AIE: digul s-a rupt. Scenarii pentru refacere sau pentru inundații și catastrofe? Cu post-scriptum
Print Send by email
14:10, 15 Feb 2013
Analiză IPN

Ruptura cea mare în AIE, despre care tot timpul vorbeau... mulți „clarvăzători”, s-a produs. Pentru generațiile mai tinere de cititori: este o parafrazare a lozincii vehiculate des în perioada sovietică privind iminența revoluției din 1917. Încă multă vreme se va discuta despre motivele reale ale denunțării acordului de constituire a Alianței pentru Integrare Europeană 2 (AIE) de către unul dintre partidele componente și acesta va rămâne un exercițiu util și necesar. Dar și mai util este să identificăm posibilele scenarii de evoluție a situației de criză, în speranță că actorii politici vor fi apți să aleagă în timp util variantele care ar preveni transferul de altercații de pe arena politică în cea socială, precum și deturnarea cursului european al țării.

Motivul motivelor

Și politicienii, și analiștii politici, și societatea în ansamblu tratează foarte diferit motivele denunțării Acordului AIE de către formațiunea premierului Vlad Filat și, probabil, fiecare dintre aceste părți are dreptate în felul său, o dreptate parțială a fiecăruia. De regulă, fiecare actor politic îi învinuiește pe ceilalți de provocarea acestei crize politice fără precedent, se pare. Dar există și un motiv comun, un fel de motiv al motivelor, pe care îl vehiculează cu toții, deși nu toți ajung să-l conștientizeze și să-l recunoască în măsură deplină. Acest motiv se numește „în Moldova nu merg reformele”. Nu merg nici într-un domeniu, indiferent dacă acesta este gestionat de unul dintre partidele aflate la guvernare sau de guvernare în ansamblu, sau dacă se consideră instituție „autonomă și independentă”. Deranjează, în special, corupția și justiția injustă care macină eforturi, speranțe și bugete. Atestăm această situație după trei ani de guvernare care își zice democratică și care a promis să guverneze mai bine în interior decât guvernările anterioare și să aducă țara mai aproape de Uniunea Europeană cu valorile și bunurile ei. Iar lumea continuă să trăiască prost sau chiar mai prost ca înainte. Înțelegem că „e ceva putred în Danemarca”. Cazul din Pădurea Domnească a arătat că instituțiile statului nu funcționează cum ar trebui să funcționeze într-o democrație sau funcționează și mai rău decât până la pretinsa „reformare”, sau funcționează doar pentru anumite cercuri și pentru sine.

Atestăm această situație cu doi ani înainte de încheierea mandatului AIE. Înțelegem că timp a rămas foarte și foarte puțin, dar totuși puțin a rămas. Înțelegem că dacă nu se întreprinde ceva extraordinar, ceva ieșit din comun, ceva care ar scoate guvernarea și societatea din obișnuință și rutină, șansele de îmbunătățire a vieții pe interior și de europenizare pe exterior se duc pe apa sâmbetei pentru multe decenii, dacă nu secole înainte. De ce nu am admite că gestul premierului Filat și al partidului său este anume acel „duș rece”, necesar întregii clase politice pentru a se trezi la realitate, la obligațiunile sale, pentru a recăpăta capacitatea de a-și aprecia autocritic activitatea de până acum? Și în acest caz ar trebui să admitem că este un gest curajos, poate unicul posibil, dar și unul foarte riscant. Poate și foarte periculos pentru societate, dacă nu reușește și, la sigur, sinucigaș în sensul soartei politice a autorilor lui, dacă suferă eșec. Dar: a propus sau este gata altcineva să propună ceva mai eficient și mai puțin periculos? La etapa actuală, pericolul cel mai mare pentru noi toți este să mergem tot așa „înainte” ca până acum.

Noțiuni, stare de lucruri și soluții

Ce s-a întâmplat, până la urmă, sub aspect juridic și tehnic? Partidul Liberal Democrat (PLDM) și-a anunțat ieșirea din Acordul de constituire a AIE, pe care îl consideră vinovat pentru că nu merg lucrurile și nici reformele. El propune renegocierea unui nou Acord, respectiv, resetarea Alianței de guvernământ. A aceleiași Alianțe de guvernământ pe care nu o părăsește. Nu își retrage miniștri din Guvern și nici prim-miniștrii. Iar menținerea Guvernului înseamnă menținerea Alianței și a majorității parlamentare, precum și a cursului de dezvoltare a țării. Este adevărat că Guvernul solicită reconfirmarea votului de încredere de la majoritatea parlamentară, în baza noului Acord AIE. Trebuie să înțelegem că mingea este în terenul Partidului Democrat (PDM) și a Partidului Liberal (PL). Ele trebuie să spună, dacă acceptă sau nu oferta PLDM sau să facă alte oferte în baza cărora să se meargă mai departe în același format, dar cu efecte mai benefice pentru societate. Sau să-și asume decizia destrămării Alianței cu toate consecințele interne și externe.

