Interesul găgăuz în negocierile privind coaliția de guvernământ: mișcarea socialiștilor și șansa pentru ACUM, OP-ED

Print Send by email
06:11, 22 Apr 2019

Interesul găgăuz în negocierile privind coaliția de guvernământ: mișcarea socialiștilor și șansa pentru ACUM, OP-ED

 

 
Niciun obstacol evident pentru ca formațiunile Maiei Sandu și Andrei Năstase să aducă „proiectele găgăuze de legi” în sfera preocupării lor și să elaboreze o poziție echilibrată în acest sens, acceptabilă pentru liderii de la Comrat. Aceasta ar contribui la eliminarea parțială a barierei dintre locuitorii autonomiei și actualii reprezentanți ai dreptei, dând startul istoriei lor politice în Găgăuzia...


 

Veaceslav Craciun
 

Una din condițiile formulate de Partidul Socialiștilor pentru constituirea majorității parlamentare cu blocul ACUM a fost adoptarea unui pachet de legi privind statutul autonomiei găgăuze. Deși ulterior negocierile au eșuat, este simbolică includerea tematicii regionale în convorbirile de acest nivel. Deja depinde de consecvența socialiștilor, poziția conducerii autonomiei și dorința și voința dreptei de a depăși neîncrederea electoratului găgăuz ca „tema găgăuză” să rămână în calitate de subiect al consultărilor pentru viitoarea coaliție și elaborarea politicilor de guvernare.

Proiectele de legi găgăuze

Declarația privind condițiile în care socialiștii sunt gata să poarte negocieri a fost făcută publică în urma ședinței Consiliului republican al PSRM. Punctul despre Găgăuzia a făcut parte din blocul de inițiative, determinat de socialiști drept prioritare. Astfel, ei au marcat angajamentul partidului de a insista în cadrul oricăror eventuale consultări asupra implementării acestuia.

Noțiunea de „pachet de legi găgăuze” include trei inițiative legislative, elaborate încă în anul 2016 în cadrul Grupului de lucru al deputaților Parlamentului Republicii Moldova și Adunării populare a Gagauz-Yeri (APG-Y). În anul 2017, două dintre ele au ajuns până la examinarea  în sesiune parlamentară și chiar au fost adoptate în prima și a doua lectură. Vorba e despre amendarea și completarea unei serii de legi republicane -  „Legea cu privire la administrația publică locală”, „Legea privind descentralizarea administrativă” și „Legea privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova”. Schimbările aveau ca scop de a detașa pe cale legislativă organele puterii ale Gagauz-Yeri, și anume APG-Y, Bașkanul și Comitetul executiv, într-un nivel separat al administrației publice. Prin actualele norme ele sunt atribuite nivelului doi, de rând cu autoritățile publice din raioane și municipiile Bălți și Chișinău. În afară de aceasta, amendamentele urmau să reflecte în legislația republicană competențele Găgăuziei privind soluționarea chestiunilor privind propria ei organizare  administrativă.

Dar majoritatea parlamentară a votat pentru expunerea redactată a legilor, propusă de comisia juridică. Intervenția în textul proiectelor n-a fost acceptată la Comrat, considerându-se că aceasta le-a lipsit de orice sens. În rezultat, la solicitarea conducerii autonomiei, președintele Dodon a respins inițiativele.

Cea de-a treia inițiativă solicita modificarea „Legii cu privire la statutul juridic special al Gagauz-Yeri”. Deputații găgăuzi propuneau să introducă clauza că Parlamentul Republicii Moldova nu este în drept să modifice această lege în mod unilateral, fără acordul Adunării populare. Legea în cauză a generat cele mai multe obiecții din partea deputaților moldoveni și nu a fost votată.

Găgăuzia pentru socialiști sau socialiștii pentru Găgăuzia?

Decizia  socialiștilor de a face acest deziderat parte componentă a poziției lor în cadrul negocierilor este motivată. Întrebarea e cine anume a vorbit despre interesul găgăuz, plasându-l la nivel național.

Socialiștii le datorează alegătorilor găgăuzi cea mai masivă susținere în alegerile trecute. Dacă ar lipsi barem tentativa de a mișca soluționarea chestiunilor legate de regiune, aceasta ar dăuna popularității partidului în autonomie. Totodată, povestea cu numărul circumscripțiilor pe teritoriul autonomiei i-a învățat pe socialiști să fie mai rezervați în sensul promisiunilor. Atunci, în procesul reformei electorale, șeful statului le-a promis ajutor autorităților din autonomie în obținerea mai întâi a cinci, iar apoi, a trei circumscripții, dar în final locuitorii Găgăuziei au dispus de doar două circumscripții.

Se poate presupune, că atenția socialiștilor pentru problematica găgăuză e determinată și de poziția bașkanului Irina Vlah. Echipa bașcanului a avut un rol semnificativ, posibil determinant în succesul electoral al socialiștilor în regiune. Iată de ce ar fi logic ca de pe pozițiile ei să se insiste asupra unor dividende pentru regiune și să se aștepte din partea PSRM realizarea unei funcții de bază a instituției politice, care constă în formularea și promovarea intereselor unor grupuri sociale distincte.

În timpul alegerilor, Gagauz-Yeri a apucat să fie sursa electorală a socialiștilor. După 24 februarie, deja socialiștii devin instrumentul politic pentru Găgăuzia. Probabil, anume acest principiu începe să se developeze în acțiunile conducerii autonomiei. Cel puțin, există și temeiuri și posibilități pentru aceasta.

