logo

93 de firme auto, suspectate de utilizarea autorizaţiilor de transport false


https://www.ipn.md/index.php/ro/93-de-firme-auto-suspectate-de-utilizarea-autorizatiilor-de-transport-false-7966_975742.html

Agenţia Transporturi (AT) cercetează 93 de firme care prestează servicii internaţionale de transport auto sub suspiciunea că ar fi utilizat autorizaţii de transport false, a declarat pentru Info-Prim Neo un oficial din cadrul AT, cu condiţia să nu-i fie dezvăluit numele. Investigaţiile au început după ce la începutul lunii mai Rusia a ameninţat R. Moldova că va interzice livrările de mărfuri cu tiruri înregistrate în R. Moldova, pe motiv că proprietarii acestora operează cu autorizaţi false. Agenţia Transporturi a retras deja licenţele a 14 companii auto. Solicitat de Info-Prim Neo, preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Vladimir Florea, a spus că 70% din comenzile îndeplinite de companiile moldoveneşti sunt operate de piaţa rusă. Florea explică apariţia scandalului auto cu Rusia prin „lipsa de control din partea organizaţiilor competente”, având în vedere autorităţile moldoveneşti. Pentru anul 2009, tirurile moldoveneşti au primit o cotă de 1370 de autorizaţii de transport multilaterale din partea a Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport (CEMT). Un criteriu-cheie pentru acordarea acestor autorizaţii servesc parametrii de poluare a mediului demonstraţi de camioane. „Susţinem ca acest sector să fie curăţat de infractori, care au încălcat brutal toată procedura respectivă şi au afectat toţi transportatorii din Moldova”, a spus Vladimir Florea. Oficialul din cadrul AT a spus că şi în ziare apar anunţuri care propun autorizaţii CEMT, AT fiind unica autorizată să le distribuie în Moldova. Vladimir Florea sugerează că vinovaţii s-au folosit de transformările frecvente prin care au trecut instituţiile responsabile de domeniul transporturilor. În iunie 2008 Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor a fost lichidat. Operarea acestor modificări executivul le explica prin „aprofundarea reformei administraţiei publice centrale şi reducerea numărului de funcţionari publici”. În septembrie 2008, Guvernul Greceanâi a instituit Agenţia Transporturi, prin reorganizarea Ministerului Transporturilor şi a Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. Iar încă în aprilie 2008, Guvernul a creat întreprinderea Agenţia Naţională Transport Auto (ANTA). Cu două luni înainte de această, în februarie 2008, Guvernul a decis să dizolve Întreprinderea de stat „Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional” (AMTAI), care se ocupa până atunci de negocierea autorizaţiilor multilaterale cu CEMT.