La 30 noiembrie au loc alegeri parlamentare în Republica Moldova. O parte din partidele politice deja au început, oficial sau neoficial, activităţile electorale, altele încă nu. Agenţia IPN şi-a propus să fixeze „portretele” formaţiunilor politice, înregistrate în percepţia societăţii, până la declanşarea oficială a campaniei electorale. Credem că este un exerciţiu util pentru electoratul din Moldova care va obţine informaţie concentrată suplimentară de care va putea ţine cont în ziua alegerilor, dar şi pentru înseşi partide care vor obţine indicii în plus pentru corectarea imaginii. S-ar putea ca acest tablou să prindă bine şi pentru o mai bună înţelegere între ceea ce vrea să fie şi ceea ce este în realitate un partid sau altul din Republica Moldova. În acest scop, mai mulţi experţi au fost solicitaţi să se exprime vizavi de şansele partidelor de a ajunge în viitorul legislativ, cum şi-au îndeplinit promisiunile făcute la fostele alegeri, eventualele coaliţii, subiecte, tactici şi strategii pe care acestea le vor utiliza pentru a se impune mai mult în faţa electoratului. Formaţiunile politice sunt prezentate în ordinea dictată de numărul mandatelor deţinute în actualul legislativ şi scorul electoral obţinut în ultimele alegeri parlamentare, desfăşurate în anul 2010.
---
Partidul Liberal Democrat din Moldova are acum o imagine în mare parte pozitivă, dar unele nereuşite ale guvernării şi faptul că liderul formaţiunii, Vlad Filat, a fost demis din funcţia de premier îi afectează imaginea. Cu toate acestea, PLDM are şanse să obţină un scor bun la alegerile din 30 noiembrie, chiar dacă repetarea succesului din 2010 ar fi o aspiraţie ambiţioasă.
Analistul Denis Cenuşa spune că PLDM va trece pragul electoral, iar sondajele făcute până acum îi prognozează un rezultat în jur de 20%, dar care poate creşte sau scade în funcţie de situaţia geopolitică. Expertul apreciază că PLDM este unul dintre principalele partide de la guvernare şi eventualele eşecuri înainte alegeri vor influenţa decizia pe ultima sută de metri a alegătorilor. Denis Cenuşă menţionează că imaginea formaţiunii este pozitivă, datorită relaţiilor cu UE, dar există un risc mare să piardă din voturi din cauza acţiunilor Rusiei. Analistul nu crede că PLDM va merge pe ideea creării unui bloc înainte de alegeri,dar cu siguranţă va avea nevoie de partide aliate pentru a forma o coaliţie de guvernare.
Ion Tăbârţă, vicedirector la Institutul de Consultanţă şi Analiză Politică „Politicon”, menţionează că PLDM este partidul principal din axa actuală a guvernării şi care şi-a îndeplinit promisiunile în ceea ce ţine de europenizarea ţării. Totodată, acest partid suferă la capitolul imagine, deoarece există campanii bine orchestrate cu scopul de a o diminua. De asemenea, o serie de lideri locali oportunişti au făcut deservicii acestui partid. Per total, imaginea pozitivă prevalează asupra celei negative. Expertul subliniază că în campania electorală formaţiunea va avea nevoie să-şi cureţe rândurile pentru a creşte imaginea pozitivă. Ion Tăbârţă consideră că, teoretic, PLDM are şanse să câştige mai multe mandate decât în 2010. Însă, spune el, atunci PLDM a luat pe ultima sută de metri mai multe voturi decât era bazinul său de alegători. Fiind în actul guvernării, imaginea formaţiunii s-a erodat. Ion Tăbârţă crede că limita de voturi pentru PLDM este între 25 şi 35 la sută. Dacă va avea o campanie reuşită, rezultatul se va apropia de 35%, dacă va mai proastă, va avea mai aproape de 25%.
Politologul Olga Nicolenco, spune că până acum câteva zile imaginea PLDM era bună, destul de reuşit resuscitată după mai multe eşecuri de reprezentare. În acelaşi timp, expertul crede că deficitul de timp până la alegeri va grăbi procesul de sudare a fisurilor de ultimă oră, apărute într-un moment extrem de nepotrivit în echipa liberal-democraţior. Olga Nicolenco este sigură că PLDM va fi în următorul legislativ, cu o reprezentare solidă, deşi repetarea rezultatului actual poate fi o aspiraţie extrem de ambiţioasă cu şanse egale de reuşită şi nereuşită, la momentul actual. În acelaşi timp, politologul menţionează că, odată atinsă performanţa, îi va permite formaţiunii să guverneze din cele mai importante funcţii în stat.
