Cel mai recomandabil model, în cazul în care este păstrată o singură instituţie de prevenire şi combatere a corupţiei, este localizarea tuturor funcţiilor în cadrul Centrului Naţional Anticorupţie. Dacă se păstrează ambele instituţii, şi CNA, şi Comisia Naţională de Integritate, atunci ultima urmează să rămână doar cu funcţia de constatare şi verificare a regimului de incompatibilitate şi conflicte de interese. Sugestia vine de la Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO),
Directorul CReDO, Sergiu Ostaf, a declarat vineri, 11 decembrie, la o conferinţă de presă la IPN, că localizarea şi consolidarea acestor funcţii în cadrul unei singure instituţii plasează aceasta într-o lumină mai favorabilă de rezistenţă instituţională. Evaluarea sistematică a independenţei CNA conferă acestei instituţii un grad mai mare de independenţă instituţională în comparaţie cu CNI.
Sergiu Ostaf a menţionat că la baza acestei concluzii stau mai multe criterii de evaluare, atât din perspectiva eficientizării resurselor financiare, cât şi din perspectiva asigurării unei independenţe mai mari a instituţiilor, dar şi din perspectiva confruntării fenomenului corupţiei.
Potrivit directorului CReDO, opţiunea de localizare a tuturor funcţiilor în cadrul CNA nu presupune reproducerea exactă a modelului Direcţiei Naţionale Anticorupţie din România, după cum se vehiculează în ultima perioadă tot mai des. În opinia sa, funcţia de combatere a corupţiei trebuie să fie reprodusă prin CNA având rolul de investigaţie, de identificare a riscurilor majore şi a fenomenelor corupţionale, dar după un model ajustat situaţiei din Republica Moldova.
Totodată, în cazul în care se doreşte păstrarea ambelor instituţii, şi CNA, şi CNI, atunci modalitatea de consolidare a funcţiilor de prevenire trebuie să fie în CNA, iar CNI să rămână doar cu funcţia de constatare şi verificare a regimului de incompatibilitate şi conflicte de interese, inclusiv şi aplicarea sancţiunilor, verificarea regimului de declarare de averi şi proprietăţi.