Astfel, variantele de soluții nu sunt foarte multe, pe moment. O parte dintre ele pot fi preluate din analiza IPN „AIE: luptă de poziții cu consecințe previzibile și imprevizibile sau asemănarea dintre politică și vânătoare”, publicată pe 4 februarie 2013, cu sau fără anumite ajustări:

1. Soluționarea conflictului nu este posibilă prin menținerea status quo-ului AIE și a componentelor în baza actualului Acord de constituire a acesteia. Chiar dacă una dintre componente, PL, îndeamnă PLDM să renunțe la decizia sa, apreciind-o drept „imatură”. Deciziile de acest nivel, de regulă, nu au cale de întoarcere. Inclusiv pentru că se poate presupune coordonarea ei cu partenerii externi de dezvoltare a Moldovei dacă nu până la momentul sonorizării, atunci, cel puțin, după. Dacă e să credem comunicatelor de presă ale Guvernului, o astfel de concluzie sugerează convorbirile telefonice purtate ieri de premierul Filat cu comisarul european Stefan Fule și premierul polonez Donald Tusk. Concluzia se cere și din faptul că la această oră a zilei de vineri rămâne valabilă vizita la Chișinău a miniștrilor de externe ai Marii Britanii, Suediei și Poloniei, programată pentru luni, 18 februarie. De asemenea, se presupune că va avea loc vizita premierului leton Valdis Dombrovskis, programată pentru mijlocul săptămânii viitoare.

Imatură cu adevărat ar putea fi apreciată propunerea de soluționare a conflictului prin plecarea din politică a „ambilor Vlazi”, pe motiv că este absolut irealizabilă. Se cunoaște că autorul propunerii, Mihai Ghimpu, le-a răspuns colegilor de partid dintr-o organizație teritorială raională care i-au sugerat să cedeze președenția partidului lui Dorin Chirtoacă în felul următor: „Voi pleca atunci când voi vrea eu, nu când ziceți voi”. Crede cineva că există mecanisme reale pentru excluderea din politică a liderilor altor partide fără voința lor?

2. PDM și PL își deleagă reprezentanții într-o comisie comună pentru renegocierea noului Acord AIE, după exemplul PLDM, cu acceptarea anumitor cerințe formulate de liberali-democrați și înaintarea propriilor condiții. Acordarea votului de încredere parlamentară pentru acest Guvern sau pentru altul, renegociat, care trebuie să asigure o mai bună funcționare a guvernării, propulsarea reformelor interne și dinamizarea cursului european.

3. PDM și PL acceptă renegocierea Acordului cu revenirea la „varianta 0” în sensul funcțiilor care îi revin fiecărei părți componente. Proces de foarte lungă durată, cu finalitate imprevizibilă. PDM și PL vor tinde să preia o parte din funcțiile deținute de PLDM, inclusiv cea de prim-ministru sau să nu admită ocuparea ei de către liderul PLDM Vlad Filat. PLDM va insista să preia 9 funcții de membri ai Guvernului din cele 17, după numărul de mandate în Parlament, inclusiv funcția de prim-ministru. Mărul discordiei vor deveni și funcțiile de conducere ale instituțiilor autonome, neguvernamentale, gen Procuratura Generală, Curtea de Conturi etc. pe care o parte dintre partide nu ar accepta să le partajeze pe criterii politice, pornind de la trista experiență moldovenească și de la practicile europene. Pericol de alegeri anticipate și de deturnare a cursului european.

4. PDM și PL nu acceptă renegocierea Acordului, nu răspund la solicitarea de a acorda vot de încredere Guvernului, își retrag miniștrii din actualul Executiv care devine unul minoritar. Pericol de alegeri anticipate și de deturnare a cursului european.

5. Ruperea AIE prin necomunicarea componentelor acesteia sau comunicarea exclusiv războinică. Pericol de alegeri anticipate și de deturnare a cursului european.

Post-scriptum

Sintagma „și catastrofe” din titlu am adăugat-o după ce textul prezentei analize era aproape gata. În dimineața zilei de astăzi, când Parlamentul urma să înceapă examinarea raportului comisiei privind cazul din Pădurea Domnească cu Procuratura Generală în centrul atenției, Procuratura și Centrul Național Anticorupție au lansat o acțiune de amploare fără precedent, operând percheziționări masive, sub ochii camerelor de luat vederi, în sediile Guvernului și Inspectoratului Principal Fiscal de Stat, pe marginea unui dosar penal intentat în septembrie anul trecut. Observatorii, inclusiv la postul TV care transmitea acțiunea în direct, au apreciat hotărârea organelor de drept de a lupta cu corupția, dar și-au exprimat și îngrijorarea că aceste acțiuni ar putea fi executate la comandă, în contextul neînțelegerilor mari dintre formațiunile politice aflate la guvernare. Cineva a folosit o altă formulă cunoscută în perioada sovietică „la teroarea albă noi vom răspunde cu teroarea roșie sau invers”. Funcționarii corupți trebuie să fie supravegheați și pedepsiți, dar de ce tocmai acum, de ce atât de demonstrativ, se întrebau observatorii?...

În acest context, lista de soluții posibile pentru criza politică actuală de la sfârșitul analizei se cere completată cu cea potrivit căreia actorii politici de la guvernare declanșează războiul politic total, și nu doar politic, care poate avea efecte de catastrofă națională...

Valeriu Vasilică, IPN


(0) comentarii
Nume

Adaugă comentariu Citeste Regulile

Subscribe by email RSS

ANUNȚURI

Vezi toate

COMUNICATE DE PRESĂ

Vezi toate

Ultimele video

Conferințe IPN [HD] | Interviu IPN: Evoluția relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea EuropeanăConferințe IPN [HD] | Patimi, iertarea și împăcarea în politică
Conferințe IPN [HD] | PENSIONARUL PIOTR BEJENARIConferințe IPN [HD] | Blocul ,,UNIREA" : ,,Unioniștii VOR MERGE uniți în electorală"
Vezi toate
banner creditex