Codul educației care a fost introdus în Republica Moldova în anul 2014 nu a reușit să devină o viziune strategică a statului, a politicului, a autorităților publice centrale și locale. Declarația a fost făcută de ministra educației, culturii și cercetării, Monica Babuc, în cadrul emisiunii „Replica” de la postul de televiziune Prime TV, transmite IPN.
În opinia ministrei, lucrul cel mai grav în educație este că deși este declarată o prioritate națională, multe din prevederile legislative referitoare la sistem nu corespund realității. Monica Babuc spune că în Republica Moldova a lipsit o viziune clară privind sistemul educațional și nici introducerea Codului Educației în 2014, nu a rezolvat în întregime această problemă. „Codul educației nu a reușit să devină o viziune strategică a statului, a politicului, a autorităților publice centrale și locale. Ceea ce încercăm să facem acum prin intermediul specialiștilor din cadrul ministerului, prin intermediul unor experți care sunt atrași din mediul educației naționale și internaționale, este să creăm această viziune”, a spus Monica Babuc.
Potrivit ei, primii pași importanți deja s-au făcut – a fost prezentată viziune ministerului la capitolul învățământ general. Pentru săptămâna curentă sunt pregătite părțile legate de învățământul superior, cel vocațional-tehnic și de învățământul pe parcursul întregii vieți. „Toate acestea, coroborate într-o singură viziune, pentru că sunt într-adevăr prevederi bine analizate și calculate, ar putea să constituie această soluție vizionară asupra dezvoltării educației pentru următoarea perioadă”, a declarat ministra.
Directorul Liceului „Mircea Eliade” din Chișinău, Grigore Vasilache, susține că în domeniul educației trebuie să-și spună cuvântul specialiștii. Potrivit lui, politicul trebuie să se implice cât mai puțin în acest domeniu. „Cu specialiștii se poate de ajuns anume la finalitățile pe care ni le dorim și acele perspective pentru școala noastră”, a spus Grigore Vasilache.
Jurnalistul Oleg Cosîh consideră că în sistemul educațional în permanență au loc schimbări și acest lucru nu este bine pentru elevi, părinți, dar și pentru sistem. Potrivit lui, societatea este gata să piardă o anumită perioadă de timp pentru toate aceste schimbări, doar că oamenii trebuie să aibă siguranța că în tot acest timp este elaborată o viziune clară asupra sistemului educației. „Ceea ce avem acum nu poate fi numit sistem de educație. Lumea înseamnă economia cunoștințelor. Încet trebuie să uităm de industrializare, cei mai mulți bani sunt din cunoștințe”, spune Oleg Cosîh. În opinia jurnalistului, elevii trebuie învățați din primele clase autoeducația.