Din 27 mai, timp de două săptămâni, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Agenția de Investiții și un grup de operatori de turism vor testa un canal electronic de comunicare menit să faciliteze trecerea frontierei pentru autocarele cu turiști. Din 10 iunie, pe toată perioada sezonului estival, canalul de comunicare va putea fi utilizat de toate agențiile de turism care organizează călătorii peste hotare. Măsura luată vine să reducă din timpul de așteptare la trecerea frontierei pentru cei care călătoresc cu autocarele, transmite IPN.
Șeful Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, Fredolin Lecari, a spus, astăzi, că operatorii de turism, cu 24 de ore înainte de plecarea autocarului cu turiști, vor anunța prin poșta electronică autoritățile de la frontieră. Odată ajunși turiștii la frontieră, îi va aștepta deja un vameș și un polițist de frontieră pentru verificarea actelor și a bagajelor. În caz de aglomerație, va fi rezervat și un coridor. Timpul de procesare a datelor și de verificare nu va depăși 30 de minute.
Directorul Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, a menționat că inițiativa vine să îmbunătățească experiența de călătorie a turiștilor, să fluidizeze fluxul de călători și să faciliteze accesul la trecerea frontierei. „Ne dorim și încercăm să oferim instrumente practice, operaționale, în prag de perioadă estivală”, a spus Rodica Verbeniuc.
Mihai Ceban, operator de turism, a spus că ideea canalului electronic de comunicare este una foarte bună și vine în susținerea turiștilor, deoarece din experiența anilor anteriori, cozile la trecerea frontierei prelungeau durata de călătorie a celor care mergeau în vacanţă.
„Este o inițiativă foarte bună, aceasta vine, nu după ce apare problema, dar înainte de a începe acest sezon estival. O vedem pozitivă și pentru turiștii care ne vizitează țara. Sunt mulți care au tururi combinate – România, Moldova, Ucraina, și atunci acest lucru facilitează traversarea frontierei moldovenești”, a spus Natalia Țurcanu, director executiv al Asociației naționale pentru turism receptor.
Potrivit Elenei Sava, operator turistic, inițiativa este salutabilă, deoarece în câteva zile pornesc autocarele charter pentru toate destinațiile estivale, precum: Bulgaria, Turcia, Grecia, Muntenegru. „Era complicat atunci când ajungeam în vamă, erau autocarele de rută, cu bagaje. Trebuia să stăm la coadă, să așteptăm până ne vine rândul să fim verificați, ceea ce făcea trecerea frontierei mai de lungă durată, iar turiștii nu erau foarte mulțumiți”, a spus Elena Sava.
Potrivit datelor Poliției de Frontieră, în perioada estivală a anului 2018, doar prin punctul de trecere frontierei Leușeni, au traversat hotarul peste 12 mii de autocare, care au transportat peste 270 de mii de călători, cu 9% mai mult decât în perioada estivală a anului 2017.