Feroviarii protestează: „Cum să trăiești fără salariu?”

Feroviarii au protestat din nou, nemulțumiți de întârzierile salariale și de situația critică la Căile Ferate din Moldova. Aproape 5 000 de angajați nu și-au primit salariile de luni bune, iar mulți dintre ei spun că nu mai pot face față datoriilor. „Cum să trăiești fără salariu?”, „Copiii noștri duc foame”, „Cel sătul pe cel flămând nu-l crede” – sunt doar câteva dintre mesajele scrise pe pancartele protestatarilor, transmite IPN.

Guvernul promite măsuri pentru salvarea CFM. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a anunțat că, timp de patru luni, statul va oferi lunar motorină din rezervele sale, astfel încât activitatea întreprinderii să continue. În plus, vor fi alocate 75 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii, iar sectorul Fălciu va beneficia de finanțări suplimentare. „Obiectivul numărul unu este plata salariilor angajaților CFM, iar în acest sens se lucrează, Guvernul este alături de feroviari”, a declarat ministrul Bolea.

La rândul său, directorul nou al CFM, Sergiu Cotelnic, a recunoscut că situația este dificilă și a adăugat că restanțele salariale sunt prioritatea sa. Șeful Căilor Ferate a promis că în două luni vor fi achitate salariile restante pentru cel puțin trei luni. „Luni am programată o ședință, în care voi detalia toți pașii noștri, pentru a ieși din această situație”, a adăugat Sergiu Cotelnic, îndemnând angajații să fie solidari.

Sindicatele susțin că nu este suficientă achitarea restanțelor și că este necesar un plan clar pentru redresarea sectorului feroviar. Președintele Confederației Naționale a Sindicatelor, Igor Zubcu, afirmă că discuțiile cu autoritățile sunt în desfășurare și că se va insista asupra unei soluții pe termen lung.

„Calea Ferată este un sector strategic, iar dezvoltarea ei trebuie să fie o prioritate națională. Nu putem vorbi doar despre achitarea salariilor, trebuie să vedem ce facem mai departe cu acest domeniu vital pentru țară”, a declarat șeful sindicaliștilor.

Protestatarii spun că și-au pierdut speranța și că se simt abandonați. Un angajat CFM a criticat dur autoritățile, spunând că, deși feroviarii au susținut mereu guvernarea, acum sunt ignorați. El a povestit că, în trecut, trenurile circulau cu 100 km/h, iar acum abia de ating 40 km/h. „Noi nu suntem vinovați cu nimic, vrem doar salariile noastre. Nu cerem nimic în plus, doar ceea ce ni se cuvine”, a spus feroviarul protestatar.

„Uitați-vă la acest TVC nemaivăzut. Suntem în secolul XXI, iar noi ne-am adunat aici să cerem un salariu mizer de câteva mii de lei. E rușinos!”, a adăugat un alt angajat al CFM.

Alți feroviari au reiterat că nu au bani de trai și nici să-și trimită copiii la grădiniță sau la școală.

Potrivit Federației Sindicale a Feroviarilor, lipsa resurselor financiare afectează grav întreaga activitate a CFM, generând probleme logistice și un deficit de motorină. Sindicaliștii cer intervenția urgentă a Guvernului pentru a evita blocarea totală a sistemului feroviar și solicită compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale. Ei avertizează că, fără măsuri concrete, transportul feroviar din Moldova riscă să ajungă în colaps.

Agenția de presă IPN invită reprezentanții mass-media la dezbaterea publică la tema:

„Industria transnistreană în criză energetică: „sabia lui Damocle” sau „mărul discordiei”?, din ciclul „Agenția de presă IPN pentru coeziune socială și Moldova pro-europeană”

Dezbaterea are loc luni, 14 aprilie 2025, cu începere de la ora 10:00, în Sala de conferințe a Agenției IPN, stradela Teatrului 2/2, etajul 3.

Participanți:

  • Alexandr Slusari, membru al Consiliului Energocom SA, ex-deputat al Parlamentului Republicii Moldova;
  • Alexandru Flenchea, ex-vicepremier pentru reintegrare, director al Asociației „Inițiativa pentru Pace”;
  • Igor Boţan, expert permanent al proiectului.

Moderator:
Valeriu Vasilică, Agenția de presa IPN

Durata dezbaterii – 90 min.
Ultimele 15 minute jurnaliștii vor putea adresa întrebări participanților la dezbatere.

De asemenea, dezbaterea poate fi urmărită on-line pe:

  1. Site-ul www.ipn.md, canalul de Youtube al Agenției și pe pagina de Facebook;
  2. RLIVE TV, în direct sau în reluare, precum și pe www.Rlive.md;

Jurnaliștii care vor opta să urmărească evenimentul online, pot adresa participanților întrebări, în timpul dezbaterii, prin SMS, la numărul de telefon 069155495, precum și prin intermediul paginii de Facebook a Agenției. Se va indica numele jurnalistului care adresează întrebarea și, după caz, denumirea organului de presă.

Organele de presă pot utiliza înregistrările video ale IPN pentru realizarea propriilor produse media.