Analistul politic Nicolae Negru, este de părere că imaginea pozitivă a actualului premier, Iurie Leancă, se răsfrânge asupra formaţiunii, în acelaşi timp, populaţia ţine minte demiterea fostului premier, tot liberal-democrat, Vlad Filat, cu acuzaţia de corupţie. Cu toate acestea, analistul spune că sondajele efectuate arată că acuzaţiile nu au afectat foarte mult şansele acestei formaţiuni de a accede în viitorul Parlament şi este cotată ca fiind a doua după reprezentare în legislativul viitor.
Referindu-se la punctele forte şi cele slabe ale PLDM, Denis Cenuşa a menţionat că un punct forte ar fi schimbarea liderului informal. Potrivit lui, Iurie Leancă, actualul premier, s-a impus ca un lider informal al partidului şi a atins anumite succese. Punctul slab, spune expertul, este imaginea negativă a lui Vlad Filat. Denis Cenuşa subliniază că per ansamblu imaginea formată va crea obstacole în promovarea lui de mai departe.
Ion Tăbârţă spune că punctul forte al PLDM o reprezintă respectarea promisiunilor în ceea ce ţine de UE, de asemenea, acest partid are 2 locomotive electorale pronunţate precum Vlad Filat şi Iurie Leancă, are o reţea de structuri locale bine formată. Punctul slab o reprezintă faptul că în acest partid se va lovi dur atât din interior, cât şi din exterior.
Olga Nicolenco e de părere că puncte forte sunt capacitatea de consolidare în momente de restrişte, la fel, organizaţiile de partid în majoritatea localităţilor, pragmatism politic, abilităţi de negociere şi compromis, capacităţi organizatorice ale echipei, resurse mediatice şi o siglă clară. Puncte slabe sunt disensiunile de moment în echipă, deseori atenţia concentrată excesiv pe liderul partidului, în detrimentul altor lideri din echipă şi prezenţa mai modestă pe reţelele de socializare.
Nicolae Negru consideră că PLDM, dacă nu va atinge succesul de la alegerile precedente, atunci va ajunge aproape de acele rezultate. Analistul consideră că formaţiunea se bucură de susţinerea liderilor din Uniunea Europeană, ai Partidului Popular European, din care face parte şi PLDM, dar şi de susţinerea preşedintelui României, Traian Băsescu. Nicolae Negru crede că PLDM ar putea opta pentru crearea unui bloc pentru a intra în alegeri sau că cel puţin ar fi oportună o astfel de decizie. Expertul a amintit că alegerile precedente fiecare formaţiune din Alianţa pentru Integrare Europeană 1a intrat în campanie aparte, iar partidul Alianţa Moldova Noastră a luat atunci doar 2%, nu a trecut în legislativ, lipsind AIE, ulterior, de posibilitatea să aleagă preşedintele ţării.
Denis Cenuşa spune că deşi tardiv, dar acest partid a reuşit să-şi onoreze promisiunile, a reuşit liberalizarea regimului de vize cu UE, nu s-a întâmplat în 2012 cum a promis, ci în 2014, dar l-a obţinut şi acesta se asociază mai mult cu efortul liberal-democraţilor. Semnarea Acordului de Asociere cu UE, deşi nu a fost o promisiune directă, a reieşit din mesajele proeuropene pe care le-a promovat formaţiunea.
Olga Nicolenco la fel menţionează că sunt incontestabile realizările precum abolirea regimului de vize şi semnarea Acordului de Asociere cu UE, evident în conlucrare cu colegii de guvernare, actuali şi foşti. Expertul mai spune că, deşi s-a lucrat serios doar în ultimul an de guvernare, mai degrabă regretă multitudinea de proiecte ratate, decât solitudinea celor implementate.
Denis Cenuşa crede că în campania electorală PLDM se va baza pe mesajele care ţin de viitorul relaţiilor Moldovei cu UE, depunerea cererii pentru aderare la comunitatea europeană. Cât ţine de tacticile electorale abordate, expertul consideră că cel mai probabil PLDM va utiliza comunicarea cu electoratul din zonele rurale.
Ion Tăbârţă consideră că mesajul cheie din campania electorală îl va reprezenta integrarea în UE, relaţiile bune cu Uniunea Europeană şi SUA, dar şi ceea ce ţine de educaţie şi crearea locurilor de muncă.
Olga Nicolenco la fel apreciază că PLDM se va axa pe integrarea europeană, pe învăţământul modern, agricultură, conflictul transnistrean, e-guvernare (publicul tânăr), tendinţe de dezvoltare economică modernă. De asemenea, expertul crede că PLDM ar putea aborda campania de la uşă la uşă, de la om la om, cu o prezenţă mai activă pe reţele de socializare.
---
În cadrul acestei campanii IPN deja a publicat un material despre aprecierile date de către experţi Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.
Mariana Galben, IPN