Imaginea liderului va trage după sine Partidul Forţa Poporului, dar nu este suficient, CAMPANIE IPN

La 30 noiembrie au loc alegeri parlamentare în Republica Moldova. O parte din partidele politice deja au început, oficial sau neoficial, activităţile electorale, altele încă nu. Agenţia IPN şi-a propus să fixeze „portretele” formaţiunilor politice, înregistrate în percepţia societăţii, până la declanşarea oficială a campaniei electorale. Credem că este un exerciţiu util pentru electoratul din Moldova care va obţine informaţie concentrată suplimentară de care va putea ţine cont în ziua alegerilor, dar şi pentru înseşi partide care vor obţine indicii în plus pentru corectarea imaginii. S-ar putea ca acest tablou să prindă bine şi pentru o mai bună înţelegere între ceea ce vrea să fie şi ceea ce este în realitate un partid sau altul din Republica Moldova. În acest scop, mai mulţi experţi au fost solicitaţi să se exprime vizavi de şansele partidelor de a ajunge în viitorul legislativ, cum şi-au îndeplinit promisiunile făcute la fostele alegeri, eventualele coaliţii, subiecte, tactici şi strategii pe care acestea le vor utiliza pentru a se impune mai mult în faţa electoratului. Formaţiunile politice sunt prezentate în ordinea dictată de numărul mandatelor deţinute în actualul legislativ şi scorul electoral obţinut în ultimele alegeri parlamentare, desfăşurate în anul 2010.
---

Partidul Forţa Poporului a fost înregistrat în 2013 şi îl are ca lider pe Nicolae Chirtoacă. Experţii apreciază că partidul are o imagine bună datorită liderului, dar istoria scurtă de existenţă şi inactivitatea înainte de alegeri nu-i dă şanse de trecere a pragului electoral în această toamnă.

Politologul Olga Nicolenco, expert în strategii electorale, a spus că imaginea partidului este bună, în primul rând datorită liderului Nicolae Chirtoacă. Expertul  mai spune că formaţiunea, fiind un partid nou, format de la zero, va avea nevoie de parteneri politici, pentru a accede în Parlament.

Olga Nicolenco e de părere că punctele forte ale partidului le reprezintă liderul, echipa responsabilă, reprezentanţii în raioane şi în sate. Punctele slabe sunt considerate faptul că e puţin mediatizat (cu excepţia liderului), lipseşte pe reţele de socializare, o modestă susţinere financiară. În campania electorală formaţiunea se poate axa pe teme precum lupta împotriva corupţiei, diverse aspecte sociale, reforma militară şi a justiţiei, businessul mic şi mijlociu, conflictul transnistrean. Olga Nicolenco recomandă formaţiunii să utilizeze în campania electorală abordarea alegătorilor de la uşă la uşă, abordarea agenţilor economici, prezenţa pe reţelele de socializare şi mediatizarea şi altor membri ai echipei.

Politologul Denis Cenuşa spune că Partidul Forţa Poporului are un lider formator de opinie publică bine cotat, fost ambasador, care are şanse să împingă partidul înainte. În acelaşi timp, expertul apreciază că politicianul are puţin timp, partidul său având o istorie scurtă şi nu vede o mobilizare pentru o pregătire cât de modestă în campania electorală. Denis Cenuşa consideră că imaginea liderului poate ajuta partidul în eventualitatea lansării cu adevărat în politică, dar acum partidul e mai degrabă pasiv decât activ şi nu crede că cineva ar putea să accepte să se asocieze cu acesta pentru a crea un bloc înainte de alegeri.

Vicedirectorul Institutului de Cercetări Juridice şi Politice al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Victor Juc, spune că Partidul Forţa Poporului a fost gândit ca o mişcare, ca o forţă a treia, considerându-se că guvernarea şi opoziţia parlamentară se erodează şi a fost nevoie să vină o nouă putere în frunte cu Nicolae Chirtoacă, cu o imagine de analist politic bun, cu o gândire sistemică.

Expertul consideră că partidul a pornit bine, dar s-a înecat în cotidian deoarece este nevoie de bani, de oameni care să se jertfească, să meargă prin teritoriu în weekend. Victor Juc nu crede că formaţiunea va acumula prea multe voturi, chiar dacă liderul va încerca să tragă partidul după sine. De asemenea, mai crede că poporul moldovenesc este conservator şi rareori îşi schimbă opţiunile la alegeri, iar la alegerile din toamnă nu vom avea o forţă a treia deoarece prea multe partide mizează acum să devină această forţă a treia.
---

În cadrul acestei campanii IPN a publicat materiale despre aprecierile date de către experţi Partidului Comuniştilor din Republica Moldova, Partidului Liberal Democrat din Moldova, Partidului Democrat din Moldova, Partidului Liberal, Partidului Liberal Reformator, Partidul ui Renaştere, Partidului Socialiştilor din Republica Moldova, Partidului Acţiunea Democratică, Partidului Naţional Liberal şi Mişcării Populare „Antimafie”., Partidului Popular din Republica Moldova, şi Partidului Verde Ecologist şi Partidului Regiunilor din Moldova şi Partidului Democraţia Acasă.

Mariana Galben, IPN

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.