Dezbaterea publică la tema „Primele lecții ale crizei energetice din regiunea de Est” este organizată în cadrul proiectului „Agenția de presă IPN pentru coeziune socială și Moldova pro-europeană”, finanțat de către IMS.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

Feroviarii protestează: „Cum să trăiești fără salariu?”

Feroviarii au protestat din nou, nemulțumiți de întârzierile salariale și de situația critică la Căile Ferate din Moldova. Aproape 5 000 de angajați nu și-au primit salariile de luni bune, iar mulți dintre ei spun că nu mai pot face față datoriilor. „Cum să trăiești fără salariu?”, „Copiii noștri duc foame”, „Cel sătul pe cel flămând nu-l crede” – sunt doar câteva dintre mesajele scrise pe pancartele protestatarilor, transmite IPN.

Guvernul promite măsuri pentru salvarea CFM. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a anunțat că, timp de patru luni, statul va oferi lunar motorină din rezervele sale, astfel încât activitatea întreprinderii să continue. În plus, vor fi alocate 75 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii, iar sectorul Fălciu va beneficia de finanțări suplimentare. „Obiectivul numărul unu este plata salariilor angajaților CFM, iar în acest sens se lucrează, Guvernul este alături de feroviari”, a declarat ministrul Bolea.

La rândul său, directorul nou al CFM, Sergiu Cotelnic, a recunoscut că situația este dificilă și a adăugat că restanțele salariale sunt prioritatea sa. Șeful Căilor Ferate a promis că în două luni vor fi achitate salariile restante pentru cel puțin trei luni. „Luni am programată o ședință, în care voi detalia toți pașii noștri, pentru a ieși din această situație”, a adăugat Sergiu Cotelnic, îndemnând angajații să fie solidari.

Sindicatele susțin că nu este suficientă achitarea restanțelor și că este necesar un plan clar pentru redresarea sectorului feroviar. Președintele Confederației Naționale a Sindicatelor, Igor Zubcu, afirmă că discuțiile cu autoritățile sunt în desfășurare și că se va insista asupra unei soluții pe termen lung.

„Calea Ferată este un sector strategic, iar dezvoltarea ei trebuie să fie o prioritate națională. Nu putem vorbi doar despre achitarea salariilor, trebuie să vedem ce facem mai departe cu acest domeniu vital pentru țară”, a declarat șeful sindicaliștilor.

Protestatarii spun că și-au pierdut speranța și că se simt abandonați. Un angajat CFM a criticat dur autoritățile, spunând că, deși feroviarii au susținut mereu guvernarea, acum sunt ignorați. El a povestit că, în trecut, trenurile circulau cu 100 km/h, iar acum abia de ating 40 km/h. „Noi nu suntem vinovați cu nimic, vrem doar salariile noastre. Nu cerem nimic în plus, doar ceea ce ni se cuvine”, a spus feroviarul protestatar.

„Uitați-vă la acest TVC nemaivăzut. Suntem în secolul XXI, iar noi ne-am adunat aici să cerem un salariu mizer de câteva mii de lei. E rușinos!”, a adăugat un alt angajat al CFM.

Alți feroviari au reiterat că nu au bani de trai și nici să-și trimită copiii la grădiniță sau la școală.

Potrivit Federației Sindicale a Feroviarilor, lipsa resurselor financiare afectează grav întreaga activitate a CFM, generând probleme logistice și un deficit de motorină. Sindicaliștii cer intervenția urgentă a Guvernului pentru a evita blocarea totală a sistemului feroviar și solicită compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale. Ei avertizează că, fără măsuri concrete, transportul feroviar din Moldova riscă să ajungă în colaps.

Ministrul energiei, Dorin Junghietu, a efectuat o vizită la Terminalul petrolier din Portul internațional liber Giurgiulești, principalul punct de intrare în țară a produselor petroliere. Vizita are loc în contextul planurilor autorităților de a asigura, începând cu anul 2026, stocuri strategice de carburanți, care să acopere cel puțin 90 de zile de import net mediu sau 61 de zile de consum intern, tranmite IPN.

Terminalul, operat de compania Danube Logistics SRL, este în funcțiune din 2007 și dispune de capacități de depozitare de peste 63 de mii de metri cubi. În prezent, cinci rezervoare sunt utilizate pentru motorină, iar alte trei pentru benzină. Infrastructura permite încărcarea simultană a patru camioane și include și o linie feroviară cu ecartament mixt, folosită la încărcare și descărcare.

Ministrul a discutat cu administrația portului despre planurile de extindere a parcului industrial din zonă, unde activează în prezent 50 de companii, cu investiții totale de 137 de milioane de euro.

Un alt subiect abordat a fost și alimentarea cu gaze naturale. Potrivit autorităților, volumul actual, de 650 de metri cubi pe oră, nu acoperă nevoile pentru uscarea cerealelor și alte procese tehnologice. Pentru buna funcționare a portului, este necesară majorarea capacității de livrare la 2500 de metri cubi pe oră.

📢 IPN este și pe Google News. Abonați-vă!

0 FacebookTwitterPinterestEmail
1 IANUARIE, 2025