevede PNADO.
Studiul de evaluare mai constată că manualele disponibile în şcoli pentru predarea drepturilor omului acoperă doar 10 la sută din necesităţi; campaniile de educaţie privind drepturile omului se desfăşoară sporadic etc. Experţii mai susţin că 90 la sută din cei chestionaţi nu înţeleg esenţa noţiunii de drepturi ale omului şi necesită instruire în acest domeniu.
Planul Naţional de Acţiuni în domeniul Drepturilor Omului (PNADO) a fost adoptat de Parlament la 23 octombrie 2003.