Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
Print Send by email
12:59, 28 Iul 2017

Multe din cele spuse mai sus despre PDM ar putea fi atribuite și altui pretendent la putere, PSRM, care este și el la fel de hotărât în proiecte și acțiuni, dar la fel și de riscant, „pe muchie”. Oare cum ne va influența viața de după 2018 încolo un eventual „cocktail Molotov” PDM-PSRM?
---

Promotorii schimbării sistemului electoral au câștigat partida detașat. O partidă de șah în stil de mare maestru internațional, cu multe mișcări înainte calculate și combinații pregătite de acasă. O simfonie interpretată de toate instrumentele orchestrei pe note, impecabil, de multe ori cu artiști infiltrați în sală, sub bagheta inspirată a dirijorului, aflat mai mult în culise. Sau, s-a mai spus: o caravană bine dotată și bine închegată care merge sigur înainte spre scopul propus, sub lătratul câinilor mai mari și mai mici.  

Pericol real sau imaginar?

De unde atunci impresia de alertă, de pericol chiar? Din efectul pe care îl va produce această reformă electorală importantă și despre care avertizează oponenții interni și externi? Nu în acea măsură, pentru că efectele vor deveni foarte clare nu mai devreme decât sfârșitul anului viitor sau poate chiar peste ani și ani. Mai degrabă, senzația vine exact din stilul acesta aproape perfect de obținere a scopurilor politice cu care nu am fost prea obișnuiți în ultimii ani de mesaje și acțiuni aproximative ale clasei politice, de hărțuieli reciproce ale partidelor de la guvernare, dar și ale celor din opoziție. Ce forță atât de organizată vine sau a venit deja peste Moldova, cum va fi folosită ea, de către cine, în interesele cui? Înger sau Demon, pogorât peste noi?

S-ar putea ca modul în care a fost gestionată situația în jurul sistemului electoral să verse anumită lumină asupra modului în care va fi gestionată în anii ce vin Republica Moldova. S-ar putea ca modul în care a fost promovat noul sistem electoral să devină un simbol, un prevestitor al înseși forței/forțelor politice care vin să guverneze Moldova. De aceea, la această etapă, poate fi util să examinăm mai atent nu atât ce au făcut, pentru că încă nu putem aprecia foarte obiectiv, cât cum au făcut această lucrare promotorii, în special, Partidul Democrat din Moldova.

Capacități neordinare și procedee interzise

Astfel, trebuie apreciată capacitatea de organizare a PDM la etapele de planificare și realizare a scopului propus, dar și de promovare post-factum a rezultatului obținut. Este o noutate absolută pentru Republica Moldova din ultimii opt ani de guvernare, când ceva se face conform unor planuri care se elaborează profesionist. Se zice că un merit mare îi aparține aici liderului, deja și formal, al partidului, Vlad Plahotniuc. Cu tot respectul pentru oponenții proiectului de schimbare a sistemului electoral, dar nimeni dintre ei nu s-a ridicat la un astfel de grad de organizare și nu se știe dacă, în condiții similare, ar fi cineva în stare să se ridice.

Este adevărat, că oponenții ar putea avea dreptate, cel puțin parțial, afirmând că PDM a utilizat procedee, resurse și finanțe interzise de lege pentru atingerea scopurilor și aici ar putea fi vorba de una dintre liniile roșii trecute sau foarte aproape de a fi trecute.

Așteptări reale și speculate

PDM a știut să identifice și să folosească mai bine decât oricine altul așteptările societății de schimbare, în general, dar și de schimbare a clasei politice în particular, ca și condiție a schimbărilor generale. Cine dintre noi, membrii societății, nu și-a dorit schimbări în modul în care își duce traiul și în care statul îi protejează viața și interesele? Cine nu este marcat de dezamăgirile legate de prestația clasei politice?

Pe de altă parte, PDM este învinuit de manipulare și nesinceritate în dialogul cu societatea, pentru că a schimbat radical datele problemei în acest dialog. Campania mare, bazată pe tehnologii bine puse la punct, de promovare a schimbărilor în domeniul electoral, s-a bazat în cea mai mare parte pe posibilitatea cetățenilor de a rechema deputații care nu au făcut față. În varianta finală a legii, această prevedere nu se regăsește, or, în mod normal, nu se mai poate face trimitere la suportul mare al societății pentru astfel de schimbări radicale și controversate. Inițiativa ar fi avut un alt grad de sinceritate, dacă noile prevederi ar fi intrat în vigoare în următorul ciclu electoral și nu la alegerile parlamentare din 2018. Iar un rezultat bazat, fie și parțial, pe manipulare și nesinceritate nu are de unde fi benefic pentru toată lumea și nu are cum să protejeze liniile roșii dintre interesele strict politice și cele ale societății.

