Consult Group ajută serviciile contabile să identifice mecanisme legale de relaxare fiscală şi de optimizare a cheltuielilor

„Impactul fiscal în perioada de criză. Soluţii de optimizare fiscală” – un seminar sub acest generic, destinat serviciilor financiare şi de contabilitate de la întreprinderi a desfăşurat recent compania Consult Group. Moderatorul seminarului, Petru Chiţanu, a menţionat că scopul acţiunii este de a familiariza specialiştii financiari corporativi cu mecanismele legale de relaxare fiscală, aplicate în alte ţări, în măsură să ajute companiile să diminueze cheltuielile. Aceste cheltuieli se reflectă, în ultimă instanţă asupra costului produselor finite, suportat de consumatori, capacitatea de cumpărare a cărora, tot sub influenţa consecinţelor crizei, s-a redus simţitor. Diana Sidorenco, partener taxe Consult Group, a spus că, în perioada aceasta de criză, la aplicarea unor mecanisme fiscale au apelat majoritatea ţărilor. Unele - de relaxare fiscală, adică micşorarea cotelor de impozitare, rambursarea accelerată a TVA, a altor plăţi către agenţii economici, acordarea de diverse facilităţi. Alte ţări au procedat la majorarea cotelor de impozitare, de exemplu, în Ungaria a fost majorată cota TVA, la fixarea impozitului forfetar, la înăsprirea procesului de colectare a taxelor, aceste mecanisme corespund noţiunii de aplicare a „şurubului fiscal”. „Experienţa demonstrează că mecanismele de relaxare fiscală sunt mai eficiente, deoarece agenţii economici sunt afectaţi de criză, au şi aşa multe probleme de soluţionat şi nu e cazul să fie presaţi şi de mjorarea taxelor. Evident, pentru stat mecanismele de relaxare fiscală nu sunt tocmai cele mai bune, căci diminuează acumulările la buget. Dar dacă ne gîndim că situaţia financiară a agenţilor economici determină, în mare măsură, de fapt şi situaţia economiei în ansamblu, atunci mecanismele de relaxare fiscală, dacă sunt aplicate corect şi transparent, pot majora şi veniturile bugetare”, a spus Sidorenco, Printre soluţiile de optimizare fiscală şi de reducere a cheltuielilor companiilor ea a menţionat modelarea bazei de impozitare în favoarea întreprinderilor, elaborarea strategiilor fiscale care să vizeze diminuarea costului fiscal, prin o bună informare asupra reglementărilor în vigoare şi buna cunoaştere a legislaţiei fiscale, inclusiv a facilităţilor, îmbunătăţirea controlului costurilor prin intermediul planificării fiscale în companii. „În general, această planificare fiscală este froarte importantă pentru orice întreprindere. Pentru că e mult mai uşor decât să îndrepţi o eroare şi consecinţele acesteia, să previi această eroare, s-o anticipezi “, a spus ea. Diana Sidorenco s-a referit şi la unele probleme asupra cărora trebuie să atragă o atenţie mai mare statul, ca să nu fie puşi agenţii economici în situaţia de a indentifica căi nelegale de relaxare fiscală. E vorba, în primul rând, de perfecţionarea legislaţiei fiscale, de înlăturarea prevedeilor care generează interpretări dubioace, de completarea legislaţiei cu unele documente ce reflectă realităţile economice de ultimă oră. Ilona Nicula, expert juridic Consult Group, s-a referit la activitatea companiilor specializate de colectare a datoriilor. Încheierea contractelor cu acestea permite înterprinderilor să reducă costurile băneşti şi umane în procesul de lucru cu debitorii. Comisionul de 10 la sută, dacă se obţine rambursarea datoriilor, pe parcurs de 1 an, este cu mult mai mic decât cheltuielile pe care le-ar înregistra întreprinderea creditoare, dacă ar antrena personalul său în această muncă. În cadrul seminarului, a fost atrasă atenţia asupra respectării stricte a normelor juridice, atunci când, drept soluţie de optimizare a cheltuielilor, companiile sunt nevoite să procedeze la reducerea angajaţilor. Margareta Checeanu, expert contabil Cosult Group, a menţionat că persoanelor care urmează a fi reduse trebuie să le fie oferită câte o zi plătită pe săptămînă ca să-şi caute alt serviciu. De asemenea, ea s-a referit la necesitatea de a calcula şi plăti corect indemnizaţiile stabilite de lege la concediere. Sergiu Uzun, expert Cosult Group, a menţionat, răspunzînd la o întrebare a ziariştilor, prezenţi la discuţie că politica fiscală pe care o va promova actuala guvernare, cel puţin pentru anii apropiaţi, nu poate fi una de relaxare. Fiscalitatea (baza fiscală) în R. Moldovsa e mică, în bună parte veniturile la buget se acumulează din taxele percepute de Serviciul Vamal. In opinia sa, ajutorul pe care îl poate acorda statul agenţilor economici în perioada de criză, ar ţine de organizarea unor acţiuni eficiente de promovare a exporturilor moldoveneşti, prin atragerea în acest sens a misiunilor diplomatice a Moldovei peste hotare, de eliminarea barierilor în calea exporturilor şi a activităţii antreprenoriale în ansambu, de îmbunpătăţirea climatului de afaceri şi investiţional. Consult Group reprezintă un grup de companii de consultanţă, avocatură şi audit din Europa Centrală şi R. Moldova cu o echipă de peste 200 de consultanţi şi 5 parteneri, oferind o alternativă viabilă compaiilor tradiţionale din BIG 4. Are experienţă de 6 ani în domeniul juridic, taxelor audit şi management. În 2008, cifra de afaceri a Cosult Group a depăşit 1mln dolalri. Printre clienţi se numără companii naţionale şi multinaţionale din Europa Centrală, în special România, SUA şi CSI.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.