O șansă pentru ACUM

„Proiectele de legi găgăuze”, cu excepția unuia dintre ele, privitor la amendarea „Legii privind statutul juridic special al Gagauz-Yeri”, nu presupune modificarea esențială a legislației. De fapt, prin ele doar se consolidează competențele deja existențe în legea privind autonomia găgăuză. Mai mult, în lista cerințelor pe care Comratul le înaintează autorităților centrale, aceasta nu este un subiect prioritar.

Dar și etalarea listei complete de pretenții ar fi un pas neproductiv și șubred. Plasând întregul set de chestiuni în zona politicului și speculației, Comratul ar pierde posibilitatea examinării minuțioase a cerințelor sale. Iar Partidul Socialiștilor, cu pedalarea excesivă a tematicii găgăuze, ar bloca consultările privind crearea majorității de guvernământ.

Din aceste considerente, decizia de a se limita la invocarea „proiectelor de legi găgăuze” e întemeiată și, mai mult, îi oferă dreptei din blocul ACUM posibilitatea de a intra în încrederea locuitorilor Găgăuziei.

Declarația PSRM menționează că proiectele Grupului de lucru al deputaților Parlamentului și APG-Y au fost elaborate cu susținerea instituțiilor europene și OSCE. Grupul a fost sprijinit financiar de Ambasada Suediei în RM. În cadrul activității lor, deputații au vizitat autonomiile țărilor din UE, în special, Tirolul de Sud, Wales și insulele Aland. În dările de seamă după deplasări, aleșii poporului notau că studierea experienței europene poate fi de folos în eliminarea contradicțiilor cu Autonomia găgăuză.
 
Cu alte cuvinte, niciun obstacol evident pentru ca formațiunile Maiei Sandu și Andrei Năstase să includă „proiectele găgăuze de legi” în sfera preocupării lor și să elaboreze o poziție echilibrată în acest sens, acceptabilă pentru liderii de la Comrat. Aceasta ar contribui la eliminarea parțială a barierei dintre locuitorii autonomiei și actualii reprezentanți ai dreptei, dând startul istoriei lor politice în Găgăuzia.

 
Veaceslav Craciun, Comrat

 


IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacției. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacției.

06:11, 22 Apr 2019
Principalul, scurt pe doi – Sinteza IPN din 22 aprilie 2019
Societatea moldovenească înțelege mai puțin decât ar avea dreptul într-o societate bazată pe transparență și mai puțin decât i-ar fi util pentru a-și organiza viața, din declarațiile și acțiunilor celor…
06:01, 23 Apr 2019

Alte știri

06 Iunie 2018
RSS
Valeria Biagiotti: Italia sprijină soluționarea conflictului transnistrean și nevoia de securitate a Moldovei
free
Valeria Biagiotti: Acordul privind pensiile moldovenilor este primul parafat de Italia după mulți ani
free
Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
free
09 Aprilie 2019
Alegeri amânate în Găgăuzia și datoria politică a lui Igor Dodon. De ce situația din regiune depinde de scenariile de constituire a puterii în țară? OP-ED
free
05 Iunie 2018
Lucruri previzibile post-factum
free
Reapropierea dintre UE și Rusia poate spori simpatiile moldovenilor pentru Uniunea Euroasiatică, opinie
free
Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
free
08 Aprilie 2019
Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
free
03 Iunie 2018
Poliția a intervenit pentru a calma un alegător băut
free
04 Iunie 2018
Limitele patriotismului. Unde se sfârșește respectul față de sine la găgăuzi și începe dragostea față de Rusia? OP-ED
free
06 Aprilie 2019
Igor Volnițchi: În cazul unei înțelegeri PSRM-ACUM, ea trebuie să aibă loc ținându-se cont de opinia partenerilor externi
free
03 Iunie 2018
Andrian Candu: Să câștige cel care este mai bun și dorit de orășeni
free
04 Aprilie 2019
Impozitele mari pe care le achită angajatorii îi fac să dea salarii „în plic”, expert
free
05 Aprilie 2019
Republica Moldova este în pragul unei crize politice, jurnalist
free
03 Aprilie 2019
Pentru formarea coaliției de guvernare se va ajunge la un consens și nu va fi nevoie de anticipate, opinie
free
Cele mai probabile scenarii sunt fie alegeri anticipate, fie o coaliție PDM-PSRM, analiști
free
01 Aprilie 2019
Gesturile de politică externă ale președintelui Dodon reprezintă o anomalie pentru regiune, opinie
free
31 Mai 2018
Legile sunt bune, iar justiția e strâmbă! Cine-i de vină?
free
29 Martie 2019
Igor Boțan: Cea mai „naturală” coaliție în legislativ este cea formată din PDM și PSRM
free
31 Mai 2018
Actuala campanie electorală a fost interesantă ca niciodată, opinie
free

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Interviu IPN: Evoluția relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea EuropeanăConferințe IPN [HD] | Patimi, iertarea și împăcarea în politică
Conferințe IPN [HD] | PENSIONARUL PIOTR BEJENARIConferințe IPN [HD] | Blocul ,,UNIREA" : ,,Unioniștii VOR MERGE uniți în electorală"
Vezi toate
banner creditex