Virtuozitate politică și riscul sângelui

PDM a reușit performanța unui consens foarte larg în Parlamentul Republicii Moldova pentru adoptarea respectivei legi și astfel de consensuri au existat foarte puține în istoria legislativului țării. A știut să-și facă aliați din oponenții de cândva, să-i marginalizeze pe acei aliați care nu au acceptat oferta, să-și asigure suportul principalei forțe de opoziție, PSRM, într-o situație în care a avut suficiente mandate pentru a vota doar în componența coaliției majoritare. Cazul adoptării, promulgării, dar și al publicării în Monitorul Oficial cu intrarea în vigoare în termen record, poate fi considerat un act de virtuozitate politică, dacă nu ar exista și alte fațete ale situației.

Se pare că pentru prima dată în istoria țării, guvernarea s-a protejat de masele ieșite la protestul împotriva adoptării prin alte mase de oameni, poziționate chiar în ușa Parlamentului. Chiar dacă e să dăm crezare PDM că nu avut nicio treabă cu organizarea mitingului pro-adoptare, un partid de guvernământ de bună credință a fost obligat să evite crearea situației, când, măcar și la nivel teoretic,putea curge sânge într-o încăierare dintre cele două grupuri de manifestanți. A fost trecută în acest caz linia roșie sau nu? S-a mers și aici pe muchie? Oponenții mai vorbesc și despre metode mai puțin ortodoxe de obținere a „consensului larg parlamentar”, inclusiv corupere, șantaj, presiune, arestări. Chiar dacă nimic-nimic dintre acestea nu sunt adevărate, contează percepția largă în societate că este anume așa, iar aceasta înseamnă că, oricum, eventual în alte domenii decât acestea, liniile roșii au fost sau sunt trecute, sau amenințate.

Mulți pași fără unul

PDM a făcut extrem de multe eforturi pentru a ține cont de recomandările Comisiei de la Veneția, mai multe nu a făcut în situații similare nimeni și nu se știe dacă ar fi capabil altul cineva să facă. A dat dovadă de conștientizare a faptului că de aceasta depind în mod crucial relațiile cu practic toți partenerii de dezvoltare, respectiv, soarta cursului european al țării, promotor al căruia susține că este. Delegațiile foarte solide la Veneția și Bruxelles, dezbaterile ample, fără precedent de ample, sub egida Parlamentului și a unor ONG-uri sunt doar unele dintre exemplele relevante.

Dar PDM nu a făcut pasul principal pentru a fi în concordanță cu așteptările partenerilor de dezvoltare, aceleași așteptări ale tuturor partenerilor de dezvoltare – nu a renunțat sau cel puțin nu a amânat adoptarea legii, iar aceasta înseamnă evident apropierea de altă linie roșie. Consensul obținut în Parlament a fost unul tehnic, de conjunctură politică, dar care a generat și mai multă dezbinare în societatea și așa dezbinată. Este vina oponenților politici care nu au acceptat invitația la dezbateri, dar, în aceeași măsură vorbește despre nedorința sau incapacitatea partidului de guvernământ, de la care totdeauna se cere mai mult decât de la opoziție, să asigură un consens de esență, nu doar tehnic. Poate și mai îngrijorător pentru partenerii de dezvoltare este faptul că guvernarea nu a dorit sau nu a fost capabilă să asigure un dialog consensual și cu multe dintre ONG cu mari capacități de expertiză, care s-au opus schimbării sistemului electoral sau cel puțin în formula propusă de guvernare, dar care se bucură de multă încredere în fața acelorași parteneri de dezvoltare. Indirect, despre aceasta vorbește și intenția de a reduce accesul multor ONG-uri la finanțarea externă, după modele nesalutate de democrațiile avansate. O altă linie se întrezărește la orizont?

Actoria geopolitica și riscurile

Pentru prima dată în istoria țării, PDM a transformat Republica Moldova din obiect al relațiilor internaționale în subiect, din spectator în actor, inclusiv în jocurile geopolitice dintre Est și Vest. De exemplu, pentru prima dată, Moldova și-a atribuit un rol activ, hotărât, în raport cu Federația Rusă, în condițiile când până acum abia dacă reacționa la acțiunile de multe ori neprietenești ale acesteia. Expulzarea diplomaților, interdicția impusă vicepremierului rus Rogozin de a veni în Moldova cu un avion militar, precum și unor deputați și artiști ruși de a se deplasa în regiunea transnistreană pentru a participa la manifestații organizate în mod unilateral de regimul separatist sunt doar ultimele exemple. Dar cea mai relevantă acțiune o constituie Declarația adoptată recent de Parlament prin care se cere în mod oficial Federației Ruse să-și retragă trupele militare care staționează nelegal pe teritoriul Republicii Moldova și constituie un pilon al regimului separatist din zona de dislocare. Un astfel de document nu a existat până acum, iar aceasta înseamnă că abia acum comunitatea internațională interesată a obținut un motiv oficial să sprijine Republica Moldova în această problemă crucială.

Dar, există multe semnalmente că această atitudine a guvernării moldovenești a fost adoptată în contextul interesului de a schimba sistemul electoral. Cel puțin, ambele teme au fost promovate de către reprezentanții Chișinăului împreună și, practic, în același timp și la Bruxelles, și la Washington. Astfel, putem bănui intenția guvernării de a specula interesul Occidentului în raport cu Rusia, pentru a obține sprijinul în proiectul său politic cu privire la sistemul electoral. Iar caracterul speculativ într-o problemă geopolitică poate comporta riscuri pe care Chișinăul să nu fie în stare să le gestioneze. Riscuri de diferite genuri, inclusiv de ordin militar.

Cocktail Molotov

Modul hotărât, profesionist din punct de vedere politic, dar deseori foarte riscant, pe muchie, pe care l-a folosit până acum în interior și în exterior PDM în gestionarea situației privind sistemul electoral ne poate sugera anumite răspunsuri privind perspectivele pe care le poate avea cetățeanul, societatea moldovenească și statul Republica Moldova, în caz dacă PDM își atinge unul din scopurile neanunțate ale reformei electorale: menținerea puterii și, eventual, extinderea influenței sale politice în țară.

Multe din cele spuse mai sus despre PDM ar putea fi atribuite și altui pretendent la putere, PSRM, care este și el la fel de hotărât în proiecte și acțiuni, dar la fel și de riscant, „pe muchie”, și orientat în direcții opuse. Oare cum ne va influența viața de după 2018 încolo un eventual „cocktail Molotov” PDM-PSRM?

Câtă dreptate să aibă reprezentantul unuia dintre partenerii de dezvoltare, Ambasada Statelor Unite la Chișinău, care afirmă că „adoptarea Codului Electoral revizuit pune la îndoială obiectivul declarat al Guvernului privind un viitor democratic și european pentru oamenii din Moldova”?

Valeriu Vasilică, IPN


(2) comentarii
Lilu
13:32, 28 Iulie 2017

Sistemul mixt a fost mereu sistemul cerut de popor. Mereu ne-am dorit ca sa ne alegem deputatii direct. https://www.youtube.com/watch?v=cCmtEw4NroM

Alexei Axan
07:19, 29 Iulie 2017

Foarte bună analiză. Se memorează ușor niște imagini pe care autorul le-a plasat foarte inspirat. Negreșit a reușit! Felicitări!

Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Transparency International Moldova

Notă de poziție: Noile modificări la Legea cetățeniei Republicii Moldova - un risc de legalizare a mijloacelor financiare de origine frauduloasă

DORfest.md

DORfest: 2 zile de celebrare a Spiritului și Tradițiilor strămoșești

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Președintele  CNO este învinuit de spălare de mijloace financiare bugetare.Conferințe IPN [HD] | Rezultatele lotului național la Campionatului Mondial de Muaythai.
Conferințe IPN [HD] | UNIREA - ODIP. Bilanțul Caravanei Unirii.Conferințe IPN [HD] |Implicarea copiilor în munci - normalitate sau exploatare prin muncă?
Vezi toate
banner creditex