În funcție de unde le vine factura, proprietarii sau chiriașii de apartamente din Chișinău au parte de informații diferite despre consumul de agent termic pentru încălzirea locuinței. Dacă îi unele facturi este inclusă și informația despre consumul total per bloc, în altele este prezentat doar consumul pentru apartamentul pentru care se emite factura. Specialiștii contactați de IPN spun că nu este vorba de o încălcare a drepturilor consumatorului și că fiecare poate solicita informația de care are nevoie de la gestionarul blocului locativ.
Cazul a fost sesizat de către un proprietar de apartament căruia i-a venit un nou model de chitanță pentru serviciile de termificare. Persoana spune că, până acum, în factura care îi venea de la întreprinderea municipală „Infocom”, erau indicate și datele contorului de branșament, adică consumul total per bloc, precum și informații despre suprafață blocului și suprafața propriului apartament. Astfel, putea verifica dacă i s-a calculat corect consumul. În noul model de chitanță, emisă de Centrul de calcul al SA „Termoelectrica”, este indicat doar consumul individual.
Natalia Ilașciuc, inspector în cadrul Agenției Naționale pentru Protecția consumatorului, a declarat că alte date decât cele incluse în factură pot fi solicitate de către consumator de la gestionarul blocului locativ, printr-un demers. Nu este o încălcare a drepturilor consumatorului faptul că în unele facturi nu este inclusă și informația despre consumul total per bloc. Fiecare poate solicita informația respectivă de la gestionarul blocului locativ.
Furnizorul de agent termic din capitală, SA „Termoelectrica”, menționează într-un răspuns la solicitare adresată de către IPN că modificarea modelului de factură nu este o noutate la nivel de municipiu, ci vizează un anumit gestionar de bloc locativ, care a luat decizia să renunțe la serviciile prestate de către „Infocom” și a solicitat încheierea unui contract de prestări servicii de intermediar la decontări cu SA „Termoelectrica”. Centrului de calcul îi revine responsabilitatea de efectuare a calculelor, emitere a documentelor de plată și încasarea plăților din numele gestionarul blocului locativ în contul stingerii datoriilor acestuia față de furnizor.
În ceea ce privește datele privind consumul total pe bloc, este o informație pe care o deține gestionarul blocului și poate fi obținută de către orice locatar, la solicitare. „Termoelectrica” menționează că datele cu privire la volumele de energie termică calculate lunar pentru întreg blocul locativ, precum și alte date aferente (suprafața totală încălzită etc.) nu sunt incluse în documentele de plată pentru locatari deoarece nu există forma și conținutul acestora reglementate în legislația națională, iar acestea au fost emise în baza prevederilor contractului de prestări servicii. Toate datele relevante pentru fiecare apartament în parte sunt specificate în documentele respective și vizează doar apartamentul concret.
Ex-directorul Agenției pentru Reglementare în Energetică, expertul IDIS „Viitorul” Victor Parlicov, a declarat pentru IPN că apartamentul individual nu este consumator. Consumator e gestionarul fondului locativ. „Termoelectrica” trebuie să factureze conform datelor gestionarului. Respectiv, n-ar trebui sa fie o problemă. Potrivit expertului, indicațiile contorului de la bloc nu sunt secrete, locuitorii pot decide ca datele respective sa fie publicate chiar de gestionar – până la urmă, acesta gestionează în numele locatarilor. La fel, suprafețele din bloc nu se schimbă de la o luna la alta.
Victor Parlicov a menționat că, în final, dacă și exista o problemă undeva, trebuie rezolvată cu gestionarul. Totodată, pe viitor, pentru a elimina orice dubii, locuitorii pot decide să treacă de la contracte „la bloc” (cu livrarea pe verticală a agentului termic) la contracte individuale, cu contor pe fiecare apartament (în baza distribuției orizontale a agentului termic). Deja există un proiect pilot în acest sens, la Botanica, și marea majoritate a oamenilor sunt satisfăcuți: își reglează consumul cum au nevoie și plătește fiecare după cum consumă – în baza contoarelor individuale.
În prezent „Termoelectrica” livrează agent termic în peste 200 de mii de apartamente din Chișinău, dintre care 77 de mii beneficiază de serviciile de facturare la centrul de calcul al întreprinderii. În cazul a peste 110 mii de apartamente sunt accesate serviciile „Infocom”, iar restul își fac calculele de sine